Chamaerops humilis helemaal Bruin

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Chamaerops humilis helemaal Bruin

Berichtdoor chaos op 10 mei 2010 17:28

Beste forumleden, ik heb een probleem met een 2 tal Chamaerops humilis. Deze hebben flink geleden tijdens de laatste winter en zijn sindsdien helemaal bruin / dor.

Ik moet er wel bij vermelden dat van de ene palm de buitenste bladeren aan de stam een beetje rood / groene kleur beginnen te krijgen en dat bij de andere palm een blad uit de zijkant van de stam begint te groeien maar ik maak me toch zorgen. Zijn onze palmen dood?
Ook heb ik begrepen dat ik aan de speer (de middelste bladeren toch?) moet trekken om te kijken of de palm dood is, maar als deze nog vast blijkt te zitten kan ik deze bladeren dan wegknippen omdat ze bruin en verdord zijn?.

ik hoor het graag van jullie,

mvg Jerry
chaos
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 mei 2010 17:16
0 bedankjes

Re: Chamaerops humilis helemaal Bruin

Berichtdoor Christophe op 10 mei 2010 17:36

Hey Jerry,

Tja, het was best afzien voor de Chamaerops humilis deze winter. De bruine bladeren mag je er sowieso afknippen hoor. Deze hebben geen nut meer. Als het goed is zullen er nieuwe bladeren uit de speer komen, maar dit kan nog even duren. Je kan eens kijken of de speer nog vast zit. Als deze los zit is dit geen goed teken :? Je kan de speer (het gat) dan bewerken met bv. cuprex en deze droog houden. Hopelijk komt er dan vooralsnog een mooi nieuw blad ;)

Veel succes ermee! (heb je geen fotootje?)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Chamaerops humilis helemaal Bruin

Berichtdoor chaos op 11 mei 2010 11:52

Hoi Christophe,

Bedankt voor je reactie. Ik zal zo een even gaan kijken of de speer nog vastzit. Ik maak meteen even .
een foto.

Groet,

Jerry
chaos
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 mei 2010 17:16
0 bedankjes

Re: Chamaerops humilis helemaal Bruin

Berichtdoor chaos op 12 mei 2010 13:23

Ik heb gisteren geen foto kunnen maken en momenteel ligt de camera aan de lader.
Ik heb wel even naar de speren gekeken, bij de palm waar het nieuwe blad uit de zijkant komt kon ik de speer lostrekken (met enige kracht), de speren waren ook een beetje groen / bruin wit gekleurd (schimmel?), dus ik weet even niet wat ik met deze palm aanmoet.
Bij de andere palm zat de speer nog goed vast, maar de bladeren zijn wel bruin. Als het beter weer is dan zal ik deze wel even snoeien.

Wat kan ik nu het beste met mijn palmpjes doen?

ik hoor het graag van jullie.
chaos
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 mei 2010 17:16
0 bedankjes

Re: Chamaerops humilis helemaal Bruin

Berichtdoor arpad veldhuis op 12 mei 2010 20:58

ik zou nog niets doen hij kan nog aan de zijkant uitlopen


gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 03 aug 2009 10:34
Woonplaats: hengelo ov
57 bedankjes

Re: Chamaerops humilis helemaal Bruin

Berichtdoor bommetje op 12 mei 2010 21:09

Ik zou ook niks doen. Alleen even de stam droog houden om verdere schimmel te voorkomen.
bommetje
 
Berichten: 867
Geregistreerd: 27 feb 2010 19:56
Woonplaats: Oldekerk (Groningen)
26 bedankjes

Re: Chamaerops humilis helemaal Bruin

Berichtdoor TropiRo op 12 mei 2010 22:04

Aan een speer moet je nooit hard trekken, met 2 vingers en zachtjes, doe je dit te hard dan heb je grote kans dat je de speer eruit trekt ook als hij maar een klein beetje schade heeft of nieuwe slappe groei.

Hoe diep trok je de speer eruit? als het diep was dan kan je het beste een stukje stam weghalen, zo blijft er ook minder vocht in het gat staan en zie je sneller of hij weer groeit en natuurlijk het groeipunt droog houden.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Chamaerops humilis helemaal Bruin

Berichtdoor chaos op 12 mei 2010 23:20

Bedankt voor jullie reacties,
ik heb ik dit geval denk ik iets te hard getrokken, helaas (niet dat ik met mijn volle kracht heb getrokken natuurlijk) :-( ik zal er morgen een emmer overheen zetten zodat t allemaal droog blijft.
Ik had ook het idee toen ik er een speer uittrok dat de rest ook allemaal loskwam. En de diepte zal ik morgen / overmorgen ook even naar kijken. Ik heb de speren bewaard voor een foto.
Maar kan ik alle bruine bladeren er al wel vanaf halen? of deze gewoon laten zitten?

Groet Jerry
chaos
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 mei 2010 17:16
0 bedankjes

Re: Chamaerops humilis helemaal Bruin

Berichtdoor lapalmeraie op 13 mei 2010 10:51

Dat is meestal hoor, als je er één kunt uitrekken komen er vaak meerdere los.
Ze zitten dan immers niet meer gekneld. Aan de speer die je hebt kunnen verwijderen zie je toch wel of hij aan het rotten was of niet. Aan de voet voelt hij dan nat, slap en is ook bruinig van kleur. Indien je er een goede speer had uitgetrokken was die nog mooi vers geweest. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14416
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Chamaerops humilis helemaal Bruin

Berichtdoor kristof p op 13 mei 2010 18:12

een gezonde speer ga je er echt niet uittrekken. als je hem er kan uittrekken is er iets mis. zwakke groei is ook geen gezonde groei/speer!

ik wil niet zeggen dat je met al je macht er moet aan trekken maar je mag best wel wat spieren gebruiken.

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron