Hawaïaanse palm (Brighamia insignis) ervaringen?

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Re: Hawaïaanse palm (Brighamia insignis) ervaringen?

Berichtdoor sophie op 12 mei 2011 13:34

de plant is geen palm,het is een euphorbia,in het wild practisch uitgestorven,maar met de opbrengst v.d.verkoop ervan wil men zeweer in het wild gaan uitzetten.Ze worden bevrucht mede door een kleine vlinder,die door natuurvernietiging practisch is uitgestorven.
Ik heb de plant enkele keren gekocht in Intratuin,hij bloeit gemakkelijk,maar gaat in de winter wel hard achteruit door lichtgebrek.
Bovendien ligt mijn raam op het noord westen.
hart.groet,
p.s.normaal water geven,niet teveel ineens,maar oudere bladeren worden geel en vallen af,dat is normaalalmvrienden.net/forums/posting.php?mode=reply&f=51&t=501#ophie :)
sophie
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 11 mei 2011 12:17
Woonplaats: Hilversum
0 bedankjes

Re: Hawaïaanse palm (Brighamia insignis) ervaringen?

Berichtdoor Christine op 26 jun 2011 13:01

Dat verliezen van bladeren is vrij normaal hoor, dat doet die van mij ook. Soms heeft ie heel weinig blaadjes en ziet ie dr wat zielig uit en daarna heeft ie weer een hele hoop blaadjes. Heb em nu al een tijdje staan maar nog geen bloempjes gehad, hoelang heeft dat bij jullie geduurt??
Avatar gebruiker
Christine
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 13 nov 2010 16:03
Woonplaats: Zuid Holland
3 bedankjes

Re: Hawaïaanse palm (Brighamia insignis) ervaringen?

Berichtdoor jurgen op 02 jul 2011 11:19

ik heb er 2 gehad in verleden en die zijn na een paar jaar dood gegeaan er zonde want ik vind het mooie plant.
Gisteren heb ik er een gekocht bij de botanische tuinen in kopenhagen,voplgens de mevrouw waar ik mijn verhaal aan deed kwam het omdat ik ze teveel water had gegeven.
Om de 2 weken een klein beetje water en wodka glaasje van o,o6 l water geven
jurgen
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 jul 2011 11:14
0 bedankjes

Re: Hawaïaanse palm (Brighamia insignis) ervaringen?

Berichtdoor amourath op 04 jul 2011 08:37

Dat betwijfel ik, dan zal het eerder aan de grond gelegen hebben die teveel vocht ophield? Die van mij staat nu al maanden buiten en krijgt evenveel water als al de rest, maar staat wel in goed doorlatende grond natuurlijk. Afgelopen winter heb ik bloemen gehad en onmiddellijk erna een bladluisaanval - daar is hij gelukkig helemaal van hersteld!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Hawaïaanse palm (Brighamia insignis) ervaringen?

Berichtdoor freddy op 10 feb 2012 11:01

Lees zojuist de reactie van Sophie, dat Brighamia een euphorbia zou zijn.
Dit is absoluut verkeerd.
Kijk gewoon naar de bloemen, dit is een plant uit de campanulaceae, klokjesbloemen.

Hij is redelijk gemakkelijk te kweken maar is enorm gevoelig aan spint.
Een echt hoge luchtvochtigheid is een must. In het wild, op Hawai, komen de planten op kliffen boven zee voor, en daar heerst een enorm hoge luchtvochtigheid.

Tegen kou kunnen deze planten wel, maar dan moeten ze redelijk droog gehouden worden.
freddy
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 06 feb 2011 13:44
Woonplaats: Lebbeke
1 bedankjes

Re: Hawaïaanse palm (Brighamia insignis) ervaringen?

Berichtdoor Rob op 11 feb 2012 00:27

ben op het gebied van succulenten echt een leek hoor, maar als ik naar de pot op foto 1 kijk zou daar wel een een deel van het probleem kunnen liggen.
Amourath, even afgezien van de hoeveelheid water, kan dit weglopen of blijft het in de pot staan?

(wel een mooie pot overigens , maar ik ben twee jaar geleden van dergelijke modellen afgestapt ivm waterafvoer issues!)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11291
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1117 bedankjes

Re: Hawaïaanse palm (Brighamia insignis) ervaringen?

Berichtdoor lapalmeraie op 15 feb 2012 11:40

Het is al een oud topic maar ik zal toch maar even reageren :fluiten:
Amourath kennende staat die plant zeker niet te nat hoor.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14416
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Hawaïaanse palm (Brighamia insignis) ervaringen?

Berichtdoor MarkDV op 01 apr 2013 16:12

hey allemaal,

ff mee inpikken op dit topic, dit is mijn Brighamia, heb ik nu bijna 4 jaar. Ik had er 2 maar eentje ervan is kapot gegaan door stamrot, wss ietsje te veel water gegeven en een slechte standplaats. Deze heeft het overleeft, maar hij was wel al z'n blad kwijt, en wonderbaarlijk is hij zich beginnen splitsen, waardoor ik dus nu 2 kruinen heb, en heb dit nog nergens gezien. Hij maakt wel iets minder blad aan en niet zo'n grote als een enkele Brighamia, maar het heeft wel iets zo'n gesplitste stam. Ik geef het plantje om de maand of zo eens wat water tot het uit de pot sijpelt, en dan laat ik deze met rust. Hij staat s'morgens en s'namiddags een uurtje in de zon door zijn uitgekozen standplaats, en voor de rest van de dag staat hij licht. Ik heb tot nu toe nog maar 2 maal last gehad van spint, gebeurd vooral tussen het winterseizoen en zomerseizoen, maar ben tot nu toe wel altijd er al snel gnoeg bij geweest met behandelen dat deze er niet te hard van afgezien heeft. Ik ben benieuwd wat jullie mening is over men Brighamia is ;)

Afbeelding
Afbeelding

groetjes,
Mark
MarkDV
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 01 apr 2013 15:58
Woonplaats: Hofstade - Aalst
5 bedankjes

Re: Hawaïaanse palm (Brighamia insignis) ervaringen?

Berichtdoor Exotengek op 07 apr 2013 14:44

Erg mooi MarkDV!
Een vraagje, is deze plant gewoon bij een tuincenttim te koop?
Want hier heb ik hem nog niet gezien..
Exotengek
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 23 sep 2012 17:50
Woonplaats: Utrecht - Overvecht / Eindhoven.
11 bedankjes

Re: Hawaïaanse palm (Brighamia insignis) ervaringen?

Berichtdoor MarkDV op 07 apr 2013 15:21

heb ik geen idee van, is mogelijk dat je die in bepaalde tuincentra vind, maar ik heb de mijne besteld op volgende website http://www.bakker-be.com/nl/product/hawaiian-palm/

groetjes,
Mark
MarkDV
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 01 apr 2013 15:58
Woonplaats: Hofstade - Aalst
5 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten