Trachycarpus wordt maar niet groter

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus wordt maar niet groter

Berichtdoor jop op 10 mei 2017 20:46

lapalmeraie schreef:Ik zou toch eerst wel eens een fotootje willen zien van de bewuste palm.
17 jr zonder hoogte groei lijkt me wel heel extreem.

Grt
Niek


homer schreef:het kan wel, ik heb er ook een die ik zeker 30 jaar geleden heb gezaait en jaren lang in een pot alleen maar kroop . en nu 8 jaar in de volle grond iets meer dan 1.50 hoog is ,staat in goede grond en heeft geen klei kluit of zo iets degelijks wel is is ie mooi vol geworden en heeft ie mooi ronde bladeren. zal een foto zoeken van net voor die de grond in ging die moet ik nog ergens hebben.


Bedankt voor de reacties, ik zal ook een foto proberen te bemachtigen, wellicht vergis ik me en is het inderdaad een andere soort.

Herman schreef:Hier ook het geval.
Heb zo,n 10 trachies in mijn tuin staan.
Eentje staat al 4 jaar zo wat stil.
Maakt weinig blad aan en groeit nauwelijks. 2.1/2 meter er voor had ik toen ook een trachy aangeplant die anderhave meter kleiner was. Nu zijn ze bijna even groot.
Misschien in de klei, heb ik destijds niet gecontroleerd.
Ga deze ook niet meer uitgraven.


Hij staat inderdaad in Zeeland, in de klei dus. Dat er puin ligt zou kunnen maar dat weet ik niet zeker, ik zal het eens navragen.
Avatar gebruiker
jop
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 01 okt 2011 23:22
Woonplaats: Nijmegen
1 bedankjes

Re: Trachycarpus wordt maar niet groter

Berichtdoor homer op 10 mei 2017 21:58

hier een foto als het lukt
Bijlagen
IMG_3524.jpg
IMG_3524.jpg (52.77 KiB) 3669 keer bekeken
homer
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 04 feb 2013 16:40
Woonplaats: rotterdam
24 bedankjes

Re: Trachycarpus wordt maar niet groter

Berichtdoor homer op 10 mei 2017 22:03

hier is de mijne 8jaar ofzo in de volle grond en +/- 30 jaar oud .
homer
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 04 feb 2013 16:40
Woonplaats: rotterdam
24 bedankjes

Re: Trachycarpus wordt maar niet groter

Berichtdoor lapalmeraie op 11 mei 2017 08:55

Mooi exemplaar Homer.
Je bedoelt dat hij daar zo'n 8 jaar in volle grond staat maar je heb al 30 jaar geleden gezaaid hebt?

Wat ik hier wel zie, is dat zaailingen die lang samen in de bak blijven ver achter blijven tov zaailingen die vrij vlug individueel gezet worden. Maar daarmee valt zo'n groeiachterstand nog niet te verklaren. Vraag me hier zelfs af of het wel een pure fortunei betreft?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Trachycarpus wordt maar niet groter

Berichtdoor draco op 11 mei 2017 09:23

Ik zie bij deze foto op de achtergrond ook een of meer grotere exemplaren. Variatie in hoogte maakt het voor mij juist aantrekkelijk, zeker wanneer de tuin bescheiden afmetingen heeft en je bij de buren moet gaan staan om de palm in z 'n geheel te kunnen bewonderen. Je kunt de groei niet tegenhouden. Hier staat een Chamaerops van ruim 3 m hoog. Ik heb deze bijna 30 jaar, maar vond de palm aantrekkelijker toen de stamhoogte nog de helft was. Nu moet ik naar de eerste verdieping om de kroon te kunnen zien. :mrgreen:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Trachycarpus wordt maar niet groter

Berichtdoor lapalmeraie op 11 mei 2017 11:20

Dat is een feit Han!
Maar het zou natuurlijk wel interessant zijn om de reden ook te kunnen achterhalen, al was het maar om je buren wat te kunnen ontlasten qua "komen genieten" :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Trachycarpus wordt maar niet groter

Berichtdoor hexina op 11 mei 2017 12:47

wagnerianus in pot groeit idd zeer traag mits je hem een steeds grotere pot geeft.
Toen mijne de volle grond ingingen groeide ze plots als cool.
Vooral de stamdikte is enorm. ze lusten hier graag koemest
:lol:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
Avatar gebruiker
hexina
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 21 apr 2011 13:57
Woonplaats: Heerlen
67 bedankjes

Re: Trachycarpus wordt maar niet groter

Berichtdoor homer op 11 mei 2017 15:40

Ik heb hem gezaaid op de mbo( nu ben ik 49) toen had nog bijna niemand een Trachy in de tuin , op mijn werk kregen we trossen zaden binnen die verkocht werden als krenten niemand wist er een naam van , na het zaaien eigenlijk meer als kamerplant behandelt en zomers buiten ik wist nog steeds niet wat het was en dat hij winterhart is en dat dat is eigenlijk maar goed ook anders had hij nu ergens in een tuin gestaan van een vorig huis. hij heeft ook tot ie de grond in ging alleen maar gekropen. Het mooie aan deze palm vind ik zijn 360 ronde bladeren
homer
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 04 feb 2013 16:40
Woonplaats: rotterdam
24 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten