Mijn verzameling

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Mijn verzameling

Berichtdoor s.janssen op 27 maart 2011 21:44

Vandaag alle palm zaailingen verpot naar grotere potten zodat ze van het voorjaar en in de zomer stuk beter kunnen groeien. Alles na gekeken op wortelrot, 2 Washintonia's, 2 Canarische dadelpalm weg kunnen gooien met wortelrot. Laatse kwam ik pas later achter dat deze niet winterhard is. Goed leer moment!

Hier foto's van al mijn palmen, palmvarens, bananen, boomvarens en succulenten.

Alle palmen stonden in potjes van 10cm doorsnee. Vanmiddag alles verpot en zo ziet er nu uit:
Afbeelding
Trachycarpus fortunei wagnerianus:
Afbeelding
Cycas revoluta, heb nog iets groter exemplaar achter de palmen.
Afbeelding
Jong Agave americana:
Afbeelding
Agave salmiana ssp.ferox (of toch een A.americana?)
Afbeelding
Dicksonia squarrosa (zaten 4 planten in 1 kuip, allemaal opgesplitst)
Afbeelding
Afbeelding
Nieuwe bladeren al zichtbaar:
Afbeelding
Dit is een speciaal apart, de stam ziet er erg dood uit. Ik kreeg van iemand het advies om goed nat te zetten, kamertemperatuur en hopelijk komt er nog wat uit. Iemand idee?
Afbeelding

Mijn treurige 1 Musa acuminata “Super Dwarf Cavendish”.
Nieuwe bladeren zijn al onderweg, ik wacht nog even met verpotten en goed watergeven.
Afbeelding

Verzameling vleeseters, dit is nog niet alles. Staat nog deel op me kamer die straks naar buiten gaan. Van de week wordt alles verpot en mogen de bekers groeien!
Afbeelding

Binnenkort komt er nog een groter exemplaar Phoenix canariensis.Heb er aantal zaailingen verloren door de kou (kwam ik later pas achter). En ga nu een sterkere plant kopen die later pas naar buiten gaat ivm de kou. Staan ook nog stuk of 12 zaailingen van de Echte dadelpalm klaar op mijn kamer. Allemaal gezaaid en alles op gekomen! :)

Tot nu toe mijn verzameling exoten!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: Mijn verzameling

Berichtdoor erna op 27 maart 2011 21:53

Mooi ! al een hele verzameling planten.
veel succds nog,

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 27 maart 2011 21:59

Wist je dat de Sarracenia purpurea (die rode carnivoor op de laatste foto) ook redelijk betrouwbaar winterhard is ? Ik heb er ooit eens eentje jarenlang het jaar rond in de tuin gehad. Op een goede plek kunnen ze nog aardig groot worden...

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 27 maart 2011 22:10

Ja dat wist ik ja. Vorige winter heb ik ook alles buiten laten staan in soort van grote moeras bak. Nu vind ik het mooier en interesanter om per soort in een aparte pot te zetten. Is overzichtiger en als er 1 ziek wordt ben je niet meteen deel van je colectie kwijt. Wat vorig jaar wel gebeurd is. Ben zo stom geweest om zwakke planten in 1 pot te zetten met sterke planten. De Serracenia's gaan morgen in grotere potten weer lekker in een laag water!

Ben jij niet van Canivora forum?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 27 maart 2011 22:21

s.janssen schreef:Ben jij niet van Canivora forum?

Nee hoor! Ik vind het gewoon interessante planten. Ik heb er in de loop van de jaren een tiental verschillende soorten gehad (vnl Sarracenia's en Nepenthes). Met sterk wisselend succes overigens.
Vooral de Nepenthes soorten vind ik erg moeilijke planten,in ieder geval om ze op langere termijn mooi te houden.Deze vragen gewoonweg condities die zonder een tropische kas nauwelijks te realiseren zijn. Maar sommige Sarracenia's b.v. zijn zeer zeker een poging waard.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 27 maart 2011 23:49

Hoi ziet er allemaal goed uit , de jonge D. squarrosa's wel goed nat houden en nu niet buiten zetten even wachten tot Woensdag! En wat bedoel je met de dode stam?
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 28 maart 2011 12:09

Mooi hoor.
Ben je trouwens zeker dat die Cavendish een Super Dwarf is?
Ik vind hem al aan de grote kant.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 28 maart 2011 21:14

De jonge dicksonia's staan binnen zodat verder ontwikkeling van bladeren door kan gaan. De grootste dicksonia staat wel buiten en doet op moment goed. Die stam ziet er nogal dood uit omdat (kan verkeerd hebben) en je breekt zo een tak af. De stam verder ziet er nog stevig en goed vast uit. Heb hem nu binnen staan en goed nat gezet met veel licht. Hopelijk komen er nog bladeren uit! :)

Ik ben er niet zeker van dat het een Cavendish Super Dwarf is. Heb het vergeleken met andere bananen. Dit is 1 van de meest aangeboden bananenplanten.

Zo zag de plant er uit bij aankoop:
Afbeelding
Bladeren heb ik moeten weg snijden omdat de plant nogal groot werdt voor de slaapkamer! :D
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 28 maart 2011 22:13

Het zal dan wel een 'Dwarf Cavendish' zijn. De Super Dwarf is veel moeilijker te vinden. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 28 maart 2011 22:28

Ik zat er toch niet ver vandaan, vind ik toch netjes van mijzelf :D
s.janssen

284 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Foto album en video