draco schreef:Waterboyke schreef:Mooi vondst ! Butiagrus is een van mijn favoriete palm, prachtige palm die ook super snel groeit. Mijn exemplaar groeit nog sneller dan een Washi. Variegated planten ben ik ook dol op al is dat bij palmen net anders. Daar vind ik het dan net niet mooi maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik ben benieuwd hoe dat er later zal uit zien. Voor snelle groei veel wortel ruimte geven, wel erg opletten met water geven dan. Grote potten blijven veel langer nat, zeker met (te) kleine plantjes er in die nog niet zoveel water kunnen opnemen...
Snelgroeiend Butiagrus? Is dat als kuipplant of in de volle grond? Ik heb deze palm nu enkele jaren als kuipplant en die heeft bepaald geen haast. De vergelijking met Washingtonia gaat wat mij betreft dan ook mank.
Draco, geloof me, bij mij gaat die echt als een raket, sneller dan elke Washi die ik heb. Lees anders ook even mijn berichten in deze topic's :
viewtopic.php?f=9&t=7935&hilit=butyagrusviewtopic.php?f=9&t=8256&hilit=butyagrusIk heb mijne gekocht eind 2009 (november) als grassprietje. Echt zaailingetje met drie kleine blaadjes, vervloek mezelf nog steeds dat ik geen foto heb van toen. Eerste foto die ik heb dateert van zomer 2010. Toen was die al flink gegroeid in die enkele maanden tijd. De truuk is veel wortelruimte geven denk ik, ik heb die bij aankoop onmiddellijk in een 30L kuip geplaatst, gek zicht hoor zo'n kleine zaailing in een veel te grote pot maar zo zit ik nu in elkaar, ik focus mij vooral op het wortelen van de palmen...
Vorig voorjaar heb ik hem dan weer verpot naar 50L, die zit ondertussen ook al goed vol met wortels.
Hieronder de aller vroegste foto die ik ervan heb...
Hieronder foto's van vorig jaar 2012 of anders gezegd maar 2 zomertjes verder dan hierboven...
Hieronder foto's van daarjuist (27/06/2013) of anders gezegd maar 3/4 jaar verder dan hierboven...

Het is echt mijn favorietste palm die ik in mijn bezit heb, mede door de groeisnelheid maar ook omdat die echt prachtig is geworden en nog zal worden. De enorme groeisnelheid zou ook te maken hebben met het hybrid vigor maar meer weet ik daar ook niet van.