Automatisch sproeisysteem...

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor Rob op 15 apr 2014 23:32

Boeiend topic. :thumb_up:

Ik ben na lezen ervan en een kort contact met Peter er ook uit.

Het word Rainbird icm met wat ouder Gardenamateriaal dat ik al had :combinatie van sprinklers en dripleiding op twee zones. Ik ga ook sproeien/misten van bovenaf (180 cm schutting en 230 cm pergola) zodat leidingen bovengronds lopen en ook vanzelf leeglopen
Computer is optioneel, kan eventueel later worden toegevoegd.

Wel behoudt ik de optie om manueel te sproeien d.m.v. een Y-splitter op mijn toevoer - ook ik vind het niet erg om te doen, en de beregening is met name i.v.m. mijn redelijk volle reisschema.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor shusui op 17 apr 2014 00:05

Waterboyke schreef:Nog een vraagje, wat is het voordeel van grotere leidingen (diameter) ? Verlies je zo niet veel van de druk ?


Met grotere leidingen verlies je net minder aan debiet en druk.
De leidingdiameter wordt belangrijker naargelang de grootte van het debiet dat er door moet en de lengte van de leiding. In een leiding en bijhorende bochten, kranen, splitsingen treden leidingverliezen op. Des te kleiner en des te langer de leidingen, des te groter de verliezen.
Daarom kan je best een maatje te groot nemen dan te klein.

Waterboyke schreef:
Mag ik vragen wat jullie voor pomp hebben (diegene die al iets hebben) Wat zijn de capaciteiten van jullie pompen ? En zijn jullie er tevreden van, doet die goed zijn werk of mag het wat meer zijn ?


Ik had vroeger ook zo'n goedkoop hydrofoor groepje met pressostaat (van Vancraenenbroek) . Dat heeft een paar jaar goed gegaan tot de pomp begon te roesten, lekken en regelmatig al eens kortsluiting geven...

Dan zijn we maar gaan kijken voor een nieuwe pomp, op aanraden van verschillende kennissen gegaan voor het merk DAB. Gekocht bij een DAB verdeler in Balen (er staat ook goede info op de site: http://www.willems-rymen.be/pages/sub/19952/Zelfaanzuigende_pompen.html )
Uiteindelijk voor de "active ei 40/80 M" gegaan.
Deze geeft 0,6-7,2m³ / uur en geeft 1,4-5,8 bar. (werkdruk ligt rond 4,5bar)
Hier zit geen drukvatje meer aan verboden maar deze werkt met een elektrische drukmeter die de pomp laat aanslaan als er water verbruikt wordt.

Ik ben er heel content van tot nu toe. Deze pomp is redelijk krachtig, zeker in vergelijking met het vorige hydrofoorpompje. Maar dat is hier ook wel nodig omdat ik met grote sproeigroepen ga werken.
Nog een groot voordeel is dat deze heel erg stil is, je hoort het wel maar het is zeker niet storend.
De vorige pomp kon je 20m verderop horen als ze aansloeg :?

Wat voor pomp je kiest hangt er volledig vanaf wat je er mee gaat doen.
Probeer op voorhand al een idee te hebben met wat voor sproeiers je wil gaan werken, hoeveel l/uur die verbruiken en tel dat op per sproeigroep. Je verliest zowiezo x aantal l/uur door leidingverliezen (afhankelijk van dikte en lengte). Tel de verliezen er ook bij en dan weet je het debiet dat je pomp moet hebben.

Of je een drukvat met pressostaat kiest als aansturing, of elektrisch is eigen keuze.
Voordeel aan de pressostaat is dat het goedkoper en volledig mechanisch is (kan bijna niet stuk en kan je zelf wat bij te regelen), nadeel is dan weer dat het soms lang duurt eer de pomp op springt als je water verbruikt waardoor er in het begin niet veel druk op de leiding (en sproeiers) zit

Als je een elektrische regeling hebt dan is er geen drukvat nodig en de pomp springt direct op, dus vanaf het begin komen je sproeiers volledig op druk. Dit systeem vind ik persoonlijk beter voor beregening. Nadeel is dat het iets duurder is en dat je weinig of niets kan veranderen aan de afslagdruk.
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 17 apr 2014 06:44

Thanks voor de uitleg en info Sven ! :thai:
Ik zat inderdaad ook al naar die DAP pompen te kijken en ik ga sowieso al een pomp nemen uit RVS (roest vrij staal) of deels kunststof. Want roest wil ik absoluut niet meer krijgen. Ik heb al een pomp op het oog met dergelijke capaciteiten die jij daar hebt. Dus dan ben ik al gerust dat het genoeg is en deftig. Ik twijfel nog tussen met of zonder vaatje...
Bedankt voor die tips i.v.m. leidingen :thumb_up: Ik ga alles allemaal mooi ingraven en wegwerken dus dan wil ik het natuurlijk ook meteen goed doen en eerst goed voorbereiden. Kopen duurt maar 5 minuten... :happy_thai:
Blij dat ik dit topic gemaakt heb.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor Krisser op 29 apr 2014 13:09

Boeiend onderwerp!
Al veel opgestoken van de vele reacties, waarvoor dank.

M'n beregeningspomp is stuk sinds dit weekend, dus ook op zoek naar een nieuw exemplaar.
Ik twijfel nog tussen een hydrofoor of een pomp met press control.
Follow your bliss.
Krisser
 
Berichten: 441
Geregistreerd: 11 jan 2014 19:35
Woonplaats: Gistel (West-Vlaanderen BE)
82 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor Rob op 29 apr 2014 22:41

Mijn beregening gaat er aankomend weekend in. Vandaag levering bevestigd gekregen voor overmorgen.

:fluiten:
Hebben weer wat te doen.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 01 mei 2014 19:44

Nice, jij bent er goed ingevlogen dit jaar Rob :thumb_up: Ik ben benieuwd naar je foto's ervan. Bij mij staat het even op 'hold', ben nu druk bezig met het schuren van ramen en deuren van het huis. Ook een leuk job'ke pff :roll:
Ik twijfel trouwens ook nog steeds tussen met of zonder opslagtankje. Ik neig meer naar 'met' omdat het bij mij draait om grondwater, dus het ding zal dan steeds het water moeten optrekken van de diepte. Met opslag kan ik al sproeien en heeft de pomp net even de tijd om terug water omhoog te trekken, met het rechtstreekse systeem lijkt me dat minder goed te werken of denk ik nu verkeerd ? :onzeker: (tijdens het niet gebruiken zakt het water toch steeds terug weg he ?)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor alloo op 01 mei 2014 21:12

Op de pomp aan de zuigleiding moet een terugslagklep komen,op die klep sta een pijl die aangeeft in welke richting deze moet worden aan gesloten ,en persoonlijk zou ik een pomp nemen met vat,die anderen zonder vat, moeten draaien bij de minsten afnamen van water ,en ik denk dat dit duur uitkom van verbruik aan electriciteit.

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor Sub T op 28 mei 2014 00:58

Aha een sproei-topic! :thumb_up: Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen van anderen in de exotentuin.
Ikzelf heb een Pedrollo van 1.5 pk zonder drukvat met press control, ben ik zeer tevreden over, dan heb je echt druk zat en wat overschot. Zonder drukvat heeft als voordeel dat de druk constanter blijft heeft men mij verteld. Ik heb mijn oude put 20m ver doorgetrokken en zelf als leek aangesloten, en het water zakt geen millimeter terug, zelfs na maandenlange stilstand niet!
Al mijn leidingen (pvc drukbuis) liggen op 60 cm diepte.
Ik ben bijna klaar met het aanleggen van mijn systeem, de gazonsproeiers werken al, ben momenteel bezig met het leggen van de druppelslangen.

Hier al wat foto's:
Ik heb voor ik mijn tuinhuis bouwde eerst een putje gemetst voor mijn pomp :)
Afbeelding
Afbeelding

Als computerke heb ik heel leuk speelgoed in huis gehaald : irrigation caddy! werkt echt super, zit uiteraard aangesloten op uw kleppen, maar ook op uw thuisnetwerk via kabel of wifi, en zo kan je via pc of smartphone alles bedienen! :)
Afbeelding

nog wat graaf foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wordt vervolgd
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor lapalmeraie op 28 mei 2014 10:18

Wow wat een aanpak :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor Jozef op 28 mei 2014 21:15

Tjaah daar sta je dan met je ouderwetse tuinslang.. :lol:
Knap gedaan, dat ziet er professioneel uit. :thumb_up:
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten