Archontophoenix alexandrae

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Archontophoenix alexandrae

Berichtdoor Davy op 10 mei 2010 20:06

Ik heb eens wat foto's genomen van de Archontophoenix alexandrae die ik van lapalmeraie heb gekocht. Het had toen 2 blaadjes.Het zal nu pakweg 2 jaar oud zijn denk ik. Ik moet zeggen, het staat er prachtig bij. In het voorjaar eerste nieuw blad er bij. En nu is hij ferm geworteld. Hij staat gewoon in een plastieken fles (lekker hoog en smal). Een goed alternatief als je geen hoge potten hebt....En je kan zien hoe het met de wortels gaat. Steeds meer verschijnen er langs de rand!

Het tweede nieuwe blad is al op komst en zie je dag na dag groeien. Ik ben eens benieuwd hoe hard hij zal gaan uiteindelijk.

Hij wordt wel super verwend. Soms tot 2 keer per dag beneveld met regenwater en op de grond liggen dopjes met water. Het geheel staat boven de radiator en zorgt dus voor perfecte vochtigheid (wat die palm nodig heeft). Wie heeft er ervaring met deze palm?
Bijlagen
alexandrae 1.jpg
alexandrae 1.jpg (48.88 KiB) 4404 keer bekeken
alexandrae 2.jpg
alexandrae 2.jpg (47.28 KiB) 4404 keer bekeken
alexandrae 3.jpg
alexandrae 3.jpg (95.2 KiB) 4404 keer bekeken
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Archontophoenix alexandrae

Berichtdoor lapalmeraie op 10 mei 2010 20:39

Ik! :lol:

Mooi hoor, je verzorgt hem in ieder geval goed zie ik :D
Hij is trouwens nog geen 2 hoor, maar pas 1 jaar! Gezaaid op 24-02-2009 (net even gecheckt ;) )

De mijne staan er ongeveer hetzelfde bij. Ze groeien als kool.
Zodra het buiten boven de 10°C blijft verhuizen ze naar de serre.
Kristof p (forumlid) heeft er eentje in zijn tuin in volle grond staan geloof ik...
En videomaster zal ook wel een verdwaald exemplaar hebben :mrgreen:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Archontophoenix alexandrae

Berichtdoor Davy op 10 mei 2010 20:42

lapalmeraie schreef:Ik! :lol:

Mooi hoor, je verzorgt hem in ieder geval goed zie ik :D
Hij is trouwens nog geen 2 hoor, maar pas 1 jaar! Gezaaid op 24-02-2009 (net even gecheckt ;) )

De mijne staan er ongeveer hetzelfde bij. Ze groeien als kool.
Zodra het buiten boven de 10°C blijft verhuizen ze naar de serre.
Kristof p (forumlid) heeft er eentje in zijn tuin in volle grond staan geloof ik...
En videomaster zal ook wel een verdwaald exemplaar hebben :mrgreen:

Vrgr
Niek


Ik heb intussen ook een soort serre maar daar zit de zon op....mag dat? Mag hij ook gewoon buiten staan met een paar uur zon? Dus ooit wordt hij te groot voor ons en wat dan? Buiten kan hij zeker niet in volle grond, behalve in Thailand...
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Archontophoenix alexandrae

Berichtdoor lapalmeraie op 10 mei 2010 20:46

In de serre ga ik pas doen als het 's nachts niet kouder wordt dan 10°C.
Dat hij daar zon krijgt lijkt me geen probleem. Het zonlicht wordt toch wat gefilterd door het glas of folie nietwaar. Indien je hem buiten een plek geeft laat je hem wel het best wennen aan de directe zon. Anders zou het blad kunnen verbranden hè.

Voordat hij té groot wordt voor binnenshuis te overwinteren hebben we wel nog wat jaartjes te gaan hoor. Daarom is het ook zo leuk om een kleiner exemplaar te hebben. Dan kun je er nog een tijdje mee voort ;)
Ro heeft al een wat grotere staan. Hij post er niet zo veel foto's van maar het is toch een prachtig exemplaar! En als hij dan echt te groot wordt zoals bij Eduard...tja... dan heb je nog meer een optie hè: VERHUIZEN :lol:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Archontophoenix alexandrae

Berichtdoor Davy op 10 mei 2010 20:49

Of verkopen helaas. zou je die kwijt geraken als die pakweg 3 meter hoog is?

Ik dacht dat hij nooit in de volle zon mocht vandaar. Gaan we in de serre geen "serreplantje" krijgen?
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Archontophoenix alexandrae

Berichtdoor lapalmeraie op 10 mei 2010 20:56

Tegen die tijd zijn we alweer heel wat jaartjes verder hoor.
Goh, dan zien we wel hè. Je kunt 'm inderdaad proberen te verkopen (liefhebbers zullen er altijd wel zijn) of schenken aan een botanische tuin in ruil voor een jaarkaart ofzo. :D

Een serreplantje... Bij planten die je op termijn in de volle grond wilt zetten lijkt me dat geen goed idee inderdaad. Maar bij planten met tropische afkomst, die je toch nooit zult uitplanten lijkt me dit niet zo'n probleem. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Archontophoenix alexandrae

Berichtdoor Davy op 10 mei 2010 20:59

In de winter binnen kamers is dat dan in een keer zijn winterrust ;) Ik zal er eens over nadenken. Langs de andere kant zie je het palmpje dan niet zo veel.....
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Archontophoenix alexandrae

Berichtdoor videomaster op 11 mei 2010 02:52

lapalmeraie schreef:En videomaster zal ook wel een verdwaald exemplaar hebben :mrgreen:


Een 200....
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Archontophoenix alexandrae

Berichtdoor lapalmeraie op 11 mei 2010 09:07

:lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Archontophoenix alexandrae

Berichtdoor Eduard op 11 mei 2010 12:31

Hallo Davy, ja ik heb deze ook! En moet ik zeggen dat dit een van de snelste groeiers was onder de palmen die ik ooit gehad heb! Ze waren door Turtleboy besteld als Nikau of rhopalostylis sapida, en ik vond ze al snel groeien terwijl de Nikau als trage groeier te boek staat! Ik had er 2, eentje is opgegroeid aan het venster in de woonkamer en de andere in de veranda, de laatste groeide als een speer! En dan te bedenken dat de luchtvochtigheid in de veranda een stuk lager is dan in de woonkamer de veranda heeft een luchtvochtigheid tussen de 20 en 50 % en de woonkamer gemiddeld 60% Dus de snelle groei zal niet veel met luchtvochtigheid te maken hebben! Ook heb ik ze nooit gesproeid, dat doe ik overigens nooit bij geen van mijn planten!Ook niet bij varens ,dit is te kortstondig en volgens mij krijg je sneller brandschade aan het blad op die manier, omdat het maar zeer kort werkt in een droge ruimte of boven een verwarming! De kleinere die ik in de woonkamer had op de vensterbank stond dan ook boven een radiator maar het plantje stond in een hoger potje waar het vocht uitkan en op schotel zodat je een natuurlijke verdamping krijgt en veel langer werkt dan dat je sproeit! Bij staan alle planten op schotel! En heb ik de vraag of überhaupt een gaatje onder aan die fles zit! Want daar heb je het niet zo op :lol:
Mijn ervaring met deze is, dat hij het eerste jaar goed wortelt en in het 2e jaar flink gaat groeien als de condities goed zijn.

Afbeelding

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 123 gasten