winterstallingen/ serres

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

winterstallingen/ serres

Berichtdoor Eduard op 05 feb 2010 23:20

Hallo palmvrienden, bij deze een overzicht van mijn stallingen, en dat ze echt nodig zijn als je voor kuipplanten gaat! Zo als al eerder aangegeven zijn er 3 stuks, 2 gebouwd voor het doel, eentje ingepikt [voormalige fietsstalling] Zo gaat dat ,we hebben toch geen fietsen meer!, De grotere is gebouwd helemaal beneden in de tuin,waar voorheen een 10 tal populieren stonden, en de mensen van beneden hun tuinafval dumpte! Dus uit noodzaak geboren [ het idee] een fikse stalling dacht ik, waar in de winter de planten konden staan en daarna kon dienen als werkplaats, Maar planten blijven groeien en mijn liefde gaat nu eenmaal uit naar boomvarens en palmen , dus 6 jaar na de bouw begon het al krap te worden,en heb ik uit bittere noodzaak een 2e moeten bouwen! Gelukkig wel totaal uit het zicht, want Draco, mooi is anders dat klopt! Ik moet wel zeggen dat ik er enorm blij mee ben ,want op deze manier behoud ik tot nu toe al mijn planten! Al zijn er soms wel problemen met de petrolkachel, want om het zaakje in mijn geval met elektra blazers warm te houden wordt te duur, dus we hebben gekozen voor een laserkachel met automatische aanslag, die in het najaar komt, en zo blijven we zoeken naar verbeteringen .
Afbeelding
De grote stalling helemaal beneden in de tuin [ zichtbaar] voor de planten stalling
Afbeelding
Met gestalde planten! Hier kun je niet rechtop lopen, maar moet ik gebukt tussen de planten gaan!
De kleinere nieuwe staat haaks op de grote tegen de schuur van de buren ,zodat hij uit het zichtveld is .
Afbeelding
Afbeelding
Deze was moeilijk te bouwen! Omdat mijn tuin in het totaal 5 m hoogte verschil heeft! Er kwam heel wat rekenwerk aan te pas, maar het is gelukt!
Afbeelding
En zodanig geconstrueerd dat een tussenstijl weggenomen kan worden en een mooie laadruimte ontstaat voor de grote C.medullaris!
Afbeelding
En een recente foto van vandaag zo als ze er nog mooi bijstaan.
Afbeelding
Het mag dan misschien een forse investering zijn ,maar die verdeel je over de jaren ! En het betaald zich uit! Je weet hoe ze in het voorjaar onder normale omstandigheden eruit komen! Ik heb wel eens met iemand een discussie gehad over de stookkosten die bedragen +- 45,- per stook winter als het koud is, zonder vorst hoef je helemaal niet te stoken! Maar die vriend was dit bedrag al kwijt na 3 uur stappen! dus proost. Gr. Eduard .
Laatst bijgewerkt door Eduard op 06 feb 2010 02:35, in totaal 1 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: winterstallingen/ serres

Berichtdoor dest_planten op 05 feb 2010 23:24

Hoi Eduard,

Mooie boomvarens heb je in jouw winterstalling !!

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: winterstallingen/ serres

Berichtdoor rabbit op 05 feb 2010 23:43

Hallo Eduard,
Ze zien er prachtig uit nog zelfs nog geen verdort blad te zien.
Zo zie je maar dat een goede verzorging ,dus ook een overwinteringsruimte van groot belang is.
Ikzelf ben nog steeds aan het piekeren hoe ik de aankomende winter de varens zal overwinteren.
Maar daar komt beslist een oplossing voor.

Gr,Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
Avatar gebruiker
rabbit
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 21 jun 2009 20:46
6 bedankjes

Re: winterstallingen/ serres

Berichtdoor lapalmeraie op 06 feb 2010 15:17

Mooi bijdrage Eduard!
Het is inderdaad een grote investering, maar als je die kunt maken én de ruimte hebt is dat zeker een geweldige uitkomst voor de hobby. Zoals de anderen al zeiden, staan alle planten er prachtig bij. En ook qua stookkosten valt dat reuze mee. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14413
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: winterstallingen/ serres

Berichtdoor TropiRo op 07 feb 2010 19:17

Hoe gaat het met de cooperi revolutum en de kleine brownii en australis? is er iets te zien dat ze het moeilijk hebben gehad en is de temp bij jou onder de 0 gekomen?

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: winterstallingen/ serres

Berichtdoor Eduard op 08 feb 2010 18:49

Hallo Ro, Ik heb in de eerste vorstperiode een nacht -5 in de grote kas gehad! Toen was daar de petroleum kachel uitgevallen, de kluiten van de meeste varens en palmen waren toen bevroren! Heb mij toen rot geschrokken. en een extra blaaskachel met vorststand geplaatst dat dit in ieder geval niet meer gebeuren kon.
Met alle planten is het gelukkig goed gekomen , de kleine C,.brownii en C. australis stonden in de oude voorschuur [ fietshok] daar vriest het nooit, omdat deze tegen het huis aanligt aan twee zijden. Bij deze nog een aantal foto's.

Afbeelding
De C. cooperi revolvulum is helemaal niet gestopt en rolt nog vrolijk door!
Afbeelding
En beneden staat de kleine C.cooperi links onder, deze groeit ook gewoon door!
Afbeelding

Hier het voormalig fietshok, waar de C. brownii en C. australis de kleine C medullaris en kleine C. tometosisima staan.
Afbeelding
De C. brownii.
Afbeelding
C. australis,deze heeft bladschade opgelopen door het openen van de keukendeur [droge warme lucht] stond eerst te kort bij die deur ! nu groeit hij weer vrolijk door.
Gr. Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: winterstallingen/ serres

Berichtdoor TropiRo op 09 feb 2010 21:18

Kan me voorstellen dat je schrok nadat je de bevroren kluiten zag, ik deed dat ook. Het is wel opgevallen dat Cyathea´s met enigzins een stam ( oudere planten) niet echt een probleem hebben dat de kluit voor korte duur bevroren is geweest, het zijn vrij sterke exemplaren de Cyathea's.
Je planten staan er nog mooi bij, de revolutum is een harde groeier als ik hem zo bekijk sinds je hem hebt, hij is echt geexplodeerd. De kleine australis'en hier staan er hetzelfde bij als die van jou, sommige wat groter en sommige wat kleiner, ik vindt wel dat hij harder groeit dan de dealbata.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten