Winterbescherming bananenplant

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Winterbescherming bananenplant

Berichtdoor TropiRo op 17 okt 2009 13:38

lapalmeraie schreef:
TropiRo schreef:2 siam soorten al een klein beetje wortelschade en bladschade hebben opgelopen


Guus zei laatst dat je de Siam ruby eigenlijk niet eens mag laten stilvallen in de winter (maw niet minder de 15°C) omdat hij anders al verloren is...


Er staan nog 3 kleine siam ruby´s en 3 kleine siam green´s in de tuin en die groeien nog steeds, het is wel erg langzaam maar er zit nog groei in. De laatste dagen is het hier niet meer +15 graden geweest dus denk dat Guus er een beetje naast zit.

Als de temperatuur straks niet meer boven de 10 graden komt gaat er weer 1 van elk naar binnen en dan met 5 graden en de laatste met 0 graden en dan eens kijken of er nog leven inzit.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Winterbescherming bananenplant

Berichtdoor lapalmeraie op 18 okt 2009 11:26

Dat kan natuurlijk hè, hij zal zelf minder ervaring hebben met het buiten houden omdat hij z'n overdekte tuin heeft.

Het valt me trouwens op dat enkele Musa's die bij mij binnen staan hun nieuwe blad niet mooi uitvouwen; de zijkanten blijven wat dicht gerold. Weet jij waardoor dat zou kunnen komen?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14414
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Winterbescherming bananenplant

Berichtdoor TropiRo op 19 okt 2009 06:34

Ik weet niet precies wanneer jij ze naar binnen hebt gehaald maar als een nieuwe blad iets heeft moet je het probleem tussen de 1 en 2 weken terug zoeken dus als ik zo moet gokken denk ik de kou maar zeker weten doe ik het niet. Wacht eens af of het volgende blad het ook doet LP.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Winterbescherming bananenplant

Berichtdoor lapalmeraie op 19 okt 2009 12:23

Zal ik doen Ro!
Sinds gisteren staat er geen enkele banaan meer buiten. Omwille van de verhuis heb ik heel de tuin leeggemaakt. Pas dan merk je hoeveel er eigenlijk staat :D
De 2 grootste basjoos staan zonder blad in een kuip in het tuinhuis. De overigen heb ik opgepot als backup. Verder staan er nu overal potten, klaar voor dé grote dag ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14414
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Winterbescherming bananenplant

Berichtdoor TropiRo op 15 nov 2009 12:27

Vandaag de basjoo´s en Ensete maurelli uit de grond gehaald in de voortuin.
De stammen van de basjoo heb ik met zo'n klein mogelijke kluit uit de grond gestoken. Ik heb er 3 bladeren aan laten zitten en de stam recht op weggezet zodat de kluit verder kan uitdrogen, na ongeveer 1 week klop ik de overtollige aarde van de kluit, snij de laatste bladeren eraf en leg hem dan horizontaal weg in een ruimte waar haast geen licht is en de temperatuur tussen de 0 en 8 graden is.

Foto van de kluit hoe ik hem heb afgestoken.
Afbeelding

Volgende week de basjoo's en maurelli uit de achtertuin.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Winterbescherming bananenplant

Berichtdoor jaak op 15 nov 2009 12:38

hey ro,
ik ben heel benieuwd hoe deze volgend jaar het zullen doen,als dit systeem lukt dan is het probleem van winterstalling voor mij wel opgelost.
gr, jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Winterbescherming bananenplant

Berichtdoor TropiRo op 15 nov 2009 12:43

Deze manier gaat bij mij al jaren goed met de basjoo en sikkimensis.
De basjoo van de foto heeft nu een stam van 1.70 meter en is van het voorjaar begonnen met 1.10 meter stam.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Winterbescherming bananenplant

Berichtdoor jaak op 15 nov 2009 13:10

dat is voor mij een goede reden om het ook eens uit te proberen,ik heb buiten nog 10 stammen staan daar ga ik er dan 1 van af steken.
bedankt Ro. :thai:
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Winterbescherming bananenplant

Berichtdoor lapalmeraie op 15 nov 2009 21:01

Inderdaad een ideale techniek om plaats te besparen ;)
Gebruik je hiervoor ook die loods Ro. Want een donker plaats waar het zo koel blijft maar toch boven 't vriespunt... Ik kan bij mij enkel maar aan de garage denken. En dan nog...
En houd je dan toch de vochtigheid van de wortels in de gaten?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14414
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Winterbescherming bananenplant

Berichtdoor TropiRo op 15 nov 2009 22:34

Ik overwinter ze in de berging/ garage en houdt ze ongeveer 30 cm van de grond, de grote staamen liggen straks horizontaal en de kleinere staan in pot. Als ik ze zeg maar begin december weg zet dan geef ik ze pas ergens half januari een kopje water. Als ik zie dat ze weer willen gaan groeien ( meestal omdat de temp omhoog gaat) dan gaan ze weer de volle grond in en dat is meestal half maart. Dit doe ik dus alleen met de basjoo, sikkimensis en itinerans alle andere soorten worden tussen de 16 en 22 graden gehouden met veel licht.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten