wie is al begonnen ???

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: wie is al begonnen ???

Berichtdoor Christophe op 08 nov 2009 23:52

In de lente zullen ze wel beginnen met groeien vermoed ik. Geef ze een beetje mest en zet ze op een mooi plaatsje in de zon ;)

Foto zou leuk zijn :D

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor jaak op 14 nov 2009 21:47

even een update wat betreft de winterbescherming van mijn exoten,er staat al een tijdje een deel binnen maar er staat ook nog altijd een deel buiten zeker met deze zachte temperaturen.hieronder enkele foto's
ook nog in pot en nog steeds buiten maar geen foto zijn de trachycarpus fortunei en takil.

groeten, jaak
Bijlagen
tuin 084-400.jpg
binnen in mijn kleine stalling staan 5 stekken van m.basjoo,1m.sikkimensis,1 ensete ventricausum maurelli,1 phoenix cariénsis en 1 tetrapanax
tuin 084-400.jpg (22.46 KiB) 4013 keer bekeken
tuin 078-400.jpg
binnen aan het keukenraam aan de rechter kant een m.accuminata en links 2 maal m. velutina pink
tuin 078-400.jpg (15.77 KiB) 4013 keer bekeken
tuin 076-400.jpg
in de living staat een cordyline australis,af en toe krijg de plant onderaan en verdroogd blad,volgens het etiket niet winterhard.
tuin 076-400.jpg (15.35 KiB) 4013 keer bekeken
tuin 075-400.jpg
m.basjoo staat er buiten nog redelijk mooi bij,de stokken die er rond staan dienen er voor om bij lichte vorst vliesdoek rond te draaien
tuin 075-400.jpg (23.57 KiB) 4013 keer bekeken
tuin 077-400.jpg
dicksonia antarctika staat er ook mooi bij,is uiteraard nog en jonge plant
tuin 077-400.jpg (19.61 KiB) 4013 keer bekeken
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 14 nov 2009 22:42

hey jaak
ik zie dat je hetzelfde "probleem" hebt als ik
mijn musa's en ensete's die binnen staan , beginnen ook hun onderste bladeren te verliezen ,zien er uit zoals de jouwe
heb ook 2 maurelli's binnen , komt nieuw blad uit maar is niet hetzelfde als mochten ze buiten staan , bladeren zijn minder rood en precies niet zo sterk
zal proberen om eens foto's te maken daarvan
hetzelfde met mijn velutina pink , toen die binnen kwam had die mooie bladeren , nu schiet er bijna niks meer van over , enkel nog het laatste blad
ze staan niet direkt voor een raam , maar wel voldoende licht
en te warm staan ze ook niet
nog iemand anders dezelfde problemen ??????
draco

Berichtdoor lapalmeraie op 15 nov 2009 00:47

Over het algemeen valt het nog wel mee bij mij. De bladeren zijn natuurlijk wel iets langer en smaller.
Maar die vliegjes... :evil:
Die zijn ongevraagd mee verhuisd.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor jaak op 15 nov 2009 00:50

dag draco,
de ensete daar moet de wortelkluit zo droog mogelijk van overwinteren en ik heb ook geen bladeren verwijderd,dus waarschijnlijk komt het daardoor dat de onderste bladeren eerst beginnen te verdrogen maar dat zou voor de plant op zich geen probleem mogen zijn,de M. Sikkimensis heeft ook een beetje dat probleem maar die geef ik af en toe een klein beetje water,de andere musa's zijn stekken.
je moet ook weten dat het in de garage op dit moment zo'n 18 graden is,de planten krijgen ook wel nieuwe bladeren maar het is op een slakkengangetje.
wat de velutina pink betreft,die hebben ook eerst in de garage gestaan met mooie bladeren en na een paar weken begonnen de randen te verdrogen,ik heb ze dan in huis genomen en voor een raam gezet waar geen zon binnenvalt,het nieuwe blad dat er aan komt ziet er terug mooi en frisgroen uit,ik heb dan ook op een site gelezen dat deze planten tijdens het overwinteren genoeg licht moeten krijgen,en de temperatuur is binnen gemiddeld 22 graden dus wat mij betreft kunnen ze best licht genoeg krijgen
gr, jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 15 nov 2009 01:46

Hey Jaak,

Bij mij hebben de Musa velutina ook bruine randjes gekregen :( Dit kwam zeer zeker omdat ze te donker stonden.

Nu staan ze mooi in het licht en ze lijken er bij mij ook weer door te komen :)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor jaak op 15 nov 2009 10:58

dan denk ik dat we op de goede weg zitten,alleen vraag ik mij af wat ik zal moeten doen als ze in grotere kuipen zullen staan,om die dan zo licht mogelijk te plaatsen in de winter dat zal wel een pobleem geven aangezien ik er geen plaats voor heb,zou ik ze dan misschien terugsnoeien tot net boven de grond of is er eventueel een andere oplossing voor :?:

jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 nov 2009 21:04

Of groter gaan wonen... :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor jaak op 15 nov 2009 21:54

:| :P :D :lol:

jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor Davy op 16 nov 2009 23:39

Voor mij was het vandaag disaster-dag :oops: :evil: :twisted: Ik had de bananenboom zo goed ingepakt met stro enz enz enz, paraplu er op. Vandaag is het hele zootje omver gewaaid en is de stam geknakt. Einde verhaal dus voor de winter begint! Moraal van het verhaal voor ieder hier: zorg dat u bekaert draad STEVIG vast staat in de grond zodat u inpakmateriaal NIET omver kan waaien....
Davy

12 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming