Butia x Syagrus (butiagrus) Variegated!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Butia x Syagrus (butiagrus) Variegated!

Berichtdoor bananaking29 op 25 jun 2013 15:02

Hey,

Eindelijk heb ik er eentje gevonden, een variegated butiagrus :thumb_up:

Na de zomervakantie komt hij richting vanuit amerika.
de verkoper vertelde me dat een butiagrus 1 op de 2000 variegated is :happy_thai: en zou zeer goed tegen zon en koude(-15) kunnen.

Ondertussen heb ik natuurlijk wat fotos op gevraagd van mij toekomstige plant (zaailing) :fluiten:

Afbeelding
Afbeelding (als je inzoomd kun je zien dat de stam ligte en donkere kleuren heeft)
Afbeelding
bananaking29

Re: Butia x Syagrus (butiagrus) Variegated!

Berichtdoor draco op 25 jun 2013 19:39

.................
Laatst bijgewerkt door draco op 26 jun 2013 18:43, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 jun 2013 17:52

Mooi vondst ! Butiagrus is een van mijn favoriete palm, prachtige palm die ook super snel groeit. Mijn exemplaar groeit nog sneller dan een Washi. Variegated planten ben ik ook dol op al is dat bij palmen net anders. Daar vind ik het dan net niet mooi maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik ben benieuwd hoe dat er later zal uit zien. Voor snelle groei veel wortel ruimte geven, wel erg opletten met water geven dan. Grote potten blijven veel langer nat, zeker met (te) kleine plantjes er in die nog niet zoveel water kunnen opnemen...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 jun 2013 18:42

Waterboyke schreef:Mooi vondst ! Butiagrus is een van mijn favoriete palm, prachtige palm die ook super snel groeit. Mijn exemplaar groeit nog sneller dan een Washi. Variegated planten ben ik ook dol op al is dat bij palmen net anders. Daar vind ik het dan net niet mooi maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik ben benieuwd hoe dat er later zal uit zien. Voor snelle groei veel wortel ruimte geven, wel erg opletten met water geven dan. Grote potten blijven veel langer nat, zeker met (te) kleine plantjes er in die nog niet zoveel water kunnen opnemen...

Snelgroeiend Butiagrus? Is dat als kuipplant of in de volle grond? Ik heb deze palm nu enkele jaren als kuipplant en die heeft bepaald geen haast. De vergelijking met Washingtonia gaat wat mij betreft dan ook mank.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 26 jun 2013 18:56

Hoi, mijne staat nog binnen [is nu zo groot en slap] dat ik hem ga halveren en naar buiten ga gooien, zijn geen binnen palmen, de laatste 2 bladeren zijn ruim 3. m lang vanaf de basis!

Afbeelding

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 jun 2013 19:09

Oogt wel heel sierlijk Eduard. Vooral het karakter van de Syagrus ouder komt hier tot uiting.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor bananaking29 op 26 jun 2013 23:49

Wow Dimi, dat had ik nog niet meegekregen dat ze sneller groeien dan een washi :thumb_up: we zullen zien hoe deze zaailing zich gaat ontwikkelen, het was een hele ophef op facebook, ik was "schijnbaar" de eerste :roll:

De eigenaar van mulepalms voegde me toe, hij gaf mij vanalles qua informatie, en vond het erg knap dat ik als nederlander zo eentje heb gevonden. Want hij vertelde me dat hij van de 50.000 zaden maar 4 variegates in heel zijn carrière heeft gehad ;) de eerste variegated butiagrus heeft hij 7 jaar geleden verkocht. Hij gaat er achteraan om die gene fotos telaten sturen hoe het nu staat na 7 jaar, ben benieuwd.

mooi exemplaar eduard :thumb_up:
bananaking29

Berichtdoor lapalmeraie op 27 jun 2013 12:44

Ik wil de pret niet bederven maar van een echte variegata kun je m.i. pas spreken als de tekening zich voordoet in alle bladeren. In dit stadium lijkt het me dan ook nog wat vroeg om die conclusie te trekken. Soms is het louter een gebrek een chlorofyl en zijn de andere bladeren wel gewoon effen.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 jun 2013 19:59

draco schreef:
Waterboyke schreef:Mooi vondst ! Butiagrus is een van mijn favoriete palm, prachtige palm die ook super snel groeit. Mijn exemplaar groeit nog sneller dan een Washi. Variegated planten ben ik ook dol op al is dat bij palmen net anders. Daar vind ik het dan net niet mooi maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik ben benieuwd hoe dat er later zal uit zien. Voor snelle groei veel wortel ruimte geven, wel erg opletten met water geven dan. Grote potten blijven veel langer nat, zeker met (te) kleine plantjes er in die nog niet zoveel water kunnen opnemen...

Snelgroeiend Butiagrus? Is dat als kuipplant of in de volle grond? Ik heb deze palm nu enkele jaren als kuipplant en die heeft bepaald geen haast. De vergelijking met Washingtonia gaat wat mij betreft dan ook mank.

Draco, geloof me, bij mij gaat die echt als een raket, sneller dan elke Washi die ik heb. Lees anders ook even mijn berichten in deze topic's :

viewtopic.php?f=9&t=7935&hilit=butyagrus

viewtopic.php?f=9&t=8256&hilit=butyagrus

Ik heb mijne gekocht eind 2009 (november) als grassprietje. Echt zaailingetje met drie kleine blaadjes, vervloek mezelf nog steeds dat ik geen foto heb van toen. Eerste foto die ik heb dateert van zomer 2010. Toen was die al flink gegroeid in die enkele maanden tijd. De truuk is veel wortelruimte geven denk ik, ik heb die bij aankoop onmiddellijk in een 30L kuip geplaatst, gek zicht hoor zo'n kleine zaailing in een veel te grote pot maar zo zit ik nu in elkaar, ik focus mij vooral op het wortelen van de palmen...
Vorig voorjaar heb ik hem dan weer verpot naar 50L, die zit ondertussen ook al goed vol met wortels.
Hieronder de aller vroegste foto die ik ervan heb...

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder foto's van vorig jaar 2012 of anders gezegd maar 2 zomertjes verder dan hierboven...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder foto's van daarjuist (27/06/2013) of anders gezegd maar 3/4 jaar verder dan hierboven...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is echt mijn favorietste palm die ik in mijn bezit heb, mede door de groeisnelheid maar ook omdat die echt prachtig is geworden en nog zal worden. De enorme groeisnelheid zou ook te maken hebben met het hybrid vigor maar meer weet ik daar ook niet van.
Laatst bijgewerkt door Dimi Exotisch Hofke op 02 jul 2013 00:08, in totaal 1 keer bewerkt.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor bananaking29 op 27 jun 2013 20:13

Waauw Dimi :thumb_up: :thumb_up:
Wat een groei anelheid heeft dit soort, vooral de stam is wel 10x zo dik geworden 8-) Hoop dat die variegated versievook zo hard groeit maarja, met variegates is het altijd spannend de eerste 2 jaar of ze veranderen of niet. ;) tijd zal het leren :fluiten:

iemand al een Jubutigrus (Jubaea x Butia) x Syagrus F2 ? Ik laat meteen een 20 tal zaden meekomen, mocht er intresse zijn, die kerel bood nog meer nieuwe hybrids aan (a)

Gilian
bananaking29

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen