De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Berichtdoor draco op 18 jan 2016 12:10

Eduard schreef:Prachtige exemplaren Han :thumb_up: het is mooi dat je ze zolang hebt kunnen aanhouden, mooie dikke stammen, supper plaatjes :applaus:
Ik heb helaas maar eentje door kunnen houden van 1980 die zal ik dan ook eens afstoffen en op de foto zetten.

De Carludovica wordt een heel verhaal als men hier interesse voor heeft, heb mij n.l. niet aan de regels gehouden :fluiten:

Gr. Eduard.


Jammer dat Carludovica palmata betrekkelijk zeldzaam is en dan speciaal de fraaie variant die Eduard heeft; want als meerdere liefhebbers hierover zouden kunnen beschikken, zou de belangstelling ongetwijfeld toenemen. Ik heb deze plant incidenteel in een tuincentrum waargenomen, maar had geen idee over zijn eventuele geschiktheid als kamerplant. Groeide bij de hortus in de tropenkas wat evenmin een aanbeveling was om het zelf eens te proberen. :?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Berichtdoor Eduard op 18 jan 2016 12:26

Ik heb er toch zeker zo'n 15 stuks verdeeld door de jaren heen onder de Palmvrienden, daar zouden toch al flink wat scheuten moeten zijn, weet dat sommige mensen huiverig zijn deze af te nemen! Als een scheut 2 a 3 bladeren heeft kun je deze probleemloos afnemen, in het topic staat hoe je dat kunt doen ;) viewtopic.php?f=9&t=1332&start=10
Ik blijf de aanvragen binnen krijgen, helaas licht het even stil, de melkkoe [moederplant] waar ik de pups vanaf haalde is dood, er zit nog een piepkleintje sinds een maand boven de aarde uit rond te kijken, deze is dan ook al weer gereserveerd :fluiten: ben nu bezig met een nieuwe plant al laat dat nog wel even op zich wachten.

Groetjes Eduard
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Berichtdoor draco op 18 jan 2016 12:59

De enthousiaste verhalen op dit forum over de bijzondere planten die leden bezitten maken nu eenmaal dat de meelezers er hebberig van worden. Ik beschik waarschijnlijk niet over de juiste condities voor deze palmimposter, waar een aantal hardbladige palmsoorten in de woonkamer zich nog net vermag te handhaven. Door het vriesweer is de luchtvochtigheid gedaald naar 45%, wat me niet bevorderlijk lijkt voor de conditie van tropische bladplanten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Berichtdoor Rob op 18 jan 2016 23:55

Ok dan...hier is mijn bijzondere verhaal.
In 2009 ging ik 'mee ff "een bosje bloemen halen voor thuis" gewoon bij mijn locale bloemist.
Er stond een nogal uit de kluiten gewassen Cycas revoluta in de showroom, maar hij had zijn beste tijd gehad...allemaal gele punten. Ik vroeg de beste man wat ie moest kosten en hij legde me uit dat ie "ter decoratie was", en binnenkort wel in de vuilbak zou gaan.

Toen ik hem vroeg wat ie ervoor wilde hebben, kwam ie met een belachelijk laag bedrag - en hij zou hem inpakken, met een karretje dwars door het winkelcentrum naar mijn auto rijden en met helpen hem in de auto te zetten. En zo geschiedde.

De eerste 2 jaar heeft ie gesukkeld. een kroon erop, lange bladeren door te weinig licht binnen in huis, wolluis, en een jaar als bizarre kerstboom gediend.

In 2012 is ie in volle grond gegaan, had toen gelezen dat je een cycas mag inpakken zoals we dat doen met basjoo. En zo geschiedde. Hij verloor het voorjaar door verbranding het meeste van zijn kroon, en kreeg steevast in Juli sindsdien er een flush bij.
Hier op foto de eerste uit 2013, meer dan 20 bladeren.

Bij nameten bleek de stam 55 cm hoog.
Hij staat er nog steeds, en is alweer voorzien van zijn 3 maanden durende winterjas bestaande uit uit 2 lappen vilt, lampjes, rietmat, puinzak en emmer op de kop.
Bijlagen
IMG_0011_small.jpg
IMG_0011_small.jpg (143.58 KiB) 4505 keer bekeken

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Berichtdoor Eduard op 20 jan 2016 19:00

Dat is een mooie knaap Rob :thumb_up: het is toch vooral de stam die indruk maakt, zeker als er weer een vers groene kroon op staat, en ook mooi dat die ieder jaar flusht, hier om de 2 jaar nu zelfs 3 jaar, de ontwikkeling van de nieuwe flush heb ik kunnen remmen door hem in September op de koelste plek te zetten in de tuin, anders was die mislukt :roll:

Ik ga altijd vers gras halen voor mijn sprinkhanen kweek, vorige lente lag ook een afgedankte uitgedroogd exemplaar in de berm, mensen gooien dat dus vanuit de auto de berm in! Heb hem meegenomen en alle dorre veders mooi afgeknipt en weer opgepot, 6 weken later kwam een nieuw mini kroontje op, dit jaar komt die op het terras te staan, naast zijn grotere fam. lid ;)
Afbeelding

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Berichtdoor Rob op 20 jan 2016 22:33

Yeah baby! :thumb_up: :applaus:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Berichtdoor Eduard op 21 jan 2016 00:06

Hoi mensen het ware verhaal van de Carludovica, ik zal proberen het in 3 blokken te vertellen en hopenlijk niet te lang te maken! [dat zal wel niet lukken]

1 Alleen op vakantie naar midden America [Guatemala / Belize] en de vonds van deze beauty.

Als je alleen op vakantie gaat maak je veel meer mee dan in gezelschap van partner / vrienden, Ik moest van schiphol naar Londen en daar overstappen, echter stak er een storm op en moest ik twee uur wachten, eenmaal in de lucht kom je weer tot rust en binnen een korte tijd vlogen we over Ijsland wat helemaal wit was gesneeuwd, en richting Groenland dit i.v.m. de harde wind in de bovenlagen Groenland was ook wit. Ik zat in het midden waar 4stoelen aan elkaar gekoppeld zaten en zat in eerste instantie alleen, was aan de praat geraakt daar ik de sneeuwvlaktes aan het bekijken was bij een vrij raampje en kwam aan de praat met een Amerikaans stel en ging het over de president verkiezingen van Bil Clinton op die bewuste dag, leuk gesprek, toen ik terug wilde gaan naar mijn plek lag er een jonge vrouw languit over de eerste 3 stoelen met haar hoofd op mijn bagage! Dacht nog wat moet dat rare mens op mijn spul! Ze had haar ogen dicht en ik toch aanstalte maakte om weer op een normale manier te willen / kunnen zitten, toen gingen die ogen open en knalde een paar groene ogen naar mij toe en sprak ze mij aan van gezellig hier op het middenrif, we kwamen aan de praat en het viel niet meer stil, het was nogal een vrije tante die wel in was voor wat vermaak om de tijd te doden op weg naar Houston die ruim 10 uur duurde, de tijd is omgevlogen en er is heel veel gebeurt, ik schaamde mij een beetje voor het oudere koppel waar ik voorheen een praatje mee gemaakt had, ik ga niet in detail treden maar het was wat voor in een film, ongelofelijk.....
Eenmaal in Houston aangekomen was de aansluiting naar Guatemala al vertrokken, we waren 2 uur later vertrokken dan geplant, ik kreeg een Hotel aangeboden op Houston airport, Cintya Ann de dame in kwestie had wel nog een aansluiting naar L.A. ergens jammer maar het moest zo zijn, ik moest mijn nichtje nog bellen in Guatemala City dat ze mij niet hoefde op te halen van het vliegveld.
Mijn nicht woonde daar met haar man en kinderen hij had een projeckt lopen via de verenigde naties dus een mooie thuishaven voor de planning voor de reis die ik daar wilde gaan maken, de volgende dag naar hun gevlogen, in het vliegtuig wel nog gelezen wat je wel en niet mocht in voeren en zeker wat niet mocht op de terugreis naar de V.S. daar stond in geen planten of dieren en wat voor een sancties daar op stond, dacht nog dat deerd niet neem enkel zaad mee terug, mijn nicht stond mij op te wachten en op weg naar hun huis kwam al de vraag wie is Cintya Ann! O ja die heb ik leren kennen in de vlieger, ze had al gebeld! Eenmaal daar nog meerdere keren gebeld [wilde samen met mij die exoten reis gaan maken] Ik ben daar toch maar niet op ingegaan wie weet wat er mij dan nog meer te wachten stond! Ik wilde naar het tropische regenwoud.
Een weekje bij mijn fam. gebleven en een paar zeer intersante trips gemaakt naar vulkanen, mooie meren en veel indianen dorpen bezocht, super kleurrijk heeft veel indruk gemaakt, helaas moesten die geen gringo's, jammer!
ik had besloten met een klein vliegtuig [alleen] naar de grootste Maya stad [Tikal] te vliegen midden in het tropisch regenwoud wat 20km verderop lag op de plek waar we gingen landen,Toen het vliegtuig opsteeg [oud ding] schoven alle stoelen zeker 10cm naar achteren! Er zaten wat oude mensen bij die gelijk het zweet op hun hoofd hadden staan, dan komen de verhalen los van vorige maand is er nog eentje neergestort boven de jungle en die vind je nooit meer :roll:
Afbeelding

maar goed prachtige ervaring opgedaan daar, eerst de plaatselijke omgeving verkennen en heerlijke biertjes drinken en vroeg naar bed, om 5 uur op, je wordt met een mini busje opgehaald en om 6 uur afgezet, er waren niet veel mensen op de been en zag je veel wilde dieren lopen /vliegen tussen en op de tempels, heel gaaf :thumb_up:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

verder ging de reis dwars door het regenwoud met de bus [oude Americaanse afgedankte schoolbussen] waar regelmatig door de diepe kuilen in de onverharde weg de bagage van de bus afviel en de buschauffeur weer moest stoppen om ze weer naar boven te smijten! Het ging richting Belize city een reis van 9 uur, daar kwam ik terecht in een totaal andere wereld, zwarte mensen die in de meerderheid waren t.o.v. de indianen, eenmaal een beetje verdiept in de gemeenschap bleken deze afkomstig van uit Noord America als gevluchte slaven en een nieuw bestaan in Belize hebben opgebouwd, daar heb ik ook veel ervaringen opgedaan en zelfs vrienden gemaakt onder de beschreven groep, zij konden mij ook veel vertellen waar ik het beste tot mijn bezeten planten en dieren wereld [reptielen] heen kon gaan, ik zat daar in huis bij een colega van de man van mijn nicht dus veilig! Het was niet verstandig daar s'avonds als blanken man de straat op te gaan werdt mij verteld wat ik dan ook maar gelaten heb, kan hier eindeloze verhalen over gaan vertellen, zeer exotische taferelen tijdens feestjes waar ik op de een of andere manier toch weer in terecht kwam oei oei...
Afbeelding

Na 3 dagen weer met een gammele bus naar het zuiden van Belize een Handy [ toen nog een waar geschenk uit de hemel] afleveren bij een wijkzuster in Punta Gorda het uiterste zuidelijke stukje van Belize,
Afbeelding

van daar moest het in kano met veel te grote buitenboordmoter [zeik nat] naar Porto Barios [Guatemala] waar de douane zat om vervolgens weer terug te komen 10km van Punta Gorda bij een gezellig dorp Livingston,
Afbeelding

Afbeelding

bij mijn eerste wandeling daar aan de rand van het regenwoud vond ik de Carludovica, wist toen nog geen naam maar was gelijk verliefd, einde eerste deel.

Afbeelding

P.S. heb nog wat oude gescande foto's bijgevoegd dat maakt het minder saai om te lezen!

Gr. Eduard.
Laatst bijgewerkt door Eduard op 23 jan 2016 23:24, in totaal 2 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Berichtdoor s.janssen op 21 jan 2016 00:20

Leuk verhaal Eduard, als of de lezer er zelf bij is geweest!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Berichtdoor lapalmeraie op 21 jan 2016 09:25

Leuk! (En geen spat veranderd ;) )
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Berichtdoor Jozef op 21 jan 2016 20:22

Eduard spannend verhaal zeg en dan bedoel ik :fluiten: niet alleen je avonturen in het vliegtuig.
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten