Ik vind het heel leuk die discutie's lezen over de robusta & filifera en ook zeer leerzaam
Ik moet wel toegeven dat ik bij sommige berichten vind dat men de filifera wel heel erg ophemelen.
Feit is dat de filifera vorstbestendiger is dan de robusta punt.
Nog een feit is dat de temperaturen waarover men spreekt die filifera's al zouden overleefd hebben in een ander klimaat, dat ze die hier bij ons nooit zullen overleven onbeschermd. Zelfs geen volwassen exemplaar dat hier is opgegroeid in volle grond. Marc Devrome van Palmhunter uit Roeselare (= België dichtbij de kust) had vroeger een filifera in de volle grond staan in de serre (kas). Na vele jaren werd die te groot en groeide die door het dak van de serre. Ik heb deze nog zelf gezien en aan de voet gestaan met een stam van zeker 4m... Deze stond dus met de voeten in een verwarmde
(weet ik niet zeker meer) serre (volle grond) en de kop werd steeds ingepakt met big-bag en warmtekabel dacht ik. Dit ging nog enkele jaren net goed met steeds veel bladverlies maar met de komst van de strenge winters van afgelopen jaren was het snel over en uit met dit monster. Welke winter juist de genade slag heeft gegeven weet ik niet meer maar het is toch al enkele jaren geleden, ik denk 2008 of 2009. Bescherming was inderdaad niet ideaal maar toch, het zegt toch iets toch ?
Zelf wil ik toch ook wel eens een echte filifera testen om te kijken wat nu hier zijn pluspunten zijn, maar dan moeten we er eerst aangeraken wat niet zo makkelijk lijkt helaas. Of uit zaad kweken maar daar heb ik niet echt het geduld voor.