Nannorrhops ritchiana 'Silver' kiemlingen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Nannorrhops ritchiana 'Silver' kiemlingen

Berichtdoor Christophe op 28 aug 2010 12:17

amourath schreef:Christophe, zijn de jouwe dan gewoon stilgevallen, of doodgegaan?
Ik heb al nog gelezen dat het heel gemakkelijke kiemers zijn, maar het de kunst is om ze dan drie jaar in leven te houden...

Het grootste deel is verkocht, de rest is uitgedeeld, en de overschot (enkele zaailingen) die ik zelf had bijgehouden zijn kapot gegaan. Te droog laten staan is blijkbaar ook niet zo goed :oops:

Ze kiemen bijzonder makkelijk, maar dan wordt het inderdaad moeilijk ... Ro heeft er ook een aantal grotere exemplaren staan geloof ik.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Nannorrhops ritchiana 'Silver' kiemlingen

Berichtdoor amourath op 30 aug 2010 09:21

lapalmeraie schreef:In volle grond is dat ook de boodschap. Ze kunnen -20°C hebben mits kurkdroog. Bij onze winters moet je eerder uitgaan van de helft! Een afdakje zou dan ook zeker geen overbodige luxe zijn.


Dan moet je hem al bijna onder een vast afdak planten... zelfs onze zomer is kletsnat :(
De mijne staat in pot nu maar tegen de muur waar hij bijna niks van regen vangt... dus vrij droog. het is zowiezo te laat om uit te planten, en met mijn kleigrond... da's zowiezo al te nat voor deze palm denk ik?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Nannorrhops ritchiana 'Silver' kiemlingen

Berichtdoor lapalmeraie op 30 aug 2010 09:28

In de zomer is dat natte niet zo'n probleem. In de winter zet je er een dakje over zoals bij een Chamaerops gedurende een strenge winter bijvoorbeeld.

En die kleigrond... je kunt een extra groot plantgat vullen met de geschikte grond en drainage hè. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Nannorrhops ritchiana 'Silver' kiemlingen

Berichtdoor Dejagere op 30 aug 2010 17:32

In kleigrond zul je de put zelfs zo diep moeten graven tot je op een doorlatende laag komt en dan opvullen met doorlatende goed drainerende grond ;als je put niet tot door de kleigrond gaat krijg je het tegengestelde :een moeras.Velen maken deze fout.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Nannorrhops ritchiana 'Silver' kiemlingen

Berichtdoor amourath op 30 aug 2010 21:02

Dejagere schreef:In kleigrond zul je de put zelfs zo diep moeten graven tot je op een doorlatende laag komt en dan opvullen met doorlatende goed drainerende grond ;als je put niet tot door de kleigrond gaat krijg je het tegengestelde :een moeras.Velen maken deze fout.


Dat zal toch geen optie zijn hoor: ik ben een vijver aan het uitgraven en zit momenteel 1 meter diep, en ik ben al alle kleuren klei tegengekomen maar nog steeds geen doorlatende laag. Putten van meer dan 1 meter diep voor een palm, daar ga ik me toch niet mee bezighouden :)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Nannorrhops ritchiana 'Silver' kiemlingen

Berichtdoor Dejagere op 30 aug 2010 21:20

Als je de ondoordringbare laag niet kan doorgraven is een heuveltje een optie.Een andere optie is een aflopende drainerende sleuf van onder in de put naar een afvoerplaats die dus nog lager moet liggen dan het onderste van de put,hoeveel werk dit is moet je ter plaatse bekijken ,dit is in veel gevallen ook veel werk.Ik heb dergelijke werken dikwijls gedaan in mijn 10 jarige loopbaan als tuinaanlegger en vaak is het zweten om tot een goede oplossing te komen.Persoonlijk vind ik de juiste plant op de juiste plaats de beste oplossing en de planten aanpassen aan je grond gemakkelijker dan omgekeerd.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Nannorrhops ritchiana 'Silver' kiemlingen

Berichtdoor amourath op 04 sep 2010 22:16

Even updaten met een prentje:

amourath schreef:... en sinds vandaag heb ik ook een groter exemplaar, een groepje stammen (ik moest mezelf nog een verjaardagscadeau geven vond ik :mrgreen: ).


Dit is hem:

Afbeelding
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Nannorrhops ritchiana 'Silver' kiemlingen

Berichtdoor Christophe op 05 sep 2010 11:45

Waw, wat een prachtexemplaar! :o Hopelijk gaat hij bij jou beter dan bij mij ;)

Veel plezier ermee! :D

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Nannorrhops ritchiana 'Silver' kiemlingen

Berichtdoor TropiRo op 12 sep 2010 13:00

amourath schreef:
lapalmeraie schreef:In volle grond is dat ook de boodschap. Ze kunnen -20°C hebben mits kurkdroog. Bij onze winters moet je eerder uitgaan van de helft! Een afdakje zou dan ook zeker geen overbodige luxe zijn.


Dan moet je hem al bijna onder een vast afdak planten... zelfs onze zomer is kletsnat :(
De mijne staat in pot nu maar tegen de muur waar hij bijna niks van regen vangt... dus vrij droog. het is zowiezo te laat om uit te planten, en met mijn kleigrond... da's zowiezo al te nat voor deze palm denk ik?


De enige Naanorrhops die een kleine kans maakt in de volle grond is de groene vorm en dan wordt het nog moeilijk aangezien mensen in Italie er al problemen mee hebben.
-20 C in hun natuurlijke groeigebied is helemaal niet te verglijken met ons klimaat, vergeet niet dat het daar overdag ook weer met gemak + 20 C wordt.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Nannorrhops ritchiana 'Silver' kiemlingen

Berichtdoor daniell op 29 okt 2018 12:26

Ik had vorig jaar zomer een zaailing van deze aangeschaft. Ik vond het een lastige plant. En dat alleen al in de zomer. Was te bang dat als ik hem te droog hield hij zou doodgaan, maar als ik hem water gaf dat hij dan zou wegrotten. Volgens mij was beide waar. Hij is gesneuveld. Bladschade vond al plaats toen hij droog stond en toen ik water gaf begonnen de wortels te rotten. Misschien is dit ook wel helemaal geen potplant. Ik denk dat hij diep in de grond wil wortelen en het haat om water van bovenaf te krijgen. In een pot kan hij minder goed tegen droogte als in de grond en heeft hij water nodig, maar niet op de manier zoals je een pot water geeft. Dat maakt het zo lastig. Misschien van onder water geven? Ik vraag me echter zelfs af in hoeverre deze het in het mediterraanse gebied goed zou doen. Misschien is dat zelfs te vochtig in de winter.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten

cron