Tuinverlichting

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Re: Tuinverlichting

Berichtdoor lapalmeraie op 03 sep 2014 11:20

Zeer mooi en inderdaad het resultaat dat ik voor ogen heb.
Zal zeker leten op het aantal lumen :thumb_up:

Het 12v/230V verhaal ontbreekt niet, in die zin dat ik gewoon ga voor 230V.
Zo kan ik de kabel in één keer doortrekken en moet ik niet nog extra plaats voorzien voor de adapter.

Nu kan ik een verdeeldoos zetten op de plaats waar de breedstraler nu zit gemonteerd (boven de pergola). Die zit bovendien op een schakelaar naar het schuifraam. Kan dus mooi het licht bedienen. Van daar langs de gevel naar opzij. Naast het terras de grond in en richting het paaltje met stopcontacten weer ik opnieuw een verdeeldoos opzet. En van daar naar de twee Trachy's voor het terras een aparte kabel ondergronds tot aan de voet. Ga die niet heel diep steken, ik graaf daar toch niet.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Tuinverlichting

Berichtdoor lapalmeraie op 02 maart 2016 13:46

Palmvrienden

Dit jaar ga ik dit project dan eindelijk toch uitvoeren. :)
Ik heb me behoorlijk verdiept in het onderwerp en zie het helemaal zitten.

Ik stap af van de standaard sprikspots met GU10 fitting wegens veel te duur. Voor één spot, met lamp zit je al bijna aan de 40€ en dan moet je de bedrading enzo nog rekenen. Voor een simpele opzet kwam het prijskaartje al op de 350€ :shock: Enkel spots, lampen en connectors.

Ik ga nu mijn spots bestellen via Aliexpress, rechtstreeks uit China, waar die dingen tóch gemaakt worden en dat voor een fractie van de prijs. Heb al eerder besteld via die weg en ben er erg tevreden over. Ik ga opnieuw voor LED prikspots, 9w, 220V, IP68. Grootste verschil is dat de lamp er mee ingebouwd zit zoals steeds vaker bij LED lampen tegenwoordig. Maar voor zo'n 7€ per complete lamp durf ik dat risico wel te nemen. Vervangen is iets omslachtiger maar even duur als het vervangen van een klassieke GU10 lamp.

Ze worden met snoer maar zonder stekker geleverd. Ik ga ze dus eenvoudig met kabelschoenen verbinden en met een krimpkous erover om het waterdicht te maken. Aftakkingen maak ik met waterproof kabelconnectors T-stukken.

De kabel zelf leid ik via de aansluiting van de breedstraler (de lamp gaat eruit) langs de gevel en dan onder het grindpad zo dicht mogelijk bij de juiste plaats om het laatste stukje ondergronds te gaan. Al met al komen er zo 8 in de tuin.
De schakeling ga ik voorlopig doen via het oog van de breedstraler zodat het licht aangeschakeld wordt bij schemering. Enkel de gevoeligheid hoeft dan nog maar geregeld te worden. :thumb_up:

Als dat niet goed uitwerkt kan ik de lichtschakelaar binnen altijd nog vervangen door een inbouw tijdschakelaar.

Leuk projectje lijkt me :happy_thai:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Tuinverlichting

Berichtdoor Sodiac op 02 maart 2016 22:03

Lijkt me een goed plan. Ik heb zelf ook verlichting op die manier aangelegd. Ik herken de afwegingen en de gekozen elementen maar al te goed. Zo heb ik ook de waterproof connectors en LEDs uit China.

Nog een paar aandachtspunten/dingen waar je misschien nog aan moet denken:
- Krimpkousen => Gebruik krimpkousen met lijm zodat het ook echt waterdicht wordt. Hierbij wordt de lijm bij het verwarmen van de krimpkous vloeibaar en dicht het de naden.
- LED's uit China => Let op de kleur aangegeven door het aantal Kelvin. Je wil echt geen tuinlampjes met blauw/wit licht. 2700 Kelvin is voor mij de norm voor echt warm wit licht (3000 kan soms ook nog).

Verder lees ik dat je voorbij gaat aan de discussie 230/12v maar ik zou je toch willen aanraden om 12v sterk te overwegen. Om de volgende reden:
- Veiligheid (zeker als je de kabel niet diep begraaft en met krimpkous en dergelijke gaat werken)
Avatar gebruiker
Sodiac
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 06 jun 2010 21:25
Woonplaats: Noord-Brabant, NL
41 bedankjes

Re: Tuinverlichting

Berichtdoor lapalmeraie op 03 maart 2016 11:00

Tnx! Daar kan ik echt wat mee :thumb_up:

Wat betreft de kleur had ik nu ook op "cold white" omdat de warm white me we heel geel lijkt. Maar blauwe gloed lijkt me inderdaad niet geweldig. Ik zal eens kijken naar de waarden.

Qua krimpkousen had ik het inderdaad over die met lijm... wist eigenlijk niet dat er ook zonder waren dus zal er extra op letten dan.

Qua Voltage... ik dacht aan 220V omdat je dan niet met adapters moet werken.
Hoe heb jij dat opgelost? Eén adapter van waaruit je vertrekt met een snoer? Wat heb je gebruikt? 1,5mm audio kabel oid? En wat voor soort adapter is dat dan?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Tuinverlichting

Berichtdoor trachycarpus op 03 maart 2016 11:39

Zit ook met een kleine 100 meter kabel onder de graszoden...sederd een 10 tal jaar heb ik er gewone halogeenverstralers op aangesloten die mijn palmen verlichten , nu ga ik alles veranderen naar led-verstralers !
Kan iemand me eens de link geven waar de (led)goederen worden aangkocht?
trachycarpus
 
Berichten: 225
Geregistreerd: 14 jan 2011 22:43
6 bedankjes

Re: Tuinverlichting

Berichtdoor lapalmeraie op 03 maart 2016 12:14

http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Tuinverlichting

Berichtdoor peter b op 03 maart 2016 13:07

Qua Voltage... ik dacht aan 220V omdat je dan niet met adapters moet werken.
Hoe heb jij dat opgelost? Eén adapter van waaruit je vertrekt met een snoer? Wat heb je gebruikt? 1,5mm audio kabel oid? En wat voor soort adapter is dat dan?


Makkelijkst is idd 220V omdat je met 12 volt hoe verder je loopt hoe dikker je kabels moeten zijn. Als je bvb 60w stroom gaat verbruiken op een kabel van 100meter moet je kabel 16mm² zijn. Wat met 220v niet het probleem is.
Makkelijk te berekenen: http://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator

Groeten,
Peter
Groeten,
Peter

Mijn tuintje: viewtopic.php?f=68&t=17770
peter b
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 03 jan 2015 14:39
Woonplaats: Gent
15 bedankjes

Re: Tuinverlichting

Berichtdoor lapalmeraie op 03 maart 2016 14:03

Dan blijf ik bij 220V Peter, bedankt voor de info.
Ik moet namelijk nog al een eind. Deze tekening maakt het misschien duidelijker.
Het lange stuk tuinpad is al snel zo'n meter of 23.

Qua veiligheid komt het wel goed. Ik zorg dat alles mooi waterdicht is (uiteraard) en dat de kabels netjes onder het pad zitten en waar ze ingegraven worden een stuk dieper.

Aanleg tuinverlichting.jpg
Aanleg tuinverlichting.jpg (111.74 KiB) 3805 keer bekeken
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Tuinverlichting

Berichtdoor lapalmeraie op 03 maart 2016 20:53

Ik moet opschieten... JM heeft ook interesse... Dadelijk zijn er in heel China geen spots meer te vinden :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Tuinverlichting

Berichtdoor JmC4c op 03 maart 2016 21:36

:lol: nog.even niet. Ik heb China gemaald om de productie op te drijven ..... :lol:
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten