Bismarckia nobilis overwinteren?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Bismarckia nobilis overwinteren?

Berichtdoor amourath op 22 feb 2010 15:22

Er zijn er hier een aantal die een bismarckia hebben? Hoe overwinteren jullie hem, hoe warm staat hij in de winter? Krijgt hij veel water of hou je hem net goed droog?

Ik heb er een aantal weken geleden eentje gekocht en hij staat nu in de garage, en ik merk dat z'n bladeren precies uitdrogen. Ik hou de grond vrij droog, misschien moet ik meer water geven? Ik twijfel ook wat over de temperatuur, in de garage is het meestal rond de 10°, maar in februari zal het ook wel eens 7° geweest zijn... en ik heb de palm meegenomen uit de grote buitenserre van floralux, daar stond hij droog maar heeft hij misschien wel vorst gehad? Z'n blad was wel nog mooi toen ik hem meenam.
Verder zijn er 2 speren aan de groei dus het komt wel goed maar ik zou toch graag weten wat ik een volgende winter beter kan doen?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis overwinteren?

Berichtdoor lapalmeraie op 22 feb 2010 17:41

Hey amourath

De Bismarckia zou winterhard zijn tot 1°C, maar zulke planten houd ik persoonlijk toch warmer hoor.
Mijn 1jarige Bismarckia zaailingen staan in de inmiddels beruchte ( 8-) ) plantenkamer waar het zo'n 20°C is. Maar een onverwarmde kamer is natuurlijk ook voldoende. Ze schijnen wel behoefte te hebben een voldoende luchtcirculatie...
Water geven doe ik enkel als de vochtigheidsmeter aangeeft dat ze dorst hebben ;)

vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis overwinteren?

Berichtdoor amourath op 22 feb 2010 17:59

Nja, zaailingen houd ik ook wel warmer hoor, die staan in de woonkamer.

Ik was aan het twijfelen om hem te verplaatsen naar de woonkamer ofzo, maar een palm uit de garage kan sneller naar buiten omdat het verschil met buiten veel kleiner is, en ik ben toch voorstander van palmen buiten :) Als ik hem nu in de woonkamer zet, staat hij daar nog een paar maand... en moet hij onze hyperactieve Britse korthaar ook weerstaan (waarvan ik weet dat ze die draden aan de bladeren héél leuk speelgoed zal vinden...).
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis overwinteren?

Berichtdoor TropiRo op 22 feb 2010 22:05

amourath schreef:Er zijn er hier een aantal die een bismarckia hebben? Hoe overwinteren jullie hem, hoe warm staat hij in de winter? Krijgt hij veel water of hou je hem net goed droog?

Verder zijn er 2 speren aan de groei dus het komt wel goed maar ik zou toch graag weten wat ik een volgende winter beter kan doen?


Mijn ervaringen sinds ik mijn Bismarckia heb, buiten groeit hij alleen als het 20+ graden is, ik heb hem eind september naar binnen gehaald en op een zeer lichte, warme en geventileerde plek gezet en hij is nu bezig met zijn 3 de blad en in de de 5 maanden dat hij buiten stond maar 1 blad.
Water geven doe ik vrij vaak, ze lusten een behoorlijke slok als ze aan de groei zijn, ik laat hem tussentijd wel uitdrogen voor 2-3 dagen.
Ook is mij opgevallen dat de Bismarckia stilvalt onder de 10 graden. O graden kan hij hebben op voorwaarde dat de dag temperatuur minimaal 15 graden word, langere tijd onder de 5 graden zal ook niet te best zijn voor hem denk ik.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis overwinteren?

Berichtdoor kristof p op 22 feb 2010 22:15

idd, in ons klimaat moet je hem redelijk warm houden en licht tijdens de winter. +10°C lijkt me het min.
dit is een palm die veel warmte nodig heeft om te groeien (is best een snelle groeier in warme klimaten) in het goede klimaat zijn ze zelfs verassend vorstbestendig en er zijn exemplaren in Spanje die wel al eens een -6/-7 hebben overleefd. daar hebben ze ook warmte genoeg om reserves en weerstand op te bouwen en als het al eens zo hard vriest stijgt de temperatuur 9 op de 10 keer weer naar de 15+ tijdens de dag bij een lekker zonnetje.
in ons klimaat kan hij niet de minste vorst aan.

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis overwinteren?

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 feb 2010 00:16

Mijn Bismarckia overwinter ik gewoon binnen in de living (20°C) voor een groot raam. Groeit rustig door en in de lente gaat die terug naar buiten om weer heel de zomer buiten te blijven ! :)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten

cron