palmboom gestript FOTO s

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: palmboom gestript FOTO s

Berichtdoor Sub T op 27 mei 2024 00:30

Ik vind het zeker wel mooi! Sinds wanneer staat deze in zijn blootje Patrick?

Ik vraag me wel af hoe men de conclusie maakt dat ze even winterhard zijn dan met beharing. Dan zouden ze flinke winters moeten doorgemaakt hebben welke schade veroorzaakt bij Trachycarpus, en waarin de gestripte exemplaren slechts dezelfde schade ondervinden dan de behaarde jongens. En dat dan natuurlijk liefst in grote getalen, want een alleenstaand geval daar mag je eigenlijk ook niet zomaar conclusies uit trekken, maar meerdere ervaringen is natuurlijk ook al wel iets waard, indien een juiste vergelijking kan gemaakt worden.

Ik overweeg het ook eens bij een te doen hier, maar wil toch eerst met een kritisch oog nog wat spitten in de ervaringen van anderen. Het microklimaat in mijn tuin is dan ook nogal gevaarlijk wat winters en nattigheid betreft.
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 1006
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
138 bedankjes

Re: palmboom gestript FOTO s

Berichtdoor lapalmeraie op 27 mei 2024 09:51

Daar heb je zeker een punt maar we hebben ook wel minder strenge maar toch pittige winters gehad met behoorlijk wat uitval. Bv de winter van 2020-2021 waarbij er enkele ijsdagen waren én hele grote temperatuur verschillen op hele korte tijd.

Bij de gestripte Trachy's waren er geen significante verschillen te zien ten opzichte van de behaarde exemplaren en ook op de verschillende fora hoor je niet direct een alarmerend signaal hierover. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14433
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
833 bedankjes

Re: palmboom gestript FOTO s

Berichtdoor PalmPat op 27 mei 2024 10:16

Uh,... ik geloof dat ik ze nu ergens rond de 5 a 6 jaar geleden heb gestript...

Tja, een 100% garantie dat ze daadwerkelijk tot in de extremen even winterhard zijn, zal ik persoonlijk niet geven. Ik heb/had zelf ook een "risicootje' ingecalculeerd.

Laat ik zeggen, dat ik sinds ik 2 van mijn exemplaren heb ontdaan van hun beharing, ik iig geen enkel verschil heb gemerkt in de afgelopen 5 a 6 jaar tov al mijn nog gewoon behaarde exemplaren.

Zelf heb ik destijds gewoon besloten om het te proberen nadat ik op diverse Engelstalige site's en fora daar talloze topics en voorbeelden van had gezien. Daar ging het overal ook al jaren goed, daarom dacht ik het risico dus wel aan te durven.

Verder, als we het over echt flinke of extreme winters hebben; met een flinke periode van een aanzienlijk aantal dagen achter elkaar met overdag minimaal matige vorst en 's nachts strenge tot zeer strenge vorst, dan lopen wel meer planten een risico, zo ook de Trachycarpus, of dat nu met of zonder vacht is én of er nu wel of niet iets ingepakt is.
We houden ons hier vrijwel allen bezig met exotische planten/bomen die normaliter niet in ons klimaat voorkomen en/of normaliter hier niet zouden kunnen (over-)leven, dus dat is m.i. het risico van het vak (lees onze hobby)!
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 366
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
38 bedankjes

Re: palmboom gestript FOTO s

Berichtdoor draco op 27 mei 2024 11:54

Voor de winterhardheid zal een gestripte stam weinig uitmaken. Die bestaat uit dood weefsel. De top blijft het meest kwestbaar. De droge vezels zijn inderdaad brandgevaarlijk. Hier is een palm verwoest toen de loodgieter van het dak zijn gasbout verop liet vallen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6761
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
690 bedankjes

Re: palmboom gestript FOTO s

Berichtdoor PalmPat op 27 mei 2024 12:17

En dus nogmaals,... afgezien van mogelijke risico's (als die er dus al mochten bestaan), het geeft wel degelijk een heel erg tropisch gevoel als je zo naar een strak blauwe lucht kunt kijken, terwijl je op je terras van een versnapering aan het genieten bent.

ps: Wel even een foto van vorig jaar moeten pakken, gezien het gegeven dat we dit jaar vrijwel alleen nog maar maar grauw/grijs zeikweer gehad hebben... :(

800.jpg
800.jpg (983.02 KiB) 282 keer bekeken
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 366
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
38 bedankjes

Re: palmboom gestript FOTO s

Berichtdoor lapalmeraie op 27 mei 2024 12:59

Prachtig!
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14433
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
833 bedankjes

Re: palmboom gestript FOTO s

Berichtdoor marcorietveld op 27 mei 2024 20:14

Het lijkt me dat die behaarde laag toch wel wat bescherming geeft tijdens extreme kou. Het is ook veel dikker dan je zou verwachten en vormt een soort van deken rond de stam.

In een klimaat waar Trachycarpus geen enkel gevaar loopt wat kou betreft zou ik het strippen ervan nog durven maar in een noordelijk klimaat lijkt het me toch een beetje link. De tijd zal het leren.
marcorietveld
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 16 mei 2011 14:03
4 bedankjes

Re: palmboom gestript FOTO s

Berichtdoor PalmPat op 27 mei 2024 23:19

Als het buiten een paar dagen vriest dat het kraakt, dan is het onder of binnen het (dode) "dekentje" net zo koud als buiten het "dekentje", lijkt mij ;)

Het is gewoon een dingetje wat je leuk/mooi/grappig/de moeite waard vindt én als je een mogelijk (of dus niet) risicootje durft te lopen. Als je het niets vindt of je durft niet, dan laat je de Trachy gewoon lekker behaard. Ieder z'n ding ;)

Verder, het leven is risicootjes nemen. Ik lees hier en elders zoveel verhaaltjes over planten/bomen die de winter niet of niet goed zijn doorgekomen óf waarbij overwintering is mislukt, ondanks alle voorbereidingen... Nou, dit is dan ook zo'n voorbeeldje...
Hoewel hier op de site (en op andere fora) diverse mensen zitten die dus al ervaring met gestripte stammen hebben én die zeggen, dat ze door de jaren heen, vooralsnog geen of geen noemenswaardig verschil hebben gemerkt.
Ik persoonlijk had geen zin om decennia lang onderzoek en bevindingen van anderen hier bij te houden, om het uiteindelijk dan misschien ook eens te proberen nadat er hier met zekerheid of garantie bewezen zou zijn, dat ze onbehaard ook tot -17 gr C kunnen overleven... Dan ben ik inmiddels oud en versleten, dan heeft evt. strippen geen zin meer, laat staan dat ik überhaupt nog lang van mijn tropische-look palmen kan genieten. :mrgreen:
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 366
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
38 bedankjes

Re: palmboom gestript FOTO s

Berichtdoor lapalmeraie op 28 mei 2024 08:41

Om niet te vergeten dat juist die vezels ook behoorlijk wat water kunnen vasthouden.
Wat in de winter misschien ook niet ideaal is, zo'n natte jas.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14433
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
833 bedankjes

Re: palmboom gestript FOTO s

Berichtdoor PalmPat op 28 mei 2024 14:43

Ik vond nog een (oudere) foto op mijn computer van het "strip-onderhoud" aan mijn "trachycarpus kaalitus" :?: Zo zijn de kleur-stadia van de stam goed te zien...
Bovenaan ongestript, dus bruine vezels, vervolgens de witte/beige vers gestripte stam, dan een stuk groene stam (jaar daarvoor gestript) én uiteindelijk onderaan weer gewoon een bruine (houtkleurige) stam (alles wat 2-3 jaar of eerder is gestript)

De kale stam is overigens echt kei- en keihard... Als ik er tegenaan klop lijkt het wel een hardhouten paal.


IMG_20220315_110054071.jpg
IMG_20220315_110054071.jpg (624.08 KiB) 136 keer bekeken
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 366
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
38 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten