princeps nova

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

princeps nova

Berichtdoor fordbully op 06 nov 2011 01:34

Ik heb nu al 2 jaar een princeps nova in pot staan en ik zie een duidelijk verschil in groei op die korte tijd (op dit moment 40cm slanke stamhoogte). Nu wil ik hem uitplanten (volgende lente) maar er is nogal onduidelijkheid ivm de winterhardheid, sommige mensen zeggen tot -10 en sommige beweren zelfs zo winterhad als de fortunei... ik wil het graag wel uittesten omdat ik m maar €4 betaald heb maar langs de andere kant wil ik m ook niet verliezen omdat ik deze soort toch nog niet veel tegengekomen ben. Iemand die soms al een groot exemplaar heeft van de Nova en hiervan winterervaringen mee heeft?
fordbully
Bedrijven
 
Berichten: 902
Geregistreerd: 03 nov 2010 17:30
Woonplaats: Gruitrode
25 bedankjes

Re: princeps nova

Berichtdoor Christophe op 06 nov 2011 01:50

Je bedoelt waarschijnlijk de Trachycarpus sp. nova, of Trachycarpus princeps 'green'?

Lees even dit topic: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=9&t=5552#p64404
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: princeps nova

Berichtdoor fordbully op 06 nov 2011 10:30

ik heb t topic even verder gelezen en blijkbaar moet de nova dan toch beschermd worden in de winter, iets wat ik niet graag doe, maar ik ga m toch de grond in duwen in april 2012.
Ben benieuwd... Ik vind het ook een palm die toch ondergewaardeerd is, iedereen wil per se de princeps en laat de nova aan de kant staan, toch vind ik deze zeer mooi omwille van zijn snelle groei en slanke stam. Op Engelse forums zijn er toch al die -12 overleefd hebben met enkel een vliesdoek.
fordbully
Bedrijven
 
Berichten: 902
Geregistreerd: 03 nov 2010 17:30
Woonplaats: Gruitrode
25 bedankjes

Re: princeps nova

Berichtdoor Palm Section op 06 nov 2011 12:07

Hallo,

Deze heb ik gekocht als Nova, maar is dit eig een echte? Is dit jaar bijna verdubbeld in stam.
De bladeren zijn allesinds heel anders dan al men andere fortunei's, veel groter en slapper.
Bijlagen
IMG_1784.jpg
Zie ook de slanke stam
IMG_1784.jpg (246.21 KiB) 2550 keer bekeken
IMG_1785.jpg
IMG_1785.jpg (241.33 KiB) 2550 keer bekeken
Avatar gebruiker
Palm Section
 
Berichten: 537
Geregistreerd: 06 apr 2011 11:41
Woonplaats: Koekelare
42 bedankjes

Re: princeps nova

Berichtdoor lapalmeraie op 06 nov 2011 21:12

Mooi exemplaar. Heb je hem ook al overwinterd op die plaats of is dit zijn eerste jaar?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: princeps nova

Berichtdoor Palm Section op 06 nov 2011 21:56

lapalmeraie schreef:Mooi exemplaar. Heb je hem ook al overwinterd op die plaats of is dit zijn eerste jaar?

Vrgr
Niek


Dit zal z'n eerste winter worden, staat sinds deze zomer in de volle grond.
Nu ga ik gewoon mulchen en mss vliesdoek. Kzal het nog laten weten hoe hij de winter door komt.
Wel jammer dat de bladeren steeds stuk waaien.
Avatar gebruiker
Palm Section
 
Berichten: 537
Geregistreerd: 06 apr 2011 11:41
Woonplaats: Koekelare
42 bedankjes

Re: princeps nova

Berichtdoor lapalmeraie op 08 nov 2011 12:38

Bij mij is het blad dit jaar ook niet om aan te zien hoor.
Ik ben benieuwd wat hij gaat doen bij jou deze winter. Zoals je hebt kunnen lezen in het andere topic liep de mijne twee jaar geleden schade op bij -10°C schat ik. Hij stond toen droog in een koude serre. Sindsdien gaat hij naar binnen maar daar kan verandering in komen (a)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron