Opgelet voor de nieuwe winterprik!

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Opgelet voor de nieuwe winterprik!

Berichtdoor Christophe op 11 jan 2010 23:55

Je komt toch eens kijken deze zomer hé??

Ja hoor, prima! ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor christian op 12 jan 2010 01:33

winterbescherming,

ik zelf had ook een paar ideeen voor de winterbescherming. zo heb ik mijn musa ingepakt met isolatie schuim wat je rond buizen doet. deze heb je in verschillende diktes. dikste maat is volgens mijn 10 cm indoorsnee. doe dit rondom de stam van je bananenplant dan plak hem dicht. dan verder inpakken met nopjes folie en je bent klaar. ik heb vanmiddag gekeken en was nog helemaal intakt. geen verrotting of iets dergelijks. mijn grote palm heb ik ingepakt met een soort glaswol wat je bij de bouwmarkt kan kopen. deze heeft 2 bescherm lagen. voor 20 euro heb je een grote rol en kun je aardig wat palmen mee inpakken. maak hier hele kleine openingen in op bepaalde plekken voor de ventilatie. het is een stuk goedkoper dan een lichtslang en het energie verbruik is nul. oke niet zo mooi effect als een lichtslang maar het werkt wel. in het voorjaar oprollen en je bent zo klaar. glaswol kun je weer gebruiken voor de volgende winter.

mvg chris
christian

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jan 2010 11:58

Hallo Chris

Dit is inderdaad nog een idee.
Eigenlijk kun je als beschermmateriaal van alles gebruiken, je eigen creativiteit bepaalt de grens :D

Wel opletten voor voldoende ventilatie bij synthetische materialen natuurlijk.
En bij glaswol hopen dat de palm geen jeuk krijgt :lol:

Wordt dat eigenlijk niet kletsnat?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor christian op 12 jan 2010 13:15

beste niek,

ik krijg al jeuk als ik het woord glaswol hoor. er zijn vele soorten glaswol tegenwoordig. je hebt eerst en beschermlaag dan de glaswol en dan weer een beschermlaag folie. dat zit al op de rol van he glaswol. aan 1 zijde is deze ook water afstotend. alleen je moet het bovenste stukje wel afplakken natuurlijk maar het werkt prima. hoelang kan een palm eigenlijk in de vorst staan. als de aarde nu helemaal is bevroren is dit heel erg schadelijk of kan die daar tegen.

mvg chris
christian

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jan 2010 13:42

Bedankt voor de aanvullende info Chris. ;)
Lijkt me wel geen pretje om te moeten plaatsen (omwille van de jeuk) maar als het éénmaal staat :D

Qua bevroren grond: het hangt er een beetje vanaf of het gaat om planten in volle grond of in pot.

Planten in volle grond kunnen heel wat meer vorst verdragen, zéker als de grond goed droog gehouden wordt. Het bovenste laagje is bevroren maar enkele cm'ters dieper is de grond immers niet bevroren.
Daarom hoor je vaak dat exotenliefhebber al vroeg in het najaar dakjes beginnen te plaatsen over de gevoeligste planten. Mulchen is in dit geval ook een goede oplossing. Bovendien geeft de Mulchlaag zelf ook wat warmte af.

Planten in pot zijn een stuk vorstgevoeliger omdat de vorst wel volledig rondom kan komen.
In het slechtse geval kan heel de kluit bevriezen. Weinig palmen zijn daar gelukkig mee en bedanken je op passende wijze met speerrot :?
Het voordeel van potplanten is natuurlijk dat je de pot kunt inpakken/beschermen of in het slechtste geval zelfs binnen halen.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 14 jan 2010 21:19

Het is voorlopig even wat zachter weer, zondag zelfs tot 7 graden! Tijd om de boel even te luchten!
De 'dikke' jassen zijn hier al verdwenen, de palmen hebben nu enkel nog een regendakje en 1 dun laagje vliesdoek, zodat alles mooi droogt. Dit weekend eens zien hoe alles erbij staat...
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 14 jan 2010 22:15

Mij hoor je alvast niet klagen dat de temperatuur weer boven 0°C klimpt! De warmteblazer in de serre draaide de voorbije dagen op volle toeren :?
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 14 jan 2010 23:47

Inderdaad. Hier voorspellen ze enkel dit weekend nog nacht temperaturen van -3°C, maar daar draaien we ons hand niet meer voor om :D
In de serre was de temp net boven 0°C en in de bescherming zelfs bijna 3°C!
Ik heb dus ook het plastic verwijderd en enkel het vliesdoek laten zitten. Tevens kregen de speren een vleugje Cuprex-poeder ;)

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 16 jan 2010 15:21

Ondertussen is het hier in Amsterdam bijna alle sneeuw/ ijs al weg, de laatste 5 dagen schommeld de dag temperatuur tussen de 3 en 7 graden en is het 'snachts tussen de 0 en 2 graden.
Nu hopen dat er een stijgende lijn in blijft zitten en dat het niet weer gaat vriezen.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 16 jan 2010 15:32

Hier (Stekene, België) ligt er nog een beetje sneeuw en ijs op de vijver maar ik vermoed dat dit binnen dit en twee dagen volledig zal verdwenen zijn.
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming