survivors in de afgelopen 5 jaar zonder bescherming?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: survivors in de afgelopen 5 jaar zonder bescherming?

Berichtdoor Hitch op 19 dec 2014 18:34

Mooie exemplaren maar niemand lijkt eigenlijk de vraag van de topicstarter deftig te lezen hoewel de vraag toch best wel duidelijk is ... :roll: ;)
[quote="Axel Amsterdam"]Zijn er eigenlijk forumleden die, buiten trachycarpus, een palm of cordyline hebben die het zonder bescherming heeft overleefd sinds 2009? Of misschien een voorbeeld kennen van een opvallende survivor?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor danborst op 25 dec 2014 16:04

Hoi,

Overlevers (exclusief Trachycarpus spec.) zonder winterbescherming de afgelopen 5 jaren (en meer) in mijn tuin:
Palmen: Rapidophyllum histrix
Cordylines: Cordyline australis (groen), springt na bevriezing steeds weer uit.

Verder:
Magnolia grandiflora 'Bracken"
Magnolia grandiflora 'Alta'
Fatsia japonica
Hedychium densiflorum 'Assam Orange'
Albizia julibrissin 'Ernest Wilson'
Eucalyptus pauciflora 'debeuzevillei'
Eucalyptus niphophila
Quercus ilex (steeneik)
Quercus suber (kurkeik)
Ficus carica (vijg)
Lagerstroemia cultivar Whit VIII ('Rhapsody in pink')
Pinus pinea
Cupressus sempervirens
Poncirus trifoliata

Groet en fijne feestdagen,

Dan
danborst

1 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 26 dec 2014 00:33

:off_topic: die trachy's van Marco zijn wel fantastisch mooi!! Zo vol in het blad zie je ze niet zo vaak! Van mij krijgt ie zijn eerste bedankje om deze mooie foto's te posten, off topic of niet :D :thumb_up:
(het openingstopic is ook snel foutief te interpreteren vond ik, "buiten trachycarpus" had ikzelf ook foutief geinterpreteerd als "naast trachycarpus" :) )
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Han op 26 dec 2014 01:14

Sophora Micropylla 'Sun King'
Rhaphiolepis indica
Albizia julibrissin ' Rosea '
Lagerstroemia
Fatsia

Hebben zich hier bewezen de afgelopen 10 jaar, ofwel hebben de slachting overleeft
Han

0 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 29 dec 2014 15:45

Ik heb hier een kleine jubaea staan die het al 3 winters heeft overleefd zonder verwarming maar wel met een huisje, dit jaar doe ik er niets aan en wil ik eens kijken of hij zonder bescherming het even goed doet. Mijn 2de grootste jubaea moet het dit jaar ook kunnen zonder verwarming dus enkel met huisje. Deze staat er nu 4 jaar dus moet al goed gevestigd zijn! Voor de rest natuurlijk trachys en jucca's ook nog een boomvaren die het zijn derde winter doet zonder bescherming!
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 30 dec 2014 19:07

Leuk en interessant topic Axel :thumb_up:
Alleen jammer dat er weinigen zijn die de vraag goed gelezen hebben... :fluiten:
Ik ben al met de verslaving bezig sinds 2008, had dus meteen een strenge winter op men kop vanaf het begin. Ik ben dus een goeie 6 jaar bezig en ik moet na even denken zeggen dat ik geen palmen meer heb vanaf jaar 1 tot nu die alles onbeschermd overleeft hebben behalve fortunei. Moet ik wel bij zeggen dat ik weinig aan zijn lot over laat en dus het meestal niet kan laten om toch iets te gaan beschermen als het makkelijk kan. Ook had ik niet veel verschillende soorten in het begin, die zijn pas enkele jaren later gekomen dus 5 jaar zonder bescherming survivors heb ik nog niet in de tuin behalve fortunei.
Wat ik wel meerdere jaren echt steeds volledig onbeschermd heb staan is de 'Sabal minor McCurtain' die steeds nergens last van lijkt te hebben :thumb_up:
Hieronder wat foto's van eergisteren...

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder foto's van dezelfde palmpjes vorige zomer 2014...

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik ook nog een 'Sabal riverside' staan van voorjaar 2009 die dus al meerdere strenge winters heeft meegemaakt en nog nooit bijverwarming heeft gekregen. Krijgt enkel een hokje omdat het me geen moeite kost en ik zeker wil spelen, dus droog en beschut maar verder niks. Deze winter zelfs geen hokje maar enkel een dak voor deze Sabal. Heeft ook nog nooit schade vertoont op wat bruine puntjes na...
Ook de 'Rhapidophyllum hystrix' staat hier nu al de 2de winter die enkel een paraplu krijgt tegen de neerslag maar verder niks. Natuurlijk heeft die nog niet echt een winter meegemaakt voorlopig.
Voor de rest denk ik dat alles hier minimaal word beschermd dus meer kan ik je helaas niet geven als antwoord Axel.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 31 dec 2014 16:04

Hier bleek dat een kleine Brahea nitida nog gewoon buiten stond onbeschermd... Vergeten :o
Dat is misschien wel een kanshebber als "survivor" :mrgreen:

Foto van afgelopen zomer maar ziet er dus nog steeds prima uit.

Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Orlandi16 op 31 dec 2014 18:32

Na reeds 4 jaar ervaring is het antwoord ja en simpel:

Een chamaerops humilis. Dit is niet voor niets de enige pam dat zich thuisvoelt in Europa.
Heeft de horrorwinter van Februari 2012 overleefd (liefst - 17). Het was een klein exemplaar. Bladeren waren volledig verbrand en hat meteen speerrot. Maar hij kwam vanzelf terug uit de hel. Ik noem het een chamareops mc giver.

Voor het overige geen andere palm of Cordyline.

Wel ander soorten zonder bescherming:

Yucca linearifolia
Yucca rostrata
Yucca gloriosa
Poncirus Trifoliata
Cypres Toscana
Pinus Pinea
Musa Basjoo

Dit topic bewijst degelijk dat wij nog oerver liggen van iets anders dan een gematigd zeeklimaat. Regen, regen en nog is regen in de wintermaanden en herfstmaanden kan bijna geen enkele exoot aan minstens een dakje.
Met beide voetjes op de grond zou ik zeggen.
That's it folks!
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 31 dec 2014 18:45

Welke winters heeft de brahea nitida overleefd? Dit is interessant.

Orlandi, ik ben het met je eens. We hebben milde winters voor deze breedtegraad met af en toe hevige winteraanvallen waarbij volgens mij sneeuw met name de boosdoener is. Zonder sneeuw zou bijv een onbeschermde jubaea nog net wel kunnen (in de milde gebieden van NL), maar de sneeuw laat de luchttemperatuur veel verder dalen dan zonder de sneeuw het geval zou zijn en dan krijg je ineens dagtemperaturen van -4C en dat gaat natuurlijk niet.
Leuk dat sneeuw isoleert, maar dat geldt alleen bij kleinere planten.
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 jan 2015 19:14

Nog geen enkele hoor, heb 'm pas van vorig jaar en stond de eerste winter binnen.
Nu was ik hem dus glad vergeten, hij stond ook wat verdoken naast een wijnvat. Maar dus met sneeuw erop. Nu staat hij alsnog in het hok bij de Jubaea.
Ik zie er wel potentieel in... :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen