door jaak op 15 nov 2009 00:50
dag draco,
de ensete daar moet de wortelkluit zo droog mogelijk van overwinteren en ik heb ook geen bladeren verwijderd,dus waarschijnlijk komt het daardoor dat de onderste bladeren eerst beginnen te verdrogen maar dat zou voor de plant op zich geen probleem mogen zijn,de M. Sikkimensis heeft ook een beetje dat probleem maar die geef ik af en toe een klein beetje water,de andere musa's zijn stekken.
je moet ook weten dat het in de garage op dit moment zo'n 18 graden is,de planten krijgen ook wel nieuwe bladeren maar het is op een slakkengangetje.
wat de velutina pink betreft,die hebben ook eerst in de garage gestaan met mooie bladeren en na een paar weken begonnen de randen te verdrogen,ik heb ze dan in huis genomen en voor een raam gezet waar geen zon binnenvalt,het nieuwe blad dat er aan komt ziet er terug mooi en frisgroen uit,ik heb dan ook op een site gelezen dat deze planten tijdens het overwinteren genoeg licht moeten krijgen,en de temperatuur is binnen gemiddeld 22 graden dus wat mij betreft kunnen ze best licht genoeg krijgen
gr, jaak