eerste vraagske

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

eerste vraagske

Berichtdoor patje perruche op 08 mei 2010 18:57

ik ben nieuw hier"ik rook zelf nog een beetje"
Heb mij gisteren een trachy fortunei aangeschaft en krijg binnenkort van iemand van het forum hier een zaailing en wat zaad .Mijn eerste vraag betreft de grote plant.Het is de bedoeling om deze buiten te planten in volle grond.Hoe pak ik dit het eenvoudigste aan.Ik zou een groot gat maken en de grond vermengen met wat potgrond en hieraan wat beendermeel toevoegen en vervolgens overvloedig gieten.Klinkt dit ok of niet.
Dan de zaailing kan deze direct in de volle grond of niet (het betreft een eenjarige exemplaar.
En als laatste kan ik de zaden buiten zaaien en zoja in zon of schaduw
patje perruche
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 07 mei 2010 20:56
0 bedankjes

Re: eerste vraagske

Berichtdoor Pietn op 08 mei 2010 19:10

welkom collega (colruyt) en veel leesplezier Patje!
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Re: eerste vraagske

Berichtdoor philip op 08 mei 2010 19:23

Dag,
Roken schaadt de gezondheid :lol:( alleen de palm plaatsen nadat je geblust bent ;)
Wat ik daar kan aan toevoegen is de plaats in de tuin,hoe meer zon hoe beter en als
het kan beschut tegen felle wind.Ook heb ik het gat dieper uitgegraven en grind erin gegoten
om een goede afwatering te bekomen,de palm niet te diep planten,eventueel palmbooster bij eerste watergift toevoegen volgens toegestane mengverhouding.Als het kan een foto plaatsen,is altijd mooi om te zien.Dit betreft het grote exemplaar,met zaailingen heb ik geen ervaring.
Mvg Philip.
philip
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 04 aug 2009 22:01
Woonplaats: Menen (west-vlaanderen)
11 bedankjes

Re: eerste vraagske

Berichtdoor lapalmeraie op 08 mei 2010 20:25

Inderdaad, daar valt bijna niets meer aan toe te voegen hè :D
Plantgat graven, drainage voorzien (lavakorrels of grind) beetje grond erin en voedingsstoffen (bv. bloed- en beendermeel) voor een goede ontwikkeling van de wortels. Daarna verder opvullen met grond en goed aanduwen. Hierna ook flink water geven. Het eerste jaar moet je dan nog niet teveel groei verwachten. Wel mag je nog geregeld bijgieten als het langer droog blijft. Bemesting is nog niet nodig.

Wat betreft de zaailingen en de zaden; wat wil je precies weten?
De zaaihandleiding vind je alvast hier.

Welkom op het forum trouwens ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: eerste vraagske

Berichtdoor patje perruche op 09 mei 2010 10:33

die zaailing krijg ik van pieten die hierboven een reactie plaatste,en ik lees overal op het internet dat je deze gerust in volle grond kunt zetten omdat dit de winterhardheid ten goede komt.En ook is beendermeel alleen genoeg(ik krijg deze van een andere collega man ik ben toch een toffe collega ;-))of moet er toch nog koemest worden gegeven
patrick
patje perruche
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 07 mei 2010 20:56
0 bedankjes

Re: eerste vraagske

Berichtdoor amourath op 09 mei 2010 10:41

patje perruche schreef:die zaailing krijg ik van pieten die hierboven een reactie plaatste,en ik lees overal op het internet dat je deze gerust in volle grond kunt zetten omdat dit de winterhardheid ten goede komt.


Toch zal je die de eerste jaren wat moeten beschermen bij strenge vorst, maar op zich is dat geen probleem (je zet er snel een emmer over bvb) en hij zal er inderdaad harder door worden.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: eerste vraagske

Berichtdoor patje perruche op 09 mei 2010 12:48

voila dat is hem dan mijn eerste palm,bladhoogte ongeveer 80 cm denk ik zo en stamhoogte zal ongeveer 30 a 40 cm zijn,verder heeft hij 2 pas ontloken bladeren en 2 speren 1 lange en 1 korte.al bij al hij ziet er gezond uit en heb er 25 euro voor betaald in de colruyt.een beetje reclame voor mijn werk mag wel alhoewel dat ik er de gangbare prijs niet van ken
patrick
Bijlagen
P5090134.JPG
eerste palm
P5090134.JPG (62.15 KiB) 3487 keer bekeken
patje perruche
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 07 mei 2010 20:56
0 bedankjes

Re: eerste vraagske

Berichtdoor francois eijkhout op 09 mei 2010 13:40

Hoi Patje Welkom op het forum goed dat je vraagt en niet op eigen houtje dit doet zaailingen heb ik ook staan en doen het goed ik woon wel aan de kust dus bij ons is het niet zo koud wel veel wind ook een handicap ik denk dat ik maar wat bamboe als windvanger ga neerzetten heel veel succes met deze toffe hobby groeten Francois ;)
Avatar gebruiker
francois eijkhout
 
Berichten: 1308
Geregistreerd: 09 jan 2010 15:31
Woonplaats: Oude Tonge Zuid Holland
84 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 105 gasten