Uitrollen Dicksonia antartica

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor TropiRo op 12 jul 2009 23:02

De stam van een D. antartica kan per jaar tussen de 1 en 3 cm groeien, dus een stam van 1 meter is ergens tussen de 33 en 100 jaar oud.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jul 2009 23:08

@Christophe: zo'n zak tuinturf valt goed mee. Bij de Aveve lag er al een zak voor €5,- ;)
Ik ben die ook gaan halen voor het verpotten van de Dicksonia. Bij mij blijft hij voorlopig in pot.

Wat ik niet wist is dat je dit ook kunt gebruiken voor Musa's en Canna's... zeer interessant :)

Vrgr
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor Davy op 12 jul 2009 23:12

TropiRo schreef:De stam van een D. antartica kan per jaar tussen de 1 en 3 cm groeien, dus een stam van 1 meter is ergens tussen de 33 en 100 jaar oud.



Dus wederom : geduld is een schone deugd....Vandaar dat die duur zijn eens ze wat groter zijn....
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor Christophe op 12 jul 2009 23:27

Mja, ik vind de prijs wel goed meevallen hoor Davy. Dacht 1,4€ per centimeter stam, dus voor een meter stam betaal je 140€. Veel geld, maar als ze pakweg 50 jaar oud zijn, valt het best mee hé ;)

Je kan natuurlijk ook een kleiner exemplaar aanschaffen en geduldig afwachten. Later kan je er dan als oud ventje met je rolstoel onder gaan zitten :lol:
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor rabbit op 13 jul 2009 17:13

TropiRo schreef:ik zag het Bert heb andere foto´s geplaatst. Een antartica maakt normaal ergens tussen de 2 en 5 weken een nieuwe kroon aan. Zie je wel enige beweging in de rollen? en zitten de haren er nog op? Zodra je de rollen zwart ziet worden dan komt er geen beweging meer in en zal de groei een beetje stoppen. Het gevolg hiervan is dat de kop een vernouwing krijgt en hij minder grote bladeren gaan aanmaken, hier groeit hij wel overheen maar dat zal 1 á 2 jaar duren. Nu ik me herinner toen ik bij je was zag ik al dat hij kleine bladeren aanmaakte voor die dikte stam, denk dat hij al in het vernouwings proces zit. Van die medullaris is goed om te horen, weet niet waar je hem nu hebt staan maar hij kan nu gerust in de volle zon, met de dealbata moet je nog een tijdje wachten


Er zitten nu 5 rollen in 2 daarvan met haar 2 daarvan zijn groen en een daarvan is bruinig.
Er zit geen beweging in de rollen.
Laats wel een zware hagelbui gehad met grote hagelstenen(zie foto album D.Antartica heeft last van de kou) ik heb toen de hagelstenen er uit gehaald en daardoor de haren van de rollen afgehaald.
hij maakt wel flink wortels aan.

GR,Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
Avatar gebruiker
rabbit
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 21 jun 2009 20:46
6 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor TropiRo op 19 jul 2009 13:02

( Week 29) We zijn weer één week verder en er is nog genoeg actie voor de komende tijd.

Afbeelding
Afbeelding

De dubbele kop gaat ook goed.

Afbeelding
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor TropiRo op 26 jul 2009 13:11

( week 30) Het uitrollen gaat nogsteeds goed.

Afbeelding
Afbeelding

De dubbele kop is heel druk bezig, ik heb vanaf maandag elke dag een foto genomen om het zo eens goed te kunnen volgen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Cyathea medullaris is ook nogsteeds bezig met uitrollen, dit is de 2de rol ( 2de blad) sinds de eerste foto. Deze plant en een Cyathea cooperi heb ik geschonken aan de Hortus Botanicus in Amsterdam, over 2 weken gaan ze me verlaten maar krijg dan wel een vrijkaart om ze zo vaak mogelijk te bezoeken.

Afbeelding
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor Christophe op 26 jul 2009 16:34

Ik volg het op de voet op. Erg leuk om te zien!

Velen denken dit blijkbaar want deze topic is een van de meest bekeken topics van het hele forums! :D

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor TropiRo op 02 aug 2009 14:44

Week 31

De groei zit er nogsteeds in.
Afbeelding
Ik was van de week een paar dagen vergeten hem water te geven, kan je meteen zien wat voor een efect dat heeft. De nieuwe rol is helemaal gaan doorhangen en de bladeren wouden niet helemaal uitrollen, nadat ik hem weer geod water heb gegeven zie je de rol weer omhoog gaan. Op de foto is dus heel goed te zien wanneer hij te droog heeft gestaan en wanneer er weer water is gegeven.
Afbeelding

De dubbele kop blijft maar bezig, de meest rollen zijn bijna uitgrold maar er komen weer nieuwe omhoog. Er zijn nu 19 rollen bijna uitgerold van beide koppen en er komen er nog een stuk of 20 aan.
Afbeelding
Afbeelding

De Cyathea medullaris was bijna uitgerold tot er een vogel op ging zitten, hij is afgebroken, helaas maar het is niet anders, in de natuur gebeurd dat ook. Er zit weer een nieuwe rol aan te komen en zo te zien is die groter dan zijn voorgangers, de laatste rol was 13,5 cm in diameter. :D
Afbeelding
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor lapalmeraie op 02 aug 2009 15:41

Aha! Dáárom heeft m'n Dicksonia enkele van die kronkelbladeren: te weinig water op dat moment. Goed om te weten!
Tnx Ro.

Vrgr
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten