Album: lapalmeraie

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor lapalmeraie op 20 maart 2017 14:45

Haha :lol:

Was inderdaad en behoorlijk zware klus! Zou me niet verbazen als de zwaarste kluit tegen de 40kg zit. Het woekert overigens niet, maar door je de jaarlijkse uitbreiding is de kern van zo'n kluit wel pittig om doorheen te komen.

Nu inderdaad maar hopen dat iemand anders er gelukkig mee is, zou zonde zijn om weg te gooien toch? Heb de symbolische prijs inmiddels zelfs al laten vallen. Heel lang blijft het immers best niet liggen zo.

Deel de tip gerust verder in de kenniskring ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor Jozef op 21 maart 2017 06:58

Hobby en soms zelfkastijding. :lol:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor lapalmeraie op 21 maart 2017 07:53

:lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor lapalmeraie op 27 maart 2017 10:40

Toch weer wat vorderingen gemaakt in de tuin;

Vorige week is de bestelde Dicksonia binnengekomen. Zodra de vivimus er is gaat die de volle grond in samen met een Aruncus dioicus 'Kneiffii', Dicentra spectabilis 'Alba' en een Digitalis purpurea 'Alba' om de schaduw hoek bij de Gunnera en Cythea verder in te kleden en wat kleur te geven. ;)

Afbeelding

Vervolgens ben ik nog een hele partij grote stenen gaan bijhalen om de tuin verder aan te vullen. Er zaten echte knoeperts bij zoals die in de bus helemaal rechts vooraan die in de border links in de hoek is geëindigd. :D Elders in de tuin werd links en rechts ook nog wat aangevulgd op die manier. Oogt wel aardig dacht ik. Bedoeling van het hoekje bij de bamboe is om er Hosta's in te zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aansluitend een bezoekje aan De Bock in Ename. Echt de moeite wat mij betreft. Geen klassiek tuincentrum maar een echte kwekerij waar ook professionals inkopen. Je moet wel weten wat je nodig hebt want er staan geen bordjes met plaatjes en beschrijvingen etc. Zeker zo vroeg in het seizoen is het soms even de vraag of je wel degelijk een plant koopt of gewoon een potje met heel duur onkruid :lol: Hier overigens slechts een klein deel van de kwekerij.

Afbeelding

Uit Varenland ook goed nieuws.
De Cyathea is er ondanks de geleden koude prima doorgekomen lijkt het. Hij is al volop aan het rollen. @Eduard: je mag trots op me zijn :mrgreen:

Afbeelding

Idem voor de kleine Dicksonia die eerst de border met lavasteen stond. Daar droogde hij volledig uit. In het begin van de winter dan maar verhuisd en dat blijkt geen risico te zijn geweest. De nieuwe rollen zitten ook al klaar.

Afbeelding

Idem voor deze Tongvaren. :thumb_up:
Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor Eduard op 27 maart 2017 10:56

Je hebt geluk gehad ;) als de basis bevroren was had je nu niets meer, heb ook op een forum gelezen dat deze toch taaier zijn dan gedacht, zelf heb ik heel wat uitgetest en vaak met minder goede resultaten :? ,denk ook dat het een groot verschil is tussen potplanten en volle grond situaties.
Deze gaat dit jaar knallen, verheug je maar op wat extra m2 meters die deze in beslag gaat nemen :P
Zo te zien ook nog veel sleepwerk! succes met de nieuwe plannen.

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor lapalmeraie op 27 maart 2017 11:12

Ik hoop het Eduard. Ik heb hem in volle grond gezet juist omdat ik die van Wilfried het zo mooi vond doen en qua klimaat zit hij in vergelijkbaar gebied. Bovendien kwam hij ook nooit echt mooi uit de winterplaats binnen dus...

Die hoek zal sowieso leuk ogen straks wanneer het licht wat gefilterd zal worden door de Albizia j. Evi's Pride, die border met Cyathea, Asplenium scolopendrium, Athyrium niponicum 'Red Beauty', Matteuccia struthiopteris, Dracunculus, Rodgersia podophylla & Cimicifuga ramosa 'Pink Spike' de Gunnera manicata in het midden.

In principe valt dat qua slepen nog mee. Enkel die Dicksonia nog in de grond en wat klein spul en het is klaar.

Aan de andere kant van het huis wás er gepland om veel te slepen maar heb het plan laten vallen. Ik ga daar dus enkel nog de Hosta's planten en een Blechnum spicant. Ja ja... inmiddels wordt ook de varencollectie de moeite. :D

Rest verder nog het "grootste" werk van dit seizoen, misschien wel komend weekend, en dat is het metselen van een pilaartje van keien waarin een grondspot komt met later een lataarn erop + nog een extra spot in een border met Trachy's.

Het grootste sleepwerk zal eind april volgen; het jaarlijkse legen van mijn groenafval bakken. Meestal goed voor een 900 à 1000Kg / 3,5u overhevelen. :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor Mate op 27 maart 2017 15:01

Mooi die stenen, sfeertje. Succes met het grote werk maar zo te zien komt dat allemaal goed en kan je straks genieten... :applaus: :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor Jozef op 28 maart 2017 20:22

De stenen hebben een prachtige kleur. je varen collectie wordt nu ook serieus. :thumb_up:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor lapalmeraie op 28 maart 2017 20:34

Bedankt Jozef.
Ja hè, wie had dat gedacht in deze aanvankelijk zeer open tuin met nauwelijks schaduw. :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor zezinho op 28 maart 2017 22:43

Mooi Niek en je Cyathea doet het blijkbaar goed na deze toch niet zo zachte winter. Als je er alle veren afdoet en voldoende beschermd (bij mij met een warmtekabel bij vriestemperaturen) voorzie ik geen problemen en kan je dit jaren volhouden en je gaat zien, het resultaat wordt de moeite waard : mooie dikke stam en supergrote veren. Af en toe wat bijmesten en elke dag sproeien en tegen het einde van de zomer heb je een super cooperii.
De Dicksonia in volle grond heeft deze winter zelfs geen bijverwarming gehad, enkel een dubbele laag vliesdoek bij vrieskou. Gemakkelijk te verwijderen en weer aan te brengen .De stam nooit laten uitdrogen.
Foto's van mijn 3 buitencyathea's volgende week.
Wilfried
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 123 gasten