Wat verdraagt Washingtonia nou?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor Axel Amsterdam op 15 dec 2014 23:36

en dit is ook toch ook wel even genieten; de temperaturen die sommige robusta's in de streetview link dus hebben verdragen in Las Cruces februari 2011.
overdag -7 en -8 en drie nachten vorst met een uitschieter tot -18C snachts.
Kennelijk is de droogte daarna met zon doorslaggevend. Washies zijn dus kennelijk niet meteen dood na een paar dagen felle vorst. Dat is misschien een goede les voor een onverwachte vorstperiode, achteraf verwarmen helpt kennelijk ook nog.

http://www.wunderground.com/history/air ... l#calendar
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 15 dec 2014 23:53

Ik heb de data nog eens bekeken van wunderground om te kijken of hier een sleutel voor succes inzit en dan blijkt dat ook in ergste vorstnachten (-15/-18) het dauwpunt altijd lager ligt dan de minimumtemperatuur. Er is dan ook waarschijnlijk weinig kristallisering geweest en dat zal vermoedelijk ook wel verschil maken. Maar misschien weten de weerexperts hier meer vanaf.

Edit: net gelezen hoe het werkt bij ons:
als het dauwpunt boven de minimumtemps ligt treedt condensatie op en dat levert een hogere luchtvochtigheid op en daardoor aanvriezing (zoals een glad wegdek). Dat heb je dus niet in Las Cruces en hier wel.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 16 dec 2014 02:07

Ik vind het heel leuk die discutie's lezen over de robusta & filifera en ook zeer leerzaam :thumb_up:
Ik moet wel toegeven dat ik bij sommige berichten vind dat men de filifera wel heel erg ophemelen.

Feit is dat de filifera vorstbestendiger is dan de robusta punt.
Nog een feit is dat de temperaturen waarover men spreekt die filifera's al zouden overleefd hebben in een ander klimaat, dat ze die hier bij ons nooit zullen overleven onbeschermd. Zelfs geen volwassen exemplaar dat hier is opgegroeid in volle grond. Marc Devrome van Palmhunter uit Roeselare (= België dichtbij de kust) had vroeger een filifera in de volle grond staan in de serre (kas). Na vele jaren werd die te groot en groeide die door het dak van de serre. Ik heb deze nog zelf gezien en aan de voet gestaan met een stam van zeker 4m... Deze stond dus met de voeten in een verwarmde (weet ik niet zeker meer) serre (volle grond) en de kop werd steeds ingepakt met big-bag en warmtekabel dacht ik. Dit ging nog enkele jaren net goed met steeds veel bladverlies maar met de komst van de strenge winters van afgelopen jaren was het snel over en uit met dit monster. Welke winter juist de genade slag heeft gegeven weet ik niet meer maar het is toch al enkele jaren geleden, ik denk 2008 of 2009. Bescherming was inderdaad niet ideaal maar toch, het zegt toch iets toch ?
Zelf wil ik toch ook wel eens een echte filifera testen om te kijken wat nu hier zijn pluspunten zijn, maar dan moeten we er eerst aangeraken wat niet zo makkelijk lijkt helaas. Of uit zaad kweken maar daar heb ik niet echt het geduld voor. :tong:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 16 dec 2014 09:48

Dimi,

ik ben het grotendeels wel met je eens over ons klimaat. Alleen de washy van MarcdeVrome was geen filifera. Marc verkocht ook filifera's die dat niet waren. Er is dus al jaren al veel verwarring en eigenlijk heeft niemand een filifera kunnen proberen tot op heden. Daarom is dit onderwerp toch zeer zinvol.
Bijlagen
wash1.jpg
wash1.jpg (58.42 KiB) 4451 keer bekeken
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 dec 2014 10:28

Inderdaad... natuurlijk moet je geen Trachy eigenschappen verwachten maar ik ken toch ook wat voorbeelden uit Frankrijk waarbij robusta's en zoals gezegd canariensis het loodje hebben gelegd en de filifera er nog staat!

Zoals Axel ook al aangeeft zijn ze echter nauwelijks te vinden.
Heel frequent worden ze verkocht, of de zaden, maar zelden gaat het dan echt om de pure filifera. Echte ervaringen zijn hier dus ook niet.

Blijft uiteraard nog steeds de vochtigheid hier het grote probleem.
Een beetje te vergelijken met de canariensis en dactylifera discussie. De laatste is harder maar kan slecht tegen vocht en sneuvelt daardoor eerder. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 16 dec 2014 11:02

Weet je het zeker Axel ? Heb ik me dan zo vergist :onzeker:
Ik meen me te herinneren dat dit toch een filifera was, waarschijnlijk geen pure dan maar toch filiferabloed ? Helaas was dat nog in de tijd van mijn beginjaren met de hobby en had ik nog te weinig kennis daarvan en zijn het nu een beetje vage herinneringen maar dacht de naam toch goed onthouden te hebben omdat ik toen onder de indruk was van die boom. Natuurlijk stom als ik er volledig naast zit :oops:
Bedankt voor de foto trouwens, dat was hem inderdaad, leuk om nog eens terug te zien :thai:
Dit onderwerp is zeker zinvol :thumb_up: Als er nu echt nergens nog geen ervaringen bekend zijn over de filifera hier bij ons dan denk Ik dat het tijd word dat we met ze'n allen eens werk gaan maken van onze discutie's en op zoek gaan naar echte filifera's om deze te gaan testen hier bij ons. Dan kunnen we binnen enkele jaren ook daadwerkelijke conclusies stellen.
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 16 dec 2014 11:11

Ik zelf vind het een robusta om te zien. Een palmgroeier daar dicht in de buurt, koekelaere, was ook van mening dat het robusta of filibusta was. Wat vinden jullie van de filiferas van Barteljo? Ik denk zelf dat die aardig in de buurt komen van de echte.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 dec 2014 11:34

Op de foto toch :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 16 dec 2014 11:37

Je bedoeld Kristof, ja die heeft ook veel kennis van zaken dus je zal wel gelijk hebben dan Axel. Trouwens jammer dat Kristof ook niet meer actief is op ons forum...

Ik ben net eens gaan kijken op de site van Barteljo. Ik wist niet dat hij ook filifera's verkocht, deze heb ik niet gezien toen ik er begin dit jaar was geweest en heb echt in elke serre meermaals gezeten. Onderstaande foto is alles wat ik vind op de site.

Afbeelding

In zijn omschrijving spreekt hij over doornen op het bladsteel wat ik al vreemd vind. Dat is net de typische eigenschap van robusta. Als ik de foto zo bekijk vind ik dit geen pure filifera. Je ziet duidelijk grove tanden op de bladstelen die ook gelig van kleur zijn, die lijken me echt te grof/groot voor filifera. Doet me denken aan een robusta die opgroeit in een serre waarbij de tanden en de oranje kleur ook bijna volledig verdwijnen.
Ik vind het een twijfel geval.
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 16 dec 2014 11:52

Bij nader inzien lijkt de blad-aanzet misschien toch wel te kloppen als ik de foto vergroot... :onzeker:
Hieronder een foto van het verschil tussen beide

Afbeelding

Ik durf het niet te zeggen Axel, ik vind de tanden echt grof :onzeker:
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen