cycas revoluta in pot al buiten laten ?

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

cycas revoluta in pot al buiten laten ?

Berichtdoor lily-anne op 19 apr 2010 08:13

Kan ik mijn cycas revoluta in pot nu al buiten laten staan of wacht ik best tot hij wat droger staat -( ik heb hem gisteren eens goed water gegeven )
het zou gemakkelijker zijn dat hij al buiten mocht blijven , omdat ik niet zo sterk ben en er tegenop zie, om hem iedere dag buiten en binnen te zetten ( heb nog schrik voor de mogelijkheid van nachtvorst .) Het zou spijtig zijn dat de plant beschadiging zou oplopen .
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: cycas revoluta in pot al buiten laten ?

Berichtdoor amourath op 19 apr 2010 08:22

Waarom laat je hem niet gewoon buiten en leg er 's nachts een deken over (of vliesdoek)? Dan hoef je niet meer te sleuren én is je plant beschermd mocht het licht vriezen.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: cycas revoluta in pot al buiten laten ?

Berichtdoor Eduard op 19 apr 2010 21:59

Hoi Lili -Anne, mocht je hem buiten laten met deze koele nachten dan kun je hem beter wat droger houden! dan is er minder kans op schade, ik geef mijn varens ook geen water in de kop als ik weet dat het gaat vriezen! Met afdekken moet je zeker uitkijken als hij nieuwe veren aanmaakt, Ik heb dat ook wel eens gedaan met nieuwe uitgerolde veren bij mijn boomvarens, met grote schade tot gevolg, als je de hele plant afdekt kan dat wel, maar moet je zorgen dat de bedekking vrij van de plant blijft! het beste met dat soort planten is ze binnen houden tot de vorst weg is! succes.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10320
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1002 bedankjes

Re: cycas revoluta in pot al buiten laten ?

Berichtdoor lily-anne op 20 apr 2010 09:28

Het is natuurlijk wel verleidelijk en gemakkelijk om de cycas revoluta buiten te laten , maar ik zou hem echt niet graag beschadigd zien - overdag is het al zo'n fantastisch weer , maar de nachten durven toch nog even een dipje doen . Ik zal het weerbericht nog maar eens bestuderen - vanaf half mei zijn we maar zeker dat het niet meer kan vriezen .
bedankt voor de reacties
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: cycas revoluta in pot al buiten laten ?

Berichtdoor amourath op 20 apr 2010 10:27

lily-anne schreef:Het is natuurlijk wel verleidelijk en gemakkelijk om de cycas revoluta buiten te laten , maar ik zou hem echt niet graag beschadigd zien - overdag is het al zo'n fantastisch weer , maar de nachten durven toch nog even een dipje doen . Ik zal het weerbericht nog maar eens bestuderen - vanaf half mei zijn we maar zeker dat het niet meer kan vriezen .
bedankt voor de reacties
Lily-Anne


Komende nacht is geen probleem maar de twee daarna weer lichte vorst in bepaalde delen van het land... vanaf volgend weekend gaat het de goeie richting uit: 's nachts 8 graden en overdag richting 20... er is beterschap op komst dus 8-)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: cycas revoluta in pot al buiten laten ?

Berichtdoor Tosaman op 10 jun 2010 17:26

Up!
De afgelopen dag en nacht heeft het hier flink geregend, toen ik vanmorgen om 7 uur thuis kwam van mijn werk heb ik de drie Cycas revoluta, die gewoon lekker buiten staan, maar even in de goed geventileerde paardentrailer gezet. Eerst maar even droge voeten zien te krijgen.
Hoe lang kunnen ze eigenlijk zonder een druppel water? Want ik denk dat ze daar voorlopig voldoende van gehad hebben.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Avatar gebruiker
Tosaman
 
Berichten: 489
Geregistreerd: 18 mei 2010 17:05
Woonplaats: Westfriesland (tussen Hoorn en Enkhuizen).
16 bedankjes

Re: cycas revoluta in pot al buiten laten ?

Berichtdoor lapalmeraie op 10 jun 2010 20:16

Dat hangt af van enkele factoren en er is dus niet echt een sluitend antwoord.
Als het warm is zal hij meer verdampen, bij wind ook etc.
Voel gewoon eens met je vinger enkele cm's diep in de potgrond.
Als de grond aan je vinger blijft plakken heeft hij zeker nog geen water nodig ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14414
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: cycas revoluta in pot al buiten laten ?

Berichtdoor Dalmate op 10 jun 2010 21:26

Mijn Cycassen (in de volle grond) krijgen van begin december tot eind februari geen druppel water, dus ze kunnen een behoorlijke tijd zonder water. Uiteraard zijn ze dan in rust, de rest van het jaar laat ik de regen zijn werk doen en bewater ik ze alleen bij zeer droge periode.

Groetjes.
Dalmate
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 17 mei 2010 11:00
0 bedankjes

Re: cycas revoluta in pot al buiten laten ?

Berichtdoor lapalmeraie op 11 jun 2010 11:05

In volle grond is dat natuurlijk weer een heel ander verhaal hè. ;)
In pot ben je altijd genoodzaakt om wat water bij te geven omdat de grond veel eerder uitdroogt. Zeker bij terracotta potten.
De winter is een minder goed uitgangspunt omdat, zoals je aangeeft, de plant dan inderdaad in rust is en dus in feite nauwelijks water verbruikt.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14414
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes


Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten