Warmteblazers voor in de serre

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Warmteblazers voor in de serre

Berichtdoor Christophe op 02 dec 2009 00:04

Hey iedereen,

Ik ga me waarschijnlijk volgende week een warmte blazer voor in de serre aanschaffen. Normaal ging ik mijn plantjes naar Canna banana brengen om daar in de verwarmde serre te zetten, maar ik denk dat ik ze dan te hard zou missen 8-) Nee, maar eigenlijk heb ik ze wel liever bij me. Op zich wel een goed idee van Guus om niet winterharde planten bij hem te laten overwinteren, maar het is meer voor grote planten zoals bananenplanten die op één jaar zeer snel kunnen groeien, en plots gewoon niet meer in de garage passen. :? Mijn kleine plantjes houd ik liever bij me. Hoewel ze door het hoge aantal ook niet meer in de garage passen, wil ik ze toch dmv een warmteblazer in de serre zetten laten overwinteren.

Verder ga ik ook folie met dikke noppen over de serre spannen. Dit isoleert maar laat nog voldoende licht door.

Hier een foto van de warmteblazer:
hotbox.png
Hot Box Levant 1,8kW (1860 Watt)
hotbox.png (416.26 KiB) 9190 keer bekeken

De HotBox Levant 1860Watt heeft een thermometer die tot minimaal 5°C gaat. Hij kost 173€ wat in vergelijking met de prijzen die ik elders vond op het net zeer goedkoop is.

Heeft er eigenlijk iemand ervaring met het verwarmen van hun serre in de winter?

Bv, hoever moeten mijn plantjes van de warmteblazer staan? En hoe zit het met de condens in de serre? Ik heb een schapje in de serre. Ik denk dat ik de blazer daaronder zal zetten ...

Nog veel vragen dus.

Iemand ervaring?

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Re: Warmteblazers voor in de serre

Berichtdoor KevinC op 02 dec 2009 17:35

Wij hebben een gaskachel in de serre staan maar gaan waarschijnlijk ook zo'n warmteblazer kopen omdat de warmte dan beter verspreid word. :)
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 04 dec 2009 14:25

Hoi,

Ik heb al jaren een 2dehandse zibrocamin in mijn serre staan om deze vorstvrij te houden. Ik kan bij dit toestel de graden, die ik wil , wel instellen.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 04 dec 2009 15:19

Ik ben de warmteblazer gisteren gaan halen. Nu nog alle elektriciteit aanleggen tot aan de serre. Je zou er een aparte kring voor moeten aanmaken met een aparte zekering, omdat je niet een extra toestel van 1860Watt op de kring mag plaatsen waar ook je wasmachine, droogkast, microgolf oven en zo op staan. De zekering zou springen elke keer als de verwarming aan schiet en je aan het wassen bent. Het is ook gewoon niet veilig ...

Foto's volgen ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 05 dec 2009 00:43

Christophe schreef:Foto's volgen ;)
.... en de electra-rekening ook! :P
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 05 dec 2009 01:17

videomaster schreef:
Christophe schreef:Foto's volgen ;)
.... en de electra-rekening ook! :P

:lol: Ik ga een speciaal metertje installeren zodat ik het verbruik precies kan bijhouden ;) Ben benieuwd eigenlijk.

Morgen wordt alles geïnstalleerd! :D
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 05 dec 2009 18:54

:lol: Goed gezien videomaster.
Ben ook wel benieuwd eigenlijk...
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 13 dec 2009 11:55

Wij hebben sinds dit weekend ook zo'n warmteblazer gekocht en de gaskachel uitgeschakeld.
De gaskachel verwarmde de serre altijd heel goed, op de laagste stand van de thermostaat was het altijd minimaal 8°C in de serre.

Maar wegens de hoge gasrekening (2 000euro voor de serre alleen al) en omdat de warmte niet goed verspreid werd zijn we een alternatief gaan zoeken.

Het is een Bio Green Phoenix 2.8kW warmteblazer geworden, maar we zijn hier momenteel niet tevreden over.

Het toestel lijkt niet sterk genoeg om onze serre deftig te verwarmen.

Om de serre op een 5tal graden te houden staat de blazer op de hoogste stand (2800watt) en de thermostaat staat ingesteld op nr 4. Maar de blazer slaat bijna niet af omdat hij uren moet blazen om de gewenste warmte te bekomen en te behouden....

Deze nacht was het een graad of 2 buiten en maar 4,5°C in de serre... wat gaat het zijn als het buiten -10°C is? :s
Op de site staat dat een serre van 10x20m goed verwarmt kan worden... Onze serre is maar 4m*8m en in de nok iets meer dan 3m hoog.

Ik had meer verwacht van dit toestel, zeker omdat het geen goedkoop is. We betaalden er 289euro voor.

http://www.greenhousewarehouse.com/prod ... eater.html
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 13 dec 2009 12:49

Hey Kevin,

2000€ voor de serre te verwarmen is best veel :shock: Natuurlijk is 8° in de serre ook veel als het buiten vriest. Een paar graden minder scheelt al een pak in de elektriciteitsrekening.

Bizar dat het toestel voortdurend moet draaien. Heb je geen spleten in de serre of gaten ergens? Is je serre ingepakt met noppenfolie? Dit laatste scheelt enorm in verbruik. Op hoeveel graden staat het ingesteld?

Vandaag heb ik mijn serre ook ingepakt :D

Foto's van de warmteblazer en ingepakte serre:

Warmteblazer binnen
warmteblazer hot box.JPG
Hot box (warmteblazer)
warmteblazer hot box.JPG (155.42 KiB) 9003 keer bekeken

Noppenfolie buiten
noppen buiten.JPG
Noppen (buiten)
noppen buiten.JPG (165.89 KiB) 8999 keer bekeken

Noppenfolie buiten 2
noppen buiten (2).JPG
Noppen (buiten)
noppen buiten (2).JPG (180.96 KiB) 8998 keer bekeken

Noppenfolie van binnenuit
noppen van binnenuit.JPG
Noppenfolie binnen
noppen van binnenuit.JPG (135.9 KiB) 8998 keer bekeken

Energieverbruiksmeter
energieverbruiksmeter.JPG
Energieverbruiksmeter
energieverbruiksmeter.JPG (148.31 KiB) 8999 keer bekeken

Zekering voor de veiligheid
zekering.JPG
Zekering
zekering.JPG (322.18 KiB) 8999 keer bekeken

Zo'n energie verbruiksmeter is best een goed idee! Het kost amper 18€ in de Hubo en je weet precies hoeveel je verbruikt. Ook kan je meteen aflezen hoeveel de kosten zijn.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 13 dec 2009 19:08

Hey Christophe

Nee, de serre is niet ingepakt met noppenfolie, maar we hebben vandaag een plastiek onder de nok gespannen zodat de warmte niet naar de bovendste meter van de serre kan gaan. Daar is toch geen verwarming nodig.

Ik post morgen wel een foto.

Er is idd hier en daar wel een spleetje, die hebben we vandaag ook proberen dicht te maken.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming