Trachycarpus Fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor Palmtuin op 17 jun 2010 16:14

Hi,

Vond deze planten op Kapaza, 6 jaar oude Fortunei volgens de verkoper, lijken mij zo opgeschoten?
Mijn Fortunei zien er compleet anders uit, veel voller en minder sprieterig.

Afbeelding
Palmtuin
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 11 jun 2010 09:05
2 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor amourath op 17 jun 2010 20:00

Da's inderdaad een plant die heel hard z'n best heeft gedaan om bij het licht te geraken... zie wat een dunne bladsteeltjes!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor lapalmeraie op 20 jun 2010 12:03

Dat zijn de palmen van Olivier, ook een forumlid :D
Hij heeft ze in grote hoeveelheden buiten gezaaid. Ze hebben dus inderdaad hun best moeten doen om voldoende licht te krijgen. De exemplaren aan de zijkant van de plantage zijn wel kleiner/voller.
Omdat hij de veld moest leeg maken verkoopt hij ze nu.
Groot voordeel is dat ze 6 jaar onbeschermd buiten hebben gestaan. Goed afgehard dus.

Bij professionele kwekers worden zulke verkocht als "Europese kwaliteit" die doorgaans iets duurder zijn. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14414
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor KevinC op 21 jun 2010 09:05

Hey

Ze zijn idd een beetje opgeschoten maar dat komt omdat ze allemaal dicht bij elkaar hebben gestaan en dus zo een beetje moesten vechten om meer licht te krijgen.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor Olie1605 op 22 jun 2010 09:03

Klopt :), zou het zoekertje eigenlijk eens moeten verwijderen, bedankt :)
Olie1605
 
Berichten: 840
Geregistreerd: 01 nov 2009 20:44
Woonplaats: Zwijnaarde
55 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor Tropthaipalms op 02 aug 2010 00:04

Palmtuin schreef:Hi,

Vond deze planten op Kapaza, 6 jaar oude Fortunei volgens de verkoper, lijken mij zo opgeschoten?
Mijn Fortunei zien er compleet anders uit, veel voller en minder sprieterig.

Afbeelding


Bij zon foto mag je mij alles proberen wijsmaken en zeker niet dat ze buiten in ons klimaat opgegroeid zijn. Dit is helemaal onmogelijk als je de groei van de stam en de bladeren ziet. Zelfs als je ze nog dicht bij elkaar zet in ons klimaat ga je geen zon lange bladstengels hebben met amper wat blad eraan krijgen. Dit is het flauwste excuus ik ooit gehoord heb. Voor mij zijn het ingekochte exemplaren die geimporteerd zijn of zijn het exemplaren die buiten in een serre zijn opgekweekt , dan nog in een serre zouden ze mooier staan dan deze geimporteerde exemplaren. Nogmaals noway totaal niet mogelijk op geen enkel gebied. Als je eens exemplaren wil zien die al jarenlang van kleinsaf in mijn kwekerij aan het opgroeien zijn kan ik altijd een foto sturen om het tegenovergestelde wat het moet zijn in ons klimaat. Zal een duidelijk verschil zijn.

Mvg Michael
Tropthaipalms
 

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor KevinC op 02 aug 2010 12:37

Hey Michael, ik ken Olivier persoonlijk en je kan hem 100% vertrouwen. ;) De plantjes komen wel degelijk uit Belgische vollegrondcultuur. ;) De planten stonden echter allemaal pal op elkaar zodat ze wel moesten opschieten om genoeg licht te krijgen. De palmen die aan de buitenkant van het veld stonden zijn veel dikker en steviger.

De fortunei's uit jou kwekerij zullen waarschijnlijk allemaal op een mooie afstand van elkaar staan, dan worden het idd mooie stevige palmpjes. ;)

Ik heb er hier ook een stuk of 150staan van Olivier en ik kan je verzekeren dat ze hier opgekweekt zijn. ;)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor Dejagere op 02 aug 2010 14:15

Volgens mij is het best mogelijk dat ze hier opgekweekt zijn ,er zit immers ook veel variatie bij Trac.for. qua bladvorm en niet alleen het vershil in opkweek,mij lijken het Trac. met fijnere bladeren in kombinatie met inderdaad lichtgebrek of plaatsgebrek.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor Tropthaipalms op 02 aug 2010 20:51

Dejagere schreef:Volgens mij is het best mogelijk dat ze hier opgekweekt zijn ,er zit immers ook veel variatie bij Trac.for. qua bladvorm en niet alleen het vershil in opkweek,mij lijken het Trac. met fijnere bladeren in kombinatie met inderdaad lichtgebrek of plaatsgebrek.


Als je ze nog 30 cm bij elkaar plant heb je nog geen zon rare bladeren , het opsteken of opschieten van bladeren en zon dunne stengels krijg je door hitte en meestal in andere landen wat je vaak ziet bij dergelijke importexemplaren. Te weinig lichtgebrek mag je ze nog tegen elkaar planten wat je vaak ziet bij trachys met stammen tegen elkaar van kleinsaf en grote exemplaren. Vaker zie je zelfs al 3 stammige tegen elkaar te koop , maar dan toch niet in zon toestand.
Als deze inderdaad zoals je zegt in Belgie opgekweekt zijn moet er iets serieus mis zijn met de kwaliteit want het opschieten en die dunne stengels zal zeker niet aan het te dicht bij elkaar planten of lichtgebrek liggen. Nu je kan enkel maar hopen dat de boom zich herpakt bij het planten in de volle grond en het er snel uitgroeid.

Mvg Michael :thai:
Tropthaipalms
 


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten