@Esther, Dank voor je ervaring. Ik vreesde er al voor dat het zoiets zou worden.
@Raymond, Grappig, op die site heb ik vanmiddag veel gelezen en bijgeleerd inderdaad, thx

@Marjanne, zuig je hier dan ook het blad mee op van Musa's en Ensete enzo ?? Lijkt me onwaarschijnlijk als een hakselaar het al moeilijk heeft dat een bladblazer het wel doet ? Toch bedankt voor de tip

@Erna, ja die grote bladeren gebruik ik ook als bescherming tijdens de winter. Maar ik heb er zoveel dat het na de winter niet zomaar is weggerot. Dan is het eerder een flinke hoop drek die uiteindelijk toch ook ergens naartoe moet. Meestal in de grond of het containerpark.
Die Musa bladeren en andere grote bladeren zijn eigenlijk nog het minst van mijn zorgen, die kun je inderdaad nog redelijk manueel fijn snijden. Maar de vele canna's enzo, dat zijn toch vrij harde stengels, Lelie's, palmbladeren zijn toch dingen die ik nu steeds in stukjes snijd met de snoeischaar en waar veel tijd in kruip waar ik steeds tegenop zie. Zou dat echt niet gaan ? Iedereen spreekt van composteren, maar dat neemt zoveel tijd in beslag en heb je steeds zo'n vieze hoop in je tuin liggen... Toch nog eens verder nadenken of het niet makkelijker kan. Misschien ook maar eens iets in elkaar knutselen zoals Luc