Winterbescherming bananenplant

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Winterbescherming bananenplant

Berichtdoor Pietn op 16 okt 2009 09:14

en Christophe alles ok met de boontjes? idd twas koud vorige nachten twordt dus weldegelijk winter:(
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Re: Winterbescherming bananenplant

Berichtdoor lapalmeraie op 16 okt 2009 10:25

update: De ornata had deze ochtend zijn bladeren alweer mooi recht staan.
Bij de glaucum is het lelijke blad wel verloren maar het nieuwe blad is nog mooi.

Hierdoor begin ik wel te twijfelen:
Bij de aanschaf bij Canna-Banana wist Guus zelf niet zeker of het een Ensete glaucum of een vetricosum betrof. Een glaucum leek waarschijnlijker. Maar nu hij bij deze temperatuur al lelijk wordt ga ik toch beginnen denken aan een ventricosum. Een glaucum moet toch meer kunnen hebben?
Wat denken jullie?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Winterbescherming bananenplant

Berichtdoor Peleroly op 16 okt 2009 11:05

Bij een glaucum is de stam wit bepoederd. De bladeren zijn ook iets spitser/puntiger dan bij de ventricosum en er zit geheel geen rood in (ook niet in de onderkant van de nerven). Op je foto kan ik het stammetje niet zien en de bladeren....tja.
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Winterbescherming bananenplant

Berichtdoor TropiRo op 16 okt 2009 12:48

Vandaag het grootste gedeelte van de Musa's naar de winterstalling gebracht, alleen de basjoo's, basjoo shakalin, sikkimensis, rajapuri en muarelli staan nog in de tuin. De maurelli en rajapuri blijven nog een aantal weken in de tuin en de laatste die overblijven pas na de 1ste nachtvorst.

Hier in de tuin is het gisteren nacht voor 2 uurtjes 3 graden geworden en zie wel dat de daijao, grand nain en de 2 siam soorten al een klein beetje wortelschade en bladschade hebben opgelopen ( ze staan wel in pot) dus ga de experimenten die ik voor ogen had met die soorten niet doen want denk dat ze bij 0 graden voor langere duur dood zijn. Misschien dat ik van elke soort er toch nog eentje probeer om te kijken of ze weer uitlopen vanuit de wortels.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Winterbescherming bananenplant

Berichtdoor lapalmeraie op 16 okt 2009 13:18

Peleroly schreef:Bij een glaucum is de stam wit bepoederd. De bladeren zijn ook iets spitser/puntiger dan bij de ventricosum en er zit geheel geen rood in (ook niet in de onderkant van de nerven). Op je foto kan ik het stammetje niet zien en de bladeren....tja.
Peter


:lol:
Zo zag hij er enige tijd terug uit
Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Winterbescherming bananenplant

Berichtdoor lapalmeraie op 16 okt 2009 13:20

TropiRo schreef:2 siam soorten al een klein beetje wortelschade en bladschade hebben opgelopen


Guus zei laatst dat je de Siam ruby eigenlijk niet eens mag laten stilvallen in de winter (maw niet minder de 15°C) omdat hij anders al verloren is...
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Winterbescherming bananenplant

Berichtdoor Christophe op 16 okt 2009 14:54

en Christophe alles ok met de boontjes? idd twas koud vorige nachten twordt dus weldegelijk winter:(

De boontjes liggen tegen de grond :( Ik ga ze snel plukken en hopelijk zitten er nog een paar goede tussen ...

De ensete ventricosum krijgt op jonge leeftijd al rode nerven aan de onderkant van de bladstelen.
ensete ventricosum.JPG
Bladsteel ensete ventricosum
ensete ventricosum.JPG (55.24 KiB) 5959 keer bekeken


Jouw exemplaar lijkt me een E. glaucum te zijn.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Winterbescherming bananenplant

Berichtdoor lapalmeraie op 16 okt 2009 15:12

Laten we het hopen ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Winterbescherming bananenplant

Berichtdoor Christophe op 16 okt 2009 17:37

Ik zou ook wel graag een E. glaucum hebben. Ik heb er dit jaar ongeveer 150 gezaaid, maar er zijn er nog geen van uitgekomen. Guus van Canna banana vertelde me dat het tot 3 jaar kon duren voor deze soort kiemde :? Daar had ik dus niet op gerekend :)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Winterbescherming bananenplant

Berichtdoor Davy op 16 okt 2009 18:58

Hier helaas het zelfde liedje.... nachtje koud en al schade.....Ik had het weerbericht zeker in de gaten gehouden en zoals enkelen hier ook gedacht "valt wel mee" en niets ingepakt...Ik probeer het inpakken altijd zo lang mogelijk uit te stellen omdat normaal in deze periode van het jaar meestal weer een hele periode vorstvrij is. Soms hebben we pas de eerste nachtvorst in december....Nu inpakken vond ik dus te gek want anders is alles ingepakt van oktober tot april! dat is verdikke 7 maand! Het is pas in mei dat de nachtvorst weg is.....De musa's hangen er dus ook troosteloos bij...Stammetjes ok. Buitenste laag stam van de grote musa al papje hier en daar! Kern nog hard.

Ander verhaal bij de Trachy: groeit nog steeds. Logisch hij staat ideaal en als de zon schijnt haal ik daar 25 graden. Wat een beschutte windvrije plaats kan doen hé. Ongelooflijk maar waar: zelfs de jubea zijn speren zijn omhoog gekomen en staan super fris groen....Omgekeerde wereld...De Jubea heeft echter evenveel geluk als de trachy: muurtje achter hem, links en rechts een haag op enkele meters, zuiden enz...
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten