Trachycarpus Fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor lapalmeraie op 04 mei 2010 09:34

Een palmboom heeft geen takken, enkel blad. Dat mysterie is dus alvast opgelost :lol:
Je knipt het blad weg aan de bladsteel (want dat is het dus ipv tak ;) ) op zo'n 10cm van de stam.
Dit stompje zal alsnog verschrompelen waarna je het nog dichter bij de stam kunt afknippen.

Maar, nogmaals, een fortunei heeft vaker zo'n rommelig uiterlijk hoor. Ook in goede conditie.
Zeker wanneer het blad wat groter is. Aan de andere kant wordt het wel nog beter zodra hij goed geworteld is zoals Erna al aangaf.

Ter vergelijking een foto van de fortunei:
Afbeelding

en een wagnerianus (die Kevin pas verkocht heeft):
Afbeelding

@agabird: de fortunei kun je praktisch overal kopen. Het is de meest verkochte palmboom. Echter wordt hij wel nog vaak aangeboden onder zijn oude benaming Chamaerops excelsa ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor videomaster op 04 mei 2010 13:07

lapalmeraie schreef:Je knipt het blad weg aan de bladsteel (want dat is het dus ipv tak ;) ) op zo'n 10cm van de stam.
Dit stompje zal alsnog verschrompelen waarna je het nog dichter bij de stam kunt afknippen.


Ondertussen dient dit "stompje" maar juist als ondersteuning om de nog goede bladeren recht te houden. Knip je te kort af zullen de volgende bladeren ook snel "doorhangen"..... enfin, das mijn idee/ervaring.

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor Sonaya op 04 mei 2010 20:17

Goh, het gaat ook al over stompjes, echt biologie/anatomie :lol:

Ach ja, die steel noem ik een tak, verkeerd benoemd ;)

Toch vind ik hem nog steeds niet om aan te zien; heb meerdere fortuneis gezien en die zijn echt niet zo belabberd als de mijne.

agabird schreef:hoi Sonaya
Mag ik vragen waar je hem gekocht hebt want ik ben van plan er ook een te kopen
Ik zelf heb alleen een paar Trachycarpus Wagnerianus

Aga


Aga, ik stuur je in een pm waar ik hem gekocht heb, anders is het niet zo'n goede reclame voor die zaak en dat wil ik ze ook niet aandoen ;) .

Grtz
Sonaya
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 02 mei 2010 10:47
0 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor lapalmeraie op 04 mei 2010 20:19

Geef hem nog wat tijd. Als hij eenmaal nieuw blad heeft zal het al een stuk beter zijn.
Staat hij eigenlijk in volle grond of in pot, dat had ik niet goed begrepen?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor Sonaya op 04 mei 2010 20:25

In de volle grond, in gewone tuinaarde. Sinds een jaartje ofzo. Kan ik hem nog wat "helpen" door speciale korrels o.i.d. toe te voegen?

Grtz
Sonaya
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 02 mei 2010 10:47
0 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor lapalmeraie op 04 mei 2010 20:55

Ok, het eerste jaartje in volle grond is het normaal dat hij niet veel doet.
Dan steekt hij zijn energie in wortelvorming.
Grote kans dat hij vanaf nu nieuw blad gaat vormen.

Zit er nog geen nieuw blad klaar?
Dit komt vanuit de kern samengevouwen omhoog en steekt recht naar boven.

Je mag hem inderdaad wat bijmesten nu. Bijvoorbeeld met een hand gedroogde koemestkorrels.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor Sonaya op 10 mei 2010 21:55

Ok, ik ga koemestkorrels kopen. Maar om die palm heen zit worteldoek. Stel, ik strooi die korrels op dat doek, gaan de benodigde voedingsstoffen er dan doorheen? Ik weet nl. de samenstelling van die korrels niet en of ze wel of niet uit elkaar vallen en door het doek gaan bijv.

Er komen nu inderdaad nieuwe bladeren uit de kern (heet dit trouwens het Groeipunt, dat je bij sommige andere palmsoorten moet beschermen tegen vorst?). Ik kan niet precies zien hoeveel, maar het zijn er in ieder geval een paar. Er is dus hoop *lol* :lol: .

Hoelang duurt het eigenlijk voordat zo'n nieuw blad een echte tak....o nee: speer ;) is geworden?

Grtjs
Sonaya
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 02 mei 2010 10:47
0 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor lapalmeraie op 11 mei 2010 09:57

:lol:

en biologieles gaat verder:
uit het groeipunt komen de nieuwe bladeren. Bij jou dus ook, dat is alvast goed nieuws!
Dit samengevouwen nieuwe blad noemt men de speer. Zodra deze volledig omhoog gekomen is zal hij zich openvouwen en heb je een nieuw blad ;)

Hoe lang dit duurt hangt van meerdere factoren af dus daar kan ik geen zinnig antwoord op geven.
Des te gunstiger hij staat des te sneller... Maar een aantal nieuwe bladeren per seizoen is (grosso modo) het gemiddelde.

Ivm de koemestkorrels; deze lossen inderdaad heel langzaam op in het water. Maar misschien dat je zo toch het best al tussen de stam en het worteldoek kunt krijgen voor een betere opname?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor emve1980 op 20 mei 2010 09:04

Deze palm ziet er zo slecht nog niet uit en zal zeker nog mooier worden. Gewoon goed verzorgen, op tijd wat mest, en verder: geduld. Op een gegeven moment begint hij te groeien en gooit hij er met regelmaat nieuwe bladeren uit. Schrik niet als die nieuwe bladeren ook een keer knakken / doorbuigen, wind en bijvoorbeeld een flinke hoosbui / hagelbui kunnen het blad makkelijk beschadigen.

Gewoon geduld hebben en de palm goed blijven verzorgen, dan komt het vanzelf goed. Maar we weten allemaal, geduld is een schone zaak en we zien onze palmen nou eenmaal het liefst dagelijks groeien en er een nieuw blad uitgooien....
emve1980
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 04 maart 2010 10:11
1 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor kristof p op 20 mei 2010 17:13

het duurd toch meestal een jaar of twee eer ze echt beginnen te groeien, bij grotere exemplaren duurd het nog langer. hangt ook af van de grote van de wortelkluit bij aanplant. veel water geven versnelt wel wat het proces....

p.s: als hij op een winderige plaats staat of in de 'trek' zal hij er nooit echt mooi uitzien. op zo'n plaats plant je veel beter een T. fortunei var wagnerianus.

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GaveAgave en 93 gasten