Overigens vriezen de bladeren bij filifera ook gewoon volledig af bij extreem lage temperaturen. Dus ik weet niet of hetzelfde zou gelden voor de cellen in de stam, stamcellen

Misschien dat de stamdikte dan ook weer een voordeel is tov robusta? Of zit het levensvatbare deel gelijk achter de schors zoals "gewone bomen en struiken"? Het groeipunt is iig wel wat beter beschermd.
Wat ook interessant is, is dat filifera schijnbaar wegrot in Noord West Amerika (oregon, washington). Maar in Rusland niet, aan zee, heel veel regen in de winter. Ook in Londen rotten ze niet weg in de winter. Ik las iets over het misschien afwezig zijn van een bepaalde schimmel die kennelijk wel in Amerika snel toeslaat. Ik heb mijn filifera pas net een afdakje gegeven, tot dusver gaat t goed. Bepaalde agave en aloe soorten waren nu allang weggerot.
@Dimi, ze groeien zo waanzinnig snel, dit is echt bij uitstek de palm om zelf op de kweken. Daarnaast, als je er een in pot koopt denk ik niet dat de stamvorming nog kan worden als uit zaad gegroeide soortgenoten.
Ik heb nog ergens wat van de russische zaden liggen geloof ik, dus als je wilt uitproberen...
groet Eric