En de schade is al zichtbaar... :s

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: En de schade is al zichtbaar... :s

Berichtdoor Dejagere op 11 jan 2010 12:04

Mijn Trachycarpus wagnerianus zijn bladeren zijn veel lichter groen geworden ,vooral de oudste bladeren,deze waren voor de vorstperiode mooi donkergroen;er zitten nog vlekken op die donkergroen gebleven zijn .De nieuwe bladeren zijn er wat beter aan toe.Het is hier niet eens zo koud geweest min -7,9 gr.De palm ging mei 2009 de grond in en kreeg 3 nieuwe bladeren.Stam 25 cm en heeft bordeuezepoeder gekregen ;2 keer reeds met tussenpose van 3 weken .Hopelijk haalt hij het.Met Trachy for heb ik dit nog niet gehad en ook nu niet ;ik heb er 11 in volle grond.Is Trachy wag; dan toch gevoeliger dan fortunei?
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 11 jan 2010 16:17

Hey Dejagere,

Doorgaans wordt er als winterhardheid van de Trachycarpus fortunei -18°C aangenomen en van de Trachycarpus wagnerianus ongeveer -16°C. Maar dit is de temperatuur waarbij deze twee prachtige palmbomen het loodje leggen. Bij temperaturen van -10°C (soms warmer, soms kouder, naargelang de vochtigheid) zal er bij vele Trachycarpus palmbomen al winterschade zichtbaar zijn, zonder dat de palmbomen kapot zijn. De bladeren krijgen een bruine tint om in de lente geheel bruin te worden en af te sterven. Je mag deze bladeren gewoon afknippen en hopen dat er uit de speer mooie nieuwe bladeren komen.

Maar als ik je zo hoor komt dit wel goed ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 11 jan 2010 21:57

Het is wat die winter! Ik ben hem nu al kotsbeu! De lichtslang brandt al dagen contenu! Als je weet dat ik zelf de trachy een lichte verpakking heb gegeven met vliesdoek(eerst bladeren opgebonden)...

Voorlopig ben ik echter tevreden over de lichtslang: de sneeuw op de vliesdoek vormde druppeltjes: dus dat is een goed teken!
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 11 jan 2010 22:30

Hoe gaat het voorlopig met de Jubaea Davy? Ben ik benieuwd naar 8-)

Nu hij lekker ingepakt zit is er niet veel zichtbaar zeker?
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 11 jan 2010 22:33

Voorlopig geen krimp: niets aan te zien. Zit onder zijn dikke doek MET lichtslang! Nog steeds mooi droog: bijna voorbeeldig dus
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 22 feb 2010 09:18

Is het $$E@#^^% nou nog niet afgelopen? Ok, ik vind het prima als dan nog zo lang slecht weer blijft, maar dan wel straks van april t/m eind september vet zomer! Een kennis van mijn vader zei dat het in 1947 ook zo'n strenge winter was en wat volgde daarop? Juist ja, de warmste zomer ooit gemeten. Laten we hopen dat dit zich nu ook herhaalt.

Afbeelding
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor amourath op 22 feb 2010 09:25

zaagmans schreef:Is het $$E@#^^% nou nog niet afgelopen?

Heh? Waar woon jij wel? Ik zie in de vooruitzichten hier voor de komende 2 weken nergens lager dan 2 graden en telkens minstens 8 graden overdag...? Ik woon wel op de grens van West- en Oost-Vlaanderen natuurlijk...
Nu ja, de beschermign is weg maar nog niet definitief opgeborgen, we blijven alert :)

zaagmans schreef: Een kennis van mijn vader zei dat het in 1947 ook zo'n strenge winter was en wat volgde daarop? Juist ja, de warmste zomer ooit gemeten. Laten we hopen dat dit zich nu ook herhaalt.

Dat hoeft nu ook weer niet voor mij :mrgreen: een zomer zoals die van vorig jaar vind ik prima, zodra het hier richting 35° gaat is het onleefbaar warm hier.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 22 feb 2010 12:31

Ik heb bij Trachies bladschade ,halfverdroogde oudere bladeren van 3 jaar maar deze moeten nu toch eens afsterven dit is dus niet abnormaal.Mijn Wash.Ro had enkel de koudste periodes wat er rondgedraaid ,1 ontluikend blad is voor 20 cm van de top enkel wat bruin;ik denk dat hij het overleeft,ik had hem geen verwarming gegeven en dacht die gaat er toch aan.Wash.is dus sterker dan ik dacht.De Butia erio. en Jubaea laat ik nog voorlopig in hun tent,geen zichtbare schade ,beide aan de groei,aangezien het de hele week gaat regenen en redelijk waaien zijn ze beter af in de tenten,Bij Jubaea laat ik de verwarming zelfs nog aan en hoop ik dat hij nu in 1 stuk doorgroeit tot oktober,dan laat ik hem weer in rust gaan en gaat de verwarming weer aan in de eerste koude volgende winter.Enkele potten met Brachea Ar.,Sabal riverside,Trach.princ.heb ik uit thuinhuis gehaald en staan nu onder afdak,geen zichtbare schade.
Dejagere

45 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen