Goocheltruc

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Goocheltruc

Berichtdoor patrick op 18 aug 2011 00:58

Welke attributen moet ik uit de goocheldoos halen om mijn planten magische krachten te geven en zo vadertje winter te lijf kunnen gaan?

Foto's en omschrijvingen van de planten vind je hier: viewtopic.php?f=49&t=5135.

De 2 palmen (Trachycarpus) staan die eigenlijk niet te dicht op elkaar?
(stam tot stam = 115cm - Heb een beetje onderschat hoe groot ze kunnen worden)

Ik ben van plan om alle planten te voorzien van een afdakje deze winter. Is het dan noodzaak om doorzichtig plastic te kiezen boven een niet licht doorlatende variant?

Dienen de Trachy’s dan nog extra beschermt te worden dmv vliesdoek?

Dienen de Yucca’s dan nog extra beschermt te worden dmv vliesdoek?

Dient de Chamaerops dan nog extra beschermt te worden dmv vliesdoek?

De Dasylirion krijgt zo wie zo een extra vliesdoek + warmteslang. Ik heb hiervoor al een extra topic geopend in de betreffende thread omdat ik hier nog additionele vragen over heb: viewtopic.php?f=32&t=5208

Het vliesdoek ziet er vrij dun uit (zie voorbeeld: https://www.coldpalm.nl/vliesdoek-5x1-2m.html) dien je dit meerdere malen om de plant te wikkelen, of is 1 maal voldoende?

Aangezien ik het zekere voor het onzekere wil nemen, komt er dus overal een afdakje. Maar indien vliesdoek nodig is, dient dit alleen om de stam gewikkeld te worden of ook om de bladeren (dus gehele plant)?

Als ik meer duidelijkheid heb over bovenstaande vragen, denk ik dat ik dat recept ieder jaar toe zal passen. Beter het zekere dan het onzekere en risico lopen dat de plant het niet red. De Trachy’s zullen later wel een probleem worden als ze groter zijn, maar dan neem ik aan dat ze zo geworteld zijn dat een afdakje niet nodig is. Enkel bladeren binden en groeipunt beschermen.

Wie verklapt mij deze goocheltruc?

Simsalabim
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 13 aug 2011 00:57
Woonplaats: Boxmeer
3 bedankjes

Re: Goocheltruc

Berichtdoor amourath op 18 aug 2011 08:53

Als ik je een raad mag geven: meer planten gaan dood door teveel bescherming, dan door te weinig bescherming... ;-) Planten worden wel eens 'verstikt' of de luchtcirculatie is zo slecht dat ze schimmel en speerrot krijgen.

Dakjes kunnen geen kwaad maar als je kan kiezen zou ik toch voor de transparante versie gaan. Voor de Trachy en Chamaerops: haal pas vliesdoek boven als het echt nodig is, enkele graden vorst doorstaan ze met gemak. Je kan beter de wortelkluit wat beschermen doro een dikke laag schors erboven te strooien.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Goocheltruc

Berichtdoor lapalmeraie op 18 aug 2011 14:51

Kan ik zeker beamen hoor.
Vorig jaar ben ik te laat geweest met het uitpakken waardoor de temperatuur in de tent gedurende een week te hoog is opgelopen. ('s nachts -2°C en overdag 28-30°C) Het gevolg was speerrot. Ik ben wel van plan om dezelfde constructie te blijven gebruiken maar met meer verluchting en de "deur" vaker open.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14414
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Goocheltruc

Berichtdoor djoeke op 18 aug 2011 17:15

Ja ,nat is veel slechter dan de kou .
Mijn 2 grote trachy's 1.8m stam hebben dit jaar toch al een blad of 10 aangemaakt en nog steeds kan je de sporen van speerrot op de bladeren die hij nu aanmaakt zien .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten