Chamaerops : langzaam palmboompje

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: langzaam palmboompje

Berichtdoor Norbert op 31 dec 2013 00:34

Waaw, je hebt een supermooie exotische tuin!!!!!
Norbert
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 07 aug 2013 16:53
3 bedankjes

Re:Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor JmC4c op 31 dec 2013 07:41

:off_topic: Om Edwin's prachtige tuin nog beter te kunnen bewonderen alsook vragen en reacties te kunnen vermelden, kan je volgend topic eens bekijken ;)
viewtopic.php?f=24&t=12665&p=138135#p138135

Ik heb hier inmiddels een 3-tal Chamaerops staan in pot.
2 humilis en 1 cerifera.
In 2012 verloor ik 1 in pot en 1 in volle grond.
Ik zou het maar al te graag nog eens proberen in volle grond, want de 2 grootste exemplaren verpotten doe ik niet meer, te zwaar. Ik twijfel ivm met de min. temperaturen van -14°C. vorig jaar. Wat waren de laagste temperaturen bij jullie en wat van bescherming werd geboden :?:

Groeten,
Jean-Marie

P.S. : Ik heb ondertussen de hoofdtitel aangepast, door de vele info over deze palm hier lijkt me dat wel makkelijker om later dit topic terug te vinden ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor lapalmeraie op 31 dec 2013 08:56

In volle grond lukt zeker JM maar de winterbescherming moet vooral bestaan uit droog houden. Echt droog! Maw een thermohoes is onvoldoende is mijn ervaring. Daarmee had ik steeds speerrot. Herstelden wel allemaal trouwens. De exemplaren die echt in een hok stonden bleven prachtig.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor JmC4c op 31 dec 2013 09:19

Met of zonder lichtslang :?:
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor lapalmeraie op 31 dec 2013 09:22

Stonden ze alleen dan had ik het niet gedaan, maar nu profiteren ze mee vd lichtslangen v de Brahea en de T sp Nova.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor Edwin W op 31 dec 2013 10:31

Over de winterbescherming in de volle grond.
Bij -12°C met de onderstaande winterbescherming, is het resultaat dat bijna alle bladeren dood waren.
Afbeelding

Hier is te zien wat er van over bleef:
Afbeelding
Scheelde dus niet veel of de palm was er geweest. Gelukkig heb ik nog nooit speerrot (bij de vulcano) gehad, mede doordat ik alle winters een afdakje tegen vocht maak.

Een goede winterbescherming bij temperaturen kouder dan -8°C staat hieronder:
Afbeelding
De palm is ingepakt met een dikke deken en daaronder verwarmingkabel (met thermostaat!).
Als de temperaturen weer warmer worden dan -5°C, dan moet de deken wel gelijk weer weg.

Overigens duurt het ongeveer 4 jaar, voordat de palm weer het aantal bladeren terug heeft van voorheen (voor als iemand twijfelt over goede winterbescherming ;) ).
Bezoek ook eens Palmexotica
Avatar gebruiker
Edwin W
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 06 sep 2009 21:33
Woonplaats: Enschede
16 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor lapalmeraie op 31 dec 2013 11:11

Mooie bijdrage :thumb_up:
Hier ging het herstel gelukkig een stuk vlotter (gewone humilis).
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor JmC4c op 31 dec 2013 11:40

:thai: Edwin.
Zoals ik al vreesde, het risico zonder enige bescherming is te groot.
Komend jaar, zal extra budget in dakjes en enkele lichtslangen gaan.

Grtz,
JM
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor palmguy op 31 dec 2013 14:07

Hallo,

Na de big freeze van feb 2012 - het was hier -14 °C - hadden op dat moment mijn 3 chamaeropsen alle 3 speerrot, ttz

1. Cerifera eerste jaar in volle grond met enkel passieve bescherming, zijstammetjes van de plant zijn vandaag nog steeds in leven, maar plant heeft al zijn pracht verloren.

2. Vulcano in pot met enkel passieve bescherming, zijstammetjes van de plant zijn vandaag nog steeds in leven, anders dan de Cerifera lijkt dit op termijn toch nog wat te worden.

3. Grotere humilis "normal" in pot met enkel passieve bescherming, kreeg ook speerrot en de plant verloor veel van zijn pracht, ... maar toch kwam er traag herstel ( juli 2012 ) en met enkel passieve bescherming kwam de plant zonder enig verder verval door de winter 2012-2013. Als beloning heb ik deze plant in mei 2013 in de volle grond geplaatst. Ik post hier enkele foto' s vandaag genomen met m'n smartphone ( slecht middelmatige kwaliteit ). De plant is terug toonbaar maar nog niet echt prachtig, Ik verwacht vanaf volgend jaar een verdere verfraaiing. ( tenzij ... )

Ik heb inmiddels nog een extra humilis "normal" en een kleine Cerifera op de kop getikt.

Mijn ervaring met dit genus is dat het eigenlijk erg gemakkelijke planten zijn, met middelmatige groei boven de grond. De wortelkluit is vaak om u tegen te zeggen. Ik vind dat ze gezien hun mediterrane herkomst toch wat tegen beter tegen wintervocht kunnen als bv de amerikanen Brahea Armata en zeker Trithrinax Campestris.

Enkele foto' s

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot grote ergernis van mijn vrouw is de stormschade aan de afsluiting nog niet hersteld

Afbeelding

Exemplaar in pot, staat onder een trachy, met als doel de aarde vrij droog te houden. van zodra het ' s nachts een -4°C wordt gaat deze plant het tuinhuis in ( waar de temp op 1°C gehouden wordt )

Afbeelding
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Chamaerops : langzaam palmboompje

Berichtdoor Jozef op 31 dec 2013 15:21

Afbeelding
Is dit ook een Chamaerops? Kocht deze 3 jaar geleden in Italie, van de stammen maakt er nog maar eentje nieuw blad aan, weet iemand wellicht wat ik niet goed heb gedaan? Tips?
Grtz Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten