Wat verdraagt Washingtonia nou?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor lapalmeraie op 16 dec 2014 11:53

Dat is niet helemaal correct Dimi.
De filifera kan net zo goed bladstekels hebben.
Net zoals de robusta ook prima die typische draden kan hebben.
Het verschil is veel fijner dan dat. Zo heeft de filifera vooral geen/weinig bladstekels op de laatste 10cm van de bladsteel, vlak voor de hastula. Bij de robusta lopen de bladstekels nog even grof door tot aan het einde.

De zeer effen groenen bladvoeten vind ik hier ook wel duidelijk aanwezig.
Ook is de stamvorm hier opvallend.

De bladkleur vind ik lastiger op foto.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 16 dec 2014 12:02

Die groene bladvoeten zijn inderdaad opvallend maar daar durf ik niet vanuit gaan omdat je dat bij een robusta ook perfect kan krijgen als die lang in de serre staat. Mijn robusta zag er ook zo uit toen die uit de winkel kwam, groener kon niet.

Dat filifera ook tanden kan hebben weet ik maar toch niet zo grof, die zijn toch kleiner :onzeker:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor draco op 16 dec 2014 12:56

Axel Amsterdam schreef:Ik heb de data nog eens bekeken van wunderground om te kijken of hier een sleutel voor succes inzit en dan blijkt dat ook in ergste vorstnachten (-15/-18) het dauwpunt altijd lager ligt dan de minimumtemperatuur. Er is dan ook waarschijnlijk weinig kristallisering geweest en dat zal vermoedelijk ook wel verschil maken. Maar misschien weten de weerexperts hier meer vanaf.

Edit: net gelezen hoe het werkt bij ons:
als het dauwpunt boven de minimumtemps ligt treedt condensatie op en dat levert een hogere luchtvochtigheid op en daardoor aanvriezing (zoals een glad wegdek). Dat heb je dus niet in Las Cruces en hier wel.

Bij condensatie onder nul wordt ook gesproken over de 'rijptemperatuur'. Omdat in bovenstaande situatie geen rijpvorming optrad, moet de relatieve luchtvochtigheid in de orde van 20% zijn geweest. Buiten is het hier nu 97 %. In het woestijnachtige gebied van bovenstaand voorbeeld staan staan de Washingtonia palmen blijkbaar kurkdroog en zal dientengevolge het vochtgehalte van de bladeren laag zijn. Hierdoor is de osmotische waarde van de plantencel vermoedelijk hoger met als mogelijk gevolg vriespuntverlaging en minder kans op de vorming van ijskristallen en in plaats daarvan een meer amorfe ijsvorming die minder schade in de cel veroorzaakt.
Of deze veronderstelling juist is, weet ik niet. Ze zijn gebaseerd op mijn ervaringen met het onderzoek bij celcultures naar de effecten van onderkoeling (hypothermie) en bevriezing en hoe de cellen het beste hiertegen kunnen worden beschermd.
Laatst bijgewerkt door draco op 16 dec 2014 14:15, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 16 dec 2014 13:35

Bedankt Draco voor deze expertkennis. Zeer interessant en ik verwacht eerlijk gezegd ook een deel van de verklaring waarom wel daar zulke temperaturen kunnen en niet hier.
Het verklaart naar mijn mening ook de bladschade van Dennis' robusta, het is toch voornamelijk vocht.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor enrico op 16 dec 2014 17:17

Overigens vriezen de bladeren bij filifera ook gewoon volledig af bij extreem lage temperaturen. Dus ik weet niet of hetzelfde zou gelden voor de cellen in de stam, stamcellen :? Misschien dat de stamdikte dan ook weer een voordeel is tov robusta? Of zit het levensvatbare deel gelijk achter de schors zoals "gewone bomen en struiken"? Het groeipunt is iig wel wat beter beschermd.
Wat ook interessant is, is dat filifera schijnbaar wegrot in Noord West Amerika (oregon, washington). Maar in Rusland niet, aan zee, heel veel regen in de winter. Ook in Londen rotten ze niet weg in de winter. Ik las iets over het misschien afwezig zijn van een bepaalde schimmel die kennelijk wel in Amerika snel toeslaat. Ik heb mijn filifera pas net een afdakje gegeven, tot dusver gaat t goed. Bepaalde agave en aloe soorten waren nu allang weggerot.

@Dimi, ze groeien zo waanzinnig snel, dit is echt bij uitstek de palm om zelf op de kweken. Daarnaast, als je er een in pot koopt denk ik niet dat de stamvorming nog kan worden als uit zaad gegroeide soortgenoten.
Ik heb nog ergens wat van de russische zaden liggen geloof ik, dus als je wilt uitproberen...

groet Eric
enrico

14 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 16 dec 2014 17:19

Het kan inderdaad wel kloppen dat vocht de oorzaak is... Daarnet een rondje in de tuin gelopen en viel me op dat de Phoenix ook deze tekenen vertoonde ondanks hier zelfs nog geen echte vorst is geweest. Het is nu ook toevallig de eerste keer dat men Phoenix nu nog steeds niet in de bescherming staat en dus open en bloot aan alle regen en vocht van de afgelopen tijd. Normaal krijgt hij deze tekenen na veel lagere temperaturen en nu dus veel sneller. Zeer leerzaam, thx mannen ! :thai:
Ik maak me wel geen zorgen want weet uit ervaring dat dit gewoon weer wegtrekt zodra het zachter word. Hier wat foto's om te verduidelijken...

Afbeelding

Afbeelding

De Washingtonia die wel droog in de bescherming staat vertoond nog helemaal niks zoals ik gewend ben...

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor draco op 16 dec 2014 18:20

De donkergroene vlekken in de het blad lijken mij het gevolg van utitreding van vocht tussen het bladparenchym waarbij de aanwezige lucht wordt verdreven. Het vocht zou afkomstig kunnen zijn uit de celvacuolen. Kennelijk is dit effect tot op zekere hoogte (afhankelijk van de temperatuur en soort) reversibel. Ik zie het zowel bij mijn Cordylines als bij Chamaerops en Trachycarpus voor zover deze nog buiten staan tijdens vorst. Het feit dat Trachycarpus veel meer vorst verdraagt, verhindert blijkbaar niet dat de verkleuring optreedt. Het is mogelijkl dat deze palm beter in staat is om deze initiële subletale weefselschade te herstellen?

De stam van een palm (monocotylen, eenzaadlobbigen) heeft een andere structuur als de stam van een hogere plant (dicotylen). Het kwetsbare meristeem (delingsweefsel) dat zich bij een boom direct onder de schors in de cambiumlaag bevindt en verantwoordelijk is voor de diktegroei van de stam, ontbreekt bij een palm. Actief meristeem is bij een palm aanwezig in de groeizones, i.e. verborgen in het hart van de top en aan de stambasis waaruit nieuwe adventiefwortels ontspruiten. Onderscheidend is ook dat wegens het ontbreken van een cambiumlaag, bastschade bij palmen niet wordt hersteld anders dan bij bomen het geval is. Er zal wel een vorm van afgrendeling optreden bij een verwonding.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 16 dec 2014 19:37

Axel Amsterdam schreef:Bedankt Draco voor deze expertkennis. Zeer interessant en ik verwacht eerlijk gezegd ook een deel van de verklaring waarom wel daar zulke temperaturen kunnen en niet hier.
Het verklaart naar mijn mening ook de bladschade van Dennis' robusta, het is toch voornamelijk vocht.

Hetzelfde zie je bij de Nannorrhops arabica: in zijn habitat kan de palm vorst van soms wel -18 aan, maar hier valt ie al om bij een vorstje van -5.

De oorzaak: droge vorst, daar, natte vorst, hier. Het is het vocht dat palmen nekt bij vorst.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 16 dec 2014 19:52

Dus in de winter alle palmen zo droog mogelijk houden ongeacht de temperatuur?
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 16 dec 2014 22:31

Dimi, ik twijfel ook nog wat aan de filifera van barteljo. Ik denk aan zoiets als 75% filifera en 25% robusta. Wel een mooie palm overigens.

@Eric, ben je zeker van de lage temperaturen van de Russische filifera's, ik bedoel is het zeker dat het weerstation daar aan de kust staat en niet meer landinwaarts? Lazarevskoye is op zich maar 40 km van Sochi waar alle palmen van zuid frankrijk te vinden zijn. Het kan zijn dat daar een microklimaat heerst natuurlijk.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen