Dit is beslist een topper Eduard maar het kost wel de nodige tijd en zorg om dit resultaat te bereiken. Een verwarmde aanbouwserre is daar ideaal voor.
@lapalmeraie. Ravenea glauca groeit redelijk snel met een paar veders per seizoen. De groeisnelheid is vergelijkbaar met Howea. Ik heb er 3 exemplaren van, dus er is altijd wel een nieuw blad op komst. De komende winter wil ik gaan uittesten of ik deze palm in de kas kan overwinteren vorstvrij. De zone indicatie is 10A met de aantekening dat de tolerantie mogelijk een halve zone lager is (9B). Palmeperpaket gaf de vorstgrens aan bij omstreeks -5°C.
Ik heb ook Ravenea xerophyla eveneens 3 stuks. Die overleeft prima in de koude kas, maar de groei is aanzienlijk trager en het grasachtige blad zorgt voor een minder aansprekend beeld.
http://davesgarden.com/guides/articles/view/576Tenslotte heb ik nog een aanvulling op mijn betoog over de ideale kamerpalm.
En dat betreft de wijze waarop palmen het oude blad afdanken. Grofweg zijn daarbij 2 mechanismen van bladafstoting te onderscheiden. De abrupte afstoting waarbij het oudste blad binnen een korte tijdspanne geel wordt. Dit is mijn favoriete vorm waarbij het verdorde blad zonder wroeging kan worden afgeknipt. Bij de andere vorm takelen de oudste bladeren geleidelijk af en ben ik geneigd om de snoei zo lang mogelijk uit te stellen en steeds de irritante verdrogende bladpunten bij te trimmen. Ravenea glauca behoort tot het eerste type. Andere voorbeelden zijn Howea, Chamaedorea microspadix en Hyophorbe lagenicaulis.
Butiagrus daarentegen wordt hier geregeld bijgepunt voordat ik besluit een blad te verwijderen. Dat was hier indertijd ook het geval met Rhopalostylis sapida, een palm die vermoedelijk baat heeft bij een hoge luchtvochtigheid zoals de combinatie met boomvarens in de 'hof van Eduard'. Daar wordt ook vaker gesproeid en hier worden de planten alleen nat als het regent.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"