laat u palmenbescherming eens zien !

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: laat u palmenbescherming eens zien !

Berichtdoor trachycarpus op 25 okt 2011 21:39

Bah , al doende leert men hé , das ook het leuke aan een hobby !!
trachycarpus
 
Berichten: 225
Geregistreerd: 14 jan 2011 22:43
6 bedankjes

Re: laat u palmenbescherming eens zien !

Berichtdoor djoeke op 26 okt 2011 06:27

Hey ,

Inderdaad mooi maar wat overdreven en vroeg ik zou voorlopig enkel voor een afdakje gaan en de zijkanten pas sluiten als het min 6 of zo word , of zelfs open laten en een beetje vliesdoek rond de stam en dit ook enkel het eerste jaar . Zoals je zelf al zegt die 2 die je hebt verloren stonden in pot en dus veel gevoeliger voor de vrieskoude aan de wortels .
Als je de folie wilt houden zou je best langs de buitenkant er een latje overdoen zodat niet al de kracht van de wint op de nietjes of vijsjes komt .
@ trachycarpus : toch opletten als je zegt dat een trachy hier allemaal tegenkant want ik denk dat er al veel mensen hier er al verloren zijn hoor zolas ikzelf ook 2 in de volle grond en dan nog een die heel goed geworteld was zelf . Het grootste probleem is dan ook het vocht dus ik zet er nu gewoon een paraplu over in de winter en ga deze periode beginnen met een fles over de speer .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: laat u palmenbescherming eens zien !

Berichtdoor hexina op 26 okt 2011 13:11

Ik heb ook 3 trachycarpussen wagnerianussen in potten staan. Ze staan hier alleen beschut tegen de gevel en verder geef ik ze nog niks qua bescherming. Ik ga alleen bij langdurige en aanhoudende vorst de kluit beschermen door de potten in te pakken en een lichtslang neer te leggen rondom. Zelfs de boomvaren staat hier nog buiten evenals diverse trachycarpus zaailingen.

De robusta staat wel al op zolder voor de raam en de cycas op de koele slaapkamer.
Ook de zaaibakken staan daar.


Dus bij mij valt nog niet veel bescherming te zien
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
Avatar gebruiker
hexina
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 21 apr 2011 13:57
Woonplaats: Heerlen
67 bedankjes

Re: laat u palmenbescherming eens zien !

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 okt 2011 15:06

hexina schreef:Ik heb ook 3 trachycarpussen wagnerianussen in potten staan. Ze staan hier alleen beschut tegen de gevel en verder geef ik ze nog niks qua bescherming. ...8<...

Da doe je goed ;)
Begin ze nu wel droog te houden he zodat de potten kunnen drogen, dus afdak als het regent en geen water meer geven natuurlijk. Dit geld voor alle palmen/bananen in pot trouwens ! Zeer belangrijk...
Succes ! :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: laat u palmenbescherming eens zien !

Berichtdoor hexina op 26 okt 2011 15:50

Ik dacht dat je helemaal niks aan de trachy's hoefde te doen verder. Dus ook geen afdak als het regent? Iedereen schijnt het anders te doen maar wat is dan echt de juiste manier. Had namelijk gedacht dat deze geen afdak nodig hebben. Alleen de speer ga ik beschermen.
Hoe moet ik een afdak gaan bouwen dan? Iemand bouwtekeningen?
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
Avatar gebruiker
hexina
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 21 apr 2011 13:57
Woonplaats: Heerlen
67 bedankjes

Re: laat u palmenbescherming eens zien !

Berichtdoor johny1981 op 26 okt 2011 17:41

zo heb alles terug weggezet.

mijn trachy's zijn terug vrij, ga ze wel beschermen tegen regen en sneeuw en de schrale wind als het zover is.
ach, zei de banaan. ik ben werkelijk echt!
een enkele keer is mijn soort wel eens recht!
Avatar gebruiker
johny1981
 
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 jun 2011 12:32
Woonplaats: lanaken
21 bedankjes

Re: laat u palmenbescherming eens zien !

Berichtdoor fordbully op 27 okt 2011 10:51

heb jaren geleden bij mijn eerste trachycarpus van 50 cm stam deze TE goed ingepakt met noppenfolie (al doende leert men) met als resultaat: DOOD. een kleintje van maar 30 cm stam zonder bescherming had het overleefd, nu doe ik al jaren mijn trachycarpussen klein en groot enkel bij lange dagen vorst dus vanaf constante weken van -5 tot -8 of een korte periode van -18 zoals paar jaar geleden enkel nog een fles over de speer, bladeren samenbinden met tape en dit werkt perfect, bij sneeuw klop ik wel de sneeuw van de bladeren om mijn volle kroon zo veel mogelijk te behouden. Ik heb ook trachys van meer dan 1m stam die ik in de strenge winter van paar jaar geleden toen het hier -22° was aan de grond niet had ingepakt en deze hebben het gewoon overleefd (waren wel al paar jaar goed geworteld in de grond). Hier staan nog alle palmen open en bloot te genieten van de zonnestralen zelfs de butia, brahea, jubaea en chamaeropsen (waarvan 1 nu nog in bloei is). Dus ik zou nog even wachten met inpakken totdat de echte strenge winter aankomt met sneeuw en lange dagen van strenge vorst.
fordbully
Bedrijven
 
Berichten: 902
Geregistreerd: 03 nov 2010 17:30
Woonplaats: Gruitrode
25 bedankjes

Re: laat u palmenbescherming eens zien !

Berichtdoor hexina op 30 okt 2011 12:20

precies bully. Zo zou ik het ook doen.
Ik ga zelf ook alleen de potten beschermen omdat deze uiteraard wel beschermd dienen te worden door middel van lichtkabel en noppenfolie om de pot en verder wil ik dat de trachy het gewoon zelf red. eventueel bij extremere tempraturen de speer beschermen en de balderen bijeen binden en bij sneeuw de sneeuw eraf halen.
Meer ga ik niet doen hoor.
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
Avatar gebruiker
hexina
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 21 apr 2011 13:57
Woonplaats: Heerlen
67 bedankjes

Re: laat u palmenbescherming eens zien !

Berichtdoor lapalmeraie op 31 okt 2011 12:25

@hexina: jouw Trachy's in pot zijn nog niet zo groot hè.
Is het dan niet handiger om ze snel even binnen te halen als het echt hard vriest ipv een lichtslang?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: laat u palmenbescherming eens zien !

Berichtdoor hexina op 01 nov 2011 09:03

Nou ik wil idd als het dadelijk heel erg lange tijd blijft vriezen met extreem lage tempraturen de palmen tijdelijk de garage in schuiven maar verder laat ik ze zo veel mogelijk buiten zodat als ze dadelijk de volle grond ingaan wel al wat kunnen verdragen.
Ik hoop dat we voorlopig nog deze tempraturen zo lang mogelijk mogen behouden dat zou ideaal zijn.
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
Avatar gebruiker
hexina
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 21 apr 2011 13:57
Woonplaats: Heerlen
67 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten