wie is al begonnen ???

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: wie is al begonnen ???

Berichtdoor Christophe op 03 okt 2009 21:25

Bij een vriend van me groeide ze aanvankelijk ook niet zo goed, tot hij deze verplantte. Nu hangen er 4 mooie adjoema pepers aan. Ze lijken eigenlijk meer op paprika's en niet op de typische Spaanse peper.

Mijn adjoema's probeer ik tot volgend jaar te behouden om ze dan pas uit te planten. Hopelijk lukt het.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 03 okt 2009 22:07

Leuk om te horen dat jullie hier mee bezig zijn ;)

Buiten kwamen ze inderdaad niet goed op gang. Maar binnen zijn ze niet te stoppen.
Mooi diepgroen en groeien! Wel opletten voor bladluis; die zijn dol op zulke rappe groeiers.
Mijn 3 Adjoema's die binnen stonden zijn allemaal ten prooi gevallen aan de groene monsters :?
Ik heb ze daarom weer buiten gezet en regelmatig bespoten met biologisch middel. Ook heb ik gebruikt koffiepoeder op de aarde gestrooid. Schijnt ook te helpen.
De bladluizen zijn echter hardnekkig, die zitten er nog steeds. De Adjoema is echter óók een taaie!
Buiten met dit weer, met alle anti-bladluismiddelen én bladluizen bleef hij er prachtig uitzien én staan ze nu ook bijna in bloei :)

Die 3 zijn trouwens allemaal potten met meerdere exemplaren in. Als experiment had ik ook een pot met 3 plantjes erin verspeend, ieder een eigen pot. Qua groei blijkt dat echter niet veel uit te maken. Ook die zijn nu even groot als de anderen.

Ze lijken inderdaad op paprika's maar vergis je niet! :shock:
Die Roemeense paprika die ik je gaf Christophe lijkt dan weer op een grote peper maar die is wel zoet ;)
Op de beurs 25/10 bij Canna-Banana neem ik zowel Adjoema's als Roemeense paprika's mee, voor diegenen die er toch nog eentje willen aanschaffen. Ook zal ik enkele spaanse pepertjes meenemen die vol zitten met zaad. Eerder iets voor de doe-het-zelvers :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 04 okt 2009 03:05

draco schreef:wie is al begonnen met afdakjes plaatsen of andere voorbereidingen maken voor de komende winter , die beetje bij beetje toch de zomer al aan het verdringen is
wat doe je , hoe doe je het ,

Klinkt misschien belachelijk, maar ook wij moeten voorbereidingen maken. Uiteraard niet tegen de koude, maar vanaf volgende maand begint hier de "koude/droge" periode. Koude van een 25°à 35° tijdens de dag en tot een 18° in de nacht is op zich geen probleem, echter de droogte van het volgende half jaar en een wolkenloze hemel, windloze dagen met een stekende zon des te meer. Waterdarmen en vooral de sproeiers dienen dan ook in topconditie te zijn. Onze stadstuin van een 1000m² krijgt dan dagelijks een 4000 liter water te slikken. Om het verschil te laten zien, twee foto's van vorig jaar... de gazon van onze naaste buur die niet sproeit (en ook geen palmen heeft staan) en de onze.

Afbeelding

Afbeelding

4000 liter verschil.
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor Pietn op 04 okt 2009 10:31

Imens verschil! :shock: .
Idd 2 jaar geleden ben ik naar Patong beach en Phuket geweest in Spa resort en dat was in februari maart en toen zeiden ze dat het regenseizoen allicht ging beginnen dusja nu staan jullie aan het begin van weer die hete warme periode.

Foto van het zwembad eind februari
Bijlagen
Herschaalde kopie van DSC01438.jpg
Herschaalde kopie van DSC01438.jpg (54.47 KiB) 4724 keer bekeken
Pietn

7 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 04 okt 2009 12:35

Ik hoef en ga me verlopig nog helemaal niet druk maken over aankomende winter. De temperaturen zijn hier in die mate positief dat ik alleen maar slecht zou doen om nu al beschermingen toe te passen. En juist regen, zou ik hier nu wel even kunnen gebruiken na een kurk en kurk droge Septembermaand met slechts 12 mm regen in de eerste dagen van September. De passiflora bijvoorbeeld is al veel meer geel en verliest al veel meer blad als gebruikelijk. Er bloeit nog enorm veel in de tuin zoals Brugmansia's, Canna, Spaanse margriet, Delospermum, Caesalpinia, Ricinus. Palmen zoals Washingtonia en Trachycarpus fortunei groeien nog steeds gewoon door, en de bloemknoppen in de Eucalyptes zijn ook weer zichtbaar.

De temperatuur kwam in September ook maar slechts 3 keer snachts onder de 10 graden, waarvan als laagst 9.0C. De dagtemperaturen zijn hier door invloed van de warme zeeuwse wateren ook niet onder de 15 graden uitgekomen, terwijl in grote delen van Nederland dit al wel enkele keren gebeurde de afgelopen dagen. Dus nee, beschermen denk ik verlopig nog even niet aan.

Ik heb overigens ook niet echt een tijd van beschermen, ik bescherm wanneer ik denk dat het nodig is. Vorig jaar was dat ergens half november voor de Phoenix en Washingtonia, waardoor ik begin November sneeuwplaatjes van de palmen heb kunnen schieten. Het is ook wel voorgekomen dat ik begin December pas toepaste. Een echte "topper" was de winter van 2006/2007 toen de bescherming pas half januari werd toegepast en half februari alweer werd weggehaald.

Robbin
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor amourath op 12 okt 2009 13:13

KMI zegt:
Na het optrekken van het ochtendgrijs wordt het woensdag droog en zonnig, maar wel fris met maxima niet hoger dan 12 of 13 graden.
Donderdagochtend vriest het op veel plaatsen; overdag wordt het opnieuw zonnig, met tegen 's avonds meer bewolking. Het blijft fris.
Vrijdag wordt het zwaarbewolkt tot betrokken met mogelijk wat regen of motregen.
Zaterdag verdwijnt de nachtvorst en blijft het droog.

Misschien wel handig om weten voor wie nog veel kwetsbare plantjes heeft buitenstaan.
Bij mij staat alles nog buiten, op 2 bananen na... de bougainvillea en brugmansia staan nog volop in bloei! 'k Ga enkel de zaailingen en erg jonge plantjes binnen zetten, de rest kan wel tegen een klein beetje kou (in West-Vlaanderen zal het wel meevallen veronderstel ik :) )
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 12 okt 2009 13:59

Bij ons valt het ook nog goed mee.... juist 's morgends een truitje aantrekken....

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 okt 2009 19:54

ben vandaag begonnen met groot gedeelte al binnen te zetten , want idd men voorspelt voor de komende dagen vorst aan de grond tot zelfs -4 ( voor oosten v/h land ) maar ik wil toch zeker spelen
wat staat binnen in huis ( en in huis = gewoon binnen geplaatst zonder bladeren af te snijden of andere zaken te doen , en in de nabijheid van een venster en niet in de nabijheid van verwarming )
- musa dwarf cavendish
- ensete ventricosum maurelli
- musa ornata
- musa velutina pink
- enkele stekjes ( 20 cm hoog en 5 tal blaadjes ) musa dwarf cavendish
- phoenix roebelinni
en 6 tal kleine zaailingen ( 1 - 2 jaar ) van diverse palmen
veel water zal ik ze niet geven , wel zorgen dat ze niet uitdrogen
tips zijn steeds welkom , ik hoop dat ik met deze soorten goed doe en zo deze musa's de winter kan doorbrengen , mocht dit niet lukken dan stop ik ermee
draco

Berichtdoor TropiRo op 12 okt 2009 21:21

Ik moet er deze week ook aan geloven een al het grootste gedeelte van de Musa's, boomvarens en zaailingen die geen vorst kunnen hebben alvast naar de winterstalling brengen om zo het straks wat rustiger te hebben en niet alles in 1x hoef te verhuizen.
Vandaag heb ik de Cycas rumphii, P. roebellini, Archontophoenix cunninghamiana, M. siam ruby, M. daijao en M. grand nain naar binnen gehaald om het binnen een tropisch sfeertje te hebben.
Ook ga ik beginnen om boven sommige planten alvast een afdakje te maken zodat de grond wat kan drogen en deze niet nat is als de vorst er is.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor amourath op 13 okt 2009 09:27

De ensete ventricosum maurelli, musa velutina pink en phoenix roebelinni stonden al binnen (de bananen in de garage en de palm in de keuken) en gisteren kwamen ook een scheut van een cycas en strelitzia reginae naar binnen. De trachyscheuten staan nog buiten, die haal ik morgen binnen.
Ik heb ook m'n musa basjoo uitgegraven, die gaat in de garage overwinteren. Daarnaast heb ik een aronskerk uitgegevraven die wat in de war was (de herfst is niét de moment om plots naar boven te komen) en nog een knol waarvan ik niet weet wat het precies is - verrassing! :mrgreen:

De grote reginae en bougainvillea mogen nog even buiten blijven, en de jubea, ph. canariensis en oleander komen pas naar binnen als het écht gaat vriezen. (Dan staat mijn garage zó vol dat de auto's buiten moeten slapen vrees ik :shock: )
Ficus enzo blijven gewoon buiten, die hebben vorige winter ook overleefd met bolletjesplastiek rond de pot.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming