Olijfboom de komende winter door helpen

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Mister w op 05 dec 2015 09:31

Waarom zou ik risico lopen mbt vorstscheuren?

omdat de bodem mooi droog is en het licht beperkt vindt er nagenoeg geen sapstroom meer plaats, minder kans op scheuren,

Ik ken iemand die alleen 8 lagen klimaatdoek aanbrengt en boom staat er elk jaar prachtig bij.

En bladuitval in welke mate dan ook heb je altijd wel, dit kan zich gelukkig redelijk snel herstellen.

Ik blijf periodiek even een verslag uitbrengen

Grtttsss

pipi
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Mister w op 05 dec 2015 09:33

oh ja en daarnaast geeft vliesdoek bescherming bij brandschade in de winter en extreme verdamping.
Laatst bijgewerkt door Mister w op 06 dec 2015 10:23, in totaal 1 keer bewerkt.
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor mediterra plants op 05 dec 2015 15:52

Het beste is gewoon er voor te zorgen dat de olijf uit de wind staat en toch nog licht heeft en droog staat. Bij mij staat hij nu in serre. Vorig jaar toen ik de serre van 4m hoog nog niet had stond hij onder een zelfgemaakt hokje met aan de zijkanten serreplastiek (stevige) en een dak van doorzichtige golfplaten. Toen het donker werd brandde er een groeilamp in de boom. Ik heb geen bladval echt niks. Ik gaf hem regelmatig wat water en luchtte af en toe het zelfgemaakt hok.

Vorstscheuren had ik toen hij in pot stond en er een verwarmingskabel of lichtbuis rond bond. Door het temperatuurverschil krijg je zo'n scheuren dus ik zou niet te veel aan de stam werken. Enkel vliesdoek en geen warmte. Als het te koud word desnoods warmtekabel rond pot maar niet rond stam.
Het zou zonde zijn als je prachtige olijf de geest geeft. Nu kan hij denk ik wel tegen een stootje.
Is de olijfboom geïmporteerd vanuit italië of Spanje?
Klopt dit?
mediterra plants
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 12 okt 2014 11:14
Woonplaats: Veldegem
5 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Mister w op 05 dec 2015 16:33

mediterra plants schreef:Het beste is gewoon er voor te zorgen dat de olijf uit de wind staat en toch nog licht heeft en droog staat. Bij mij staat hij nu in serre. Vorig jaar toen ik de serre van 4m hoog nog niet had stond hij onder een zelfgemaakt hokje met aan de zijkanten serreplastiek (stevige) en een dak van doorzichtige golfplaten. Toen het donker werd brandde er een groeilamp in de boom. Ik heb geen bladval echt niks. Ik gaf hem regelmatig wat water en luchtte af en toe het zelfgemaakt hok.

Vorstscheuren had ik toen hij in pot stond en er een verwarmingskabel of lichtbuis rond bond. Door het temperatuurverschil krijg je zo'n scheuren dus ik zou niet te veel aan de stam werken. Enkel vliesdoek en geen warmte. Als het te koud word desnoods warmtekabel rond pot maar niet rond stam.
Het zou zonde zijn als je prachtige olijf de geest geeft. Nu kan hij denk ik wel tegen een stootje.
Is de olijfboom geïmporteerd vanuit italië of Spanje?
Klopt dit?


Dank voor de input , dat waardeer ik altijd zeer!
Wat betreft , boven de plant is een glazen dak geplaatst aan de achterkant van de bak zit eveneens glas, de 2 zijkanten en voorkanten zijn afgesloten met doek (foto's staan in eerdere antwoorden van mij in dit topic).

Wat ik van vele gehoord heb hier is dat hij vrij droog dient te staan, beter koud en droog dan koud en ook nog nat.

Wat het licht betreft , heb ook een LED groeilamp 50 watt gekocht, mij is toen kenbaar gemaakt dat in de winter de plant rust moet hebben, ivm met de rustperiode heb ik besloten om pas in het voorjaar met de lamp te gaan werken.De betonnen bak is geïsoleerd met 8 cm dikke platen.

Zou je me een foto kunnen sturen van je olijf ben erg benieuwd , mag zowel via deze weg als mijn mail.

Nogmaals dank en hoor graag van je

Pipi
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor mediterra plants op 05 dec 2015 21:06

Hoi,
Ik ben nu pas thuis en probeer zo snel mogelijk een foto te maken nu helaas te donker buiten.
De bedoeling van het licht:
Het is een groenblijvende boom. Vandaar dat hij extra licht nodig geeft. In de winter schijnt de zon feller in het zuiden dan hier. Het is hier ook veel vaker bewolkt enzo vandaar te weinig licht. De lamp enkele uren laten branden is geen overbodige luxe.

Het is idd beter droog en koud dan nat en koud.
Als het iets warmer wordt zou ik hem toch klein beetje water geven want onder een glazen dak kan het snel warm worden.

Weet je de herkomst van je boom?
Volgens de foto's te zien Spanje Italie klopt dit?

grtjs
mediterra plants
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 12 okt 2014 11:14
Woonplaats: Veldegem
5 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Mister w op 05 dec 2015 21:14

Noord-Italië.

Ik moet zeggen dat hier van een strak blauwe lucht is. Als ik in Nederland ben is het meestel grijs en regenachtig.

Wacht met spanning op je foto's

Grtttzzz
Pipi
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Mister w op 23 dec 2015 23:09

na een paar weken winterweer , vorige week de boomjas en vliesdoek verwijderd ,


De olijf heeft moedig de kou tot nu doorstaan, met als topunt een -16,5 en een vorsteperiode van 5 dagen met dag en nacht matige vorst.


Alle blaadjes zitter er nog aan, ik ben blij, hij ziet er nog top uit!

Voor iedreen alvast fijne feestdagen, Groet uit de bergen.
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Rob op 23 dec 2015 23:52

ouch! dus de winter bestaat nog echt wel...ik begon al te twijfelen!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor lapalmeraie op 24 dec 2015 15:21

-16°C... heb je hem meegenomen op vakantie misschien? :shock: :mrgreen:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Mister w op 24 dec 2015 15:48

hij staat bij mij in de bergen (reuzengebergte)

Groetjes
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten