Hoi,
Excuus dat ik even je topic gebruik, maar vond het eigenlijk beetje onnodig om weer een topic aan te maken voor de Phoenix canariensis. Ik had beloofd wat foto's neer te zetten van het weekend, maar ik ben iets vertraagd, maar goed beter later dan nooit.
De groei in beeld, een voorbode plan genoeg ruimte in want vorig jaar zomer had deze een diameter van bijna 5 meter breed, te dicht bij een voetpad of dergelijke gaat problemen opleveren.
De foto is van April 2005, foto van toen hij net geplant was ben ik helaas kwijt geraakt maar de groei was toen erg sloom door aanpassing denk ik, dus veel kleiner was hij niet.

April 2006

November 2006

November 2007

November 2008

Na de slechtste winter ooit sinds hij geplant is, en koudste temperatuur ooit gemeten sinds ik ben begonnen met exoten zag hij er op 1 april zo uit. Ik heb ondertussen de lelijkste bladeren eraf gehaald, en nu maar eens kijken hoe lang hij er over doet om de nieuwste bladeren met een bruine punt zover te krijgen dat ik hem afzaag.

Overigens bloeide de Phoenix met 3 bloemen in het voorjaar van 2007. In 2008 bleef dit uit, maar toen ik de plant gisteren nogmaals bekeek vond ik weer 1 bloem in ontwikkelen en dus mogelijk meer maar nog niet zichtbaar. Ik ben vergeten of het een vrouw of een man was, dit is nu weer gevraagd op een internationaal forum. Mocht het nu een vrouw zijn, ga ik proberen stuifmeel te bemachtigen om haar te bevruchten.

Bescherming foto's zoek ik vanavond even op.
Robbin