tussenstand van mijn "planten" deel 2

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

tussenstand van mijn "planten" deel 2

Berichtdoor draco op 03 feb 2010 20:50

zoals beloofd enkele foto's van musa's en ensete's die ik wou laten overwinteren in de kelder
2 maurelli's en 1 ornata en 1 velutina pink , dit is wat er in de kelder staat
alle 4 stonden ze eerst boven op de kast aan het raam , maar zoals jullie in en vorige topic konden lezen groeiden ze verder maar met rare bladeren en niet recht en minder mooie bladeren
ik heb ze dan allemaal verhuisd naar de kelder , volledig lichtdicht , temp ( denk ik ) rond de 15° en geen water gegeven
bon , ben dus paar dagen geleden eens kijkje gaan nemen en dit was het resultaat , de maurelli's zijn allebei schuin gaan groeien en bijna witte bladeren ( 1 maurelli was zelfs rot en kon ik zo afbreken aan het begin van de stam , de andere heb ik juist boven de aarde af gesneden en terug naar boven verhuisd , dit in de hoop dat hij opnieuw begint te groeien ) en de van de andere schoot niks meer over , de bladeren waren totaal verdord en kon ik zo lostrekken ( beide zijn dan ook opnieuw naar boven verhuisd in de hoop opnieuw te starten )
maar veel hoop heb ik niet, dus goed nieuws voor wie in het voorjaar maurelli's en ornata's en velutina' te koop zal aanbieden, ik ben alvast kandidaat

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
draco
 

Re: tussenstand van mijn "planten" deel 2

Berichtdoor lapalmeraie op 03 feb 2010 21:04

Het valt inderdaad niet mee hè, die Musa goed door de winter krijgen.
Ik ben zelf ook m'n velutina's kwijt. Die ga ik in het voorjaar dan ook weer zaaien.
Ik houd je op de hoogte ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14413
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: tussenstand van mijn "planten" deel 2

Berichtdoor Christophe op 03 feb 2010 23:42

Ik ben ook net gaan kijken in de serre, en er is toch ook wat schade hoor. Op zich was het er warm genoeg, maar hier en daar zijn er toch wel wat plantjes uitgevallen :(

Allemaal bananen: Musa basjoo 'Red', Musa siam ruby (dat was te denken), vele Musa velutina en ornata (maar dat waren nog erg kleine), Gunnera manicata (ongeveer de helft). De basjoo's, lasiocarpa, palmen, maurelli's, en sikkimensissen staan er nog allemaal mooi bij :D

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: tussenstand van mijn "planten" deel 2

Berichtdoor Eduard op 04 feb 2010 19:21

Hallo beste exotenliefhebbers ! Zou het niet verstandig zijn als ik dit zo lees, en al die ellende die ik tegenkom van het verlies van planten door foutief stallen, het geen overweging zou zijn eens te investeren in een goede winterstalling, waar je alles probleemloos de winter doorsluist! Inplaats van weer in het wilde weg nieuwe planten te gaan aanschaffen, want dan kom je jezelf volgende November weer tegen!
Gr. Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: tussenstand van mijn "planten" deel 2

Berichtdoor draco op 04 feb 2010 21:16

EDUARD schreef:Hallo beste exotenliefhebbers ! Zou het niet verstandig zijn als ik dit zo lees, en al die ellende die ik tegenkom van het verlies van planten door foutief stallen, het geen overweging zou zijn eens te investeren in een goede winterstalling, waar je alles probleemloos de winter doorsluist! Inplaats van weer in het wilde weg nieuwe planten te gaan aanschaffen, want dan kom je jezelf volgende November weer tegen!
Gr. Eduard .


kan hier wel moeilijk een nieuwe kelder laten aanleggen hee :lol:
het enige wat ik gedaan heb is enkele van mijn plantjes in de kelder proberen te overwinteren ( zoals vele anderen doen en zoals vele schrijven dat dit een goede manier is om planten te overwinteren ) maar blijkbaar is dat bij mij niet gelukt en zijn alle plantjes ( hopelijk komen ze er nog door ) voorlopig afgeschreven
trouwens denk dat vele jaloers zouden zijn op mijn kelder en ook zo'n waterdichte lichtdichte kelder zouden willen hebben
draco
 

Re: tussenstand van mijn "planten" deel 2

Berichtdoor Christophe op 04 feb 2010 21:26

Hey Draco,

Hier kan je zien hoe ik dit heb opgelost: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=53&p=7096

Misschien een ideetje voor in de toekomst voor je. Dan heb je een serre in de zomer, en een overwinterkas in de winter. De warmteblazer op zich is wel een investering, maar zoals Eduard aangaf haal je dat er vroeg of laat uit, en heb je meer plezier aan je planten in de lente.

Anders is het triestig hé :(

Als er vragen zijn, stel ze gerust :D

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: tussenstand van mijn "planten" deel 2

Berichtdoor amourath op 04 feb 2010 21:35

Nja, helaas heeft niet iedereen een serre, laat staan plaats voor een serre... ik heb amper een tuin :mrgreen: ik heb gewoon geen andere optie dan de keuken en garage. Gelukkig gaat het allemaal nog prima hier.

Je moet gewoon leren uit je fouten, en uit die van anderen... daarom is het wel positief om hier te zien op welke manier men welke planten overwintert, want het gaat niet altijd fout eh, in tegendeel! Die Duitse maurelli-link was daar een prachtig bewijs van!
In de natuur zijn er soms ook extreme omstandigheden die planten niet overleven, en dan begint de natuur gewoon opnieuw... net zoals wij :lol:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: tussenstand van mijn "planten" deel 2

Berichtdoor Eduard op 04 feb 2010 23:16

Hallo ,kennelijk raak ik hier een gevoelige snaar!! Het was positief bedoeld, Toen ik begon met mijn varens had ik zelf ook geen stalling [kas] en moest ik iedere keer naar mensen in de straat met de planten slepen om ze daar te stallen , Later heb ik een grote stalling gebouwd , na gelang de grote van de planten, maar de mens gaat hier dus profijt uit trekken en denkt genoeg stalling te hebben, en gaat weer meer aanschaffen tot die serre/stalling ook weer te klein is ! Nu heb ik 3 stallingen die alle 3 volstaan! Wat ik wil zeggen is ;Als je met b.v. Cyathea soorten wil beginnen en ze straks niet kunt stallen dan wordt dit een zinloze missie want deze pluk je maar een keertje kaal, want dit is geen banaan! zint eer ge begint!
Draco, het was niet persoonlijk bedoeld, maar in het algemeen !
Gr. Eduard .
Laatst bijgewerkt door Eduard op 04 feb 2010 23:25, in totaal 1 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: tussenstand van mijn "planten" deel 2

Berichtdoor amourath op 04 feb 2010 23:23

Ik heb gelukkig geen boomvarens want ik heb écht geen plaats voor een stalling/serre :) ... en naar de buren sleuren zie ik ook niet echt zitten, ze hebben veel vingers maar géén groene :lol:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: tussenstand van mijn "planten" deel 2

Berichtdoor Eduard op 04 feb 2010 23:28

Je weet niet wat je mist!! :roll:
Gr Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten