Palmboom in pot ja/nee

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Palmboom in pot ja/nee

Berichtdoor obiwan op 23 mei 2010 09:29

Hallo

ik wilde eigenlijk eens vragen wat de mogelijkheden zijn om een palmboom in een pot te houden.
De reden hiervoor is dat ik in 2006 een Chamaerops heb gekocht die nog klein was. Ik denk zo'n 30 cm en dan bedoel ik alleen de stam niet de bladeren. Hij heeft het echt goed gedaan en groeide goed zelfs de winter van 2008 toen het bij ons -19 was heeft hij overleefd. Ik heb hem dan ook goed ingepakt met een vliesdoek. Zowel de stam als de bladeren.
In 2009 heb ik dit ook gedaan en was de winter naar mijn mening minder streng dan die van 2008 maar volgens mij heeft hij het niet overleefd. Vermoedelijk heeft vocht hem niet goed gedaan.
Ik ben hem al weken in de gaten aan het houden maar als ik in het hart keek dan zag ik witte puntjes en ook zat er al ongedierte.
Toen heb ik het advies van hier om eens voorzichtig aan de speer te trekken gedaan en zonder kracht te zetten had ik deze meteen in mijn handen.
Dat is volgens mij het teken van helaas dat was het.

Dus vandaar dat ik eens wil weten hoe het is om een palm klein te kopen en deze in een grote pot te zetten. Als het dan winter wordt kan ik hem met pot in de garage zetten of onder het afdak waar het dan niet zo koud is. Natuurlijk zal ik hem dan ook moeten inpakken maar ik denk dat hij dit beter overleeft dan in de volle grond. Of maak ik hier een denkfout.

Graag hoor ik jullie advies hierover.

Groet Ron.
obiwan
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 23 mei 2010 09:16
0 bedankjes

Re: Palmboom in pot ja/nee

Berichtdoor bommetje op 23 mei 2010 10:13

Een palm kan in een pot minder hebben dan in de volle grond.

Je moet er om denken dat je in beide gevallen de wortel en bij grote voorkeur de speer "droog" houd, maar niet laat uitdrogen.

In de winter in een garage zetten kan, maar dan moet er, naar mijn mening, wel licht zijn. in het donker lijkt mij minder goed, maar heb hier geen ervaring mee.

Ik heb afgelopen winter een W. Robuste en P Canariensis buiten in pot laten overwinteren, buiten.
Heb er een afdakje boven gemaakt met transparante folie. Bij temperaturene van 0 graden of meer luchte ik deze "tent". Ook had ik om de potten een lichtslang en de potten ingepakt met een laag ondervloetr met folie zijde naar de pot, zodat deze de warmte reflecteerd naar de pot. Daar omheen 2 lagen noppenfolie.

Bij extremere koude deed ik nog noppen folie tegen de transparante "muur". Werd het nog kouder dan kwam er nog een laag ondervloer bij.

Voor die paar dagen dat het 'snachts -15 of kouder was, legde ik er nog een lichtslang bij in.

De washingtonia is nog even afwachten of deze het haalt, is geel, maar geen schimmel, speerrot.... of groei.........
bommetje
 
Berichten: 867
Geregistreerd: 27 feb 2010 19:56
Woonplaats: Oldekerk (Groningen)
26 bedankjes

Re: Palmboom in pot ja/nee

Berichtdoor lapalmeraie op 23 mei 2010 10:45

Hallo Ron

Welkom op het forum :D

Palmen kunnen prima in pot gehouden worden.
Je moet dan echter wel met een aantal zaken rekening houden.
Zo zul je vaker moeten water geven aangezien de potgrond sneller uitdroogt dan volle grond.
Voor een Chamaerops is dit echter niet zo slecht aangezien hij graag aan de droge kant staat.

Verder is zoals bommetje al uitgebreid heeft beschreven de winterbescherming een groot aandachtspunt bij palmen in pot. De vorst kan immers makkelijk rond om de pot en dus de wortels komen. Ofwel zet je de palm (tijdelijk) binnen ofwel pak je hem goed in.
Mijn Chamaerops heeft afgelopen winter, in pot, ook buiten gestaan.
Enkel bij temperaturen onder 0°C ging hij de serre in, bij strengere vorst pakte ik hem ook nog in.
Ik heb hem tijdens deze periode praktisch geen water gegeven.
Nattigheid in combinatie met vorst is immers funest voor palmen.
De winterhardheid halveert praktisch... :o

De vraag is dus vooral, kun je de pot goed kwijt in de winter en lukt dit nog qua gewicht e.d.
Maar anders is dit geen probleem. Zeker voor een Chamaerops niet.
Neem wel een ruime pot met voldoende diepte.
Ook moet ik er wel bij zeggen dat de groeisnelheid in pot niet even hoog ligt als in volle grond.

Hier vind je trouwens veel info terug van een liefhebber die zijn exemplaar ook in pot houdt.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Palmboom in pot ja/nee

Berichtdoor kristof p op 23 mei 2010 12:17

nooit overdrijven met de potgrote. het moet wat in verhouding zijn met de wortelkluit. plant je een klein palmpke met naar verhouding een goeie wortelkluit maar nog steeds geen grote kluit in een veel te ruime pot is er meer kans op wortelrot gezien de aarde waar geen wortels zitten langer nat blijven. zeker Chamaerops kan je zelfs in een naar verhouding te kleine pot houden. waar ze in de natuur groeien hebben ze soms maar erg weinig ruimte voor hun wortels. de palm groeit wel trager zo maar ondervind er verder geen last van. dat een Chamaerops het graag droog heeft klopt niet helemaal, ze zijn goed resistent tegen lange droogtes dat wel maar groeien vele malen beter als je ze ruim van water voorziet in het groeiseizeon. dit geld voor zowat alle droogte resistente palmen. in de winter bij vorst dan wel weer droog houden maar in het wild is de winter net de natste periode bij Chamaerops (word daar natuurlijk niet zo koud ook). de grootste exemplaren van Chamaerops vind je telkens in cultivatie waar ze in de zomer ruim van water worden voorzien. in het wild blijven het meestal lage 'struiken' door de droge groeiomstandigheden, volgens mij groeien ze in hun habitat beter in de winter dan in de hete en droge lange zomers. was niet altijd zo, lang lang geleden was het middelandse zeebekken veel natter dan nu! zorg wel altijd voor een goede drainage, staand water is niet goed voor een Chamaerops.

mijn Washingtonia robusta heeft de winter buiten overleefd met enkel een afdakje, heb hem wel wat moeten inzagen. had geen speerrot of zo maar zag er niet meer zo fris uit en leek niet te groeien. na enkele centimeters te hebben ingezagen schoot hij plots in gang :) ;)

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Palmboom in pot ja/nee

Berichtdoor p e t e r op 23 mei 2010 22:55

lapalmeraie schreef:Hallo Ron

Welkom op het forum :D

Palmen kunnen prima in pot gehouden worden.
Je moet dan echter wel met een aantal zaken rekening houden.
Zo zul je vaker moeten water geven aangezien de potgrond sneller uitdroogt dan volle grond.


Wat ik bij sommige soorten doe is deze in pot ingraven in de grond in de lente tot herfst. Dit scheelt veel in het uitdrogen.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 90 gasten