Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Berichtdoor draco op 21 jul 2023 14:17

Wikipedia:
Een soort is in de biologie een elementaire taxonomische rang bij de indeling van de levende natuur (taxonomie). Een veelgebruikte definitie is dat een soort bestaat uit alle individuen die zich onder natuurlijke omstandigheden (dus zonder menselijk ingrijpen) onderling kunnen voortplanten, en daarbij vruchtbare nakomelingen voortbrengen.[1] De individuen binnen een soort vertonen morfologische en genetische overeenkomsten, maar ook onderlinge verschillen (natuurlijke variatie), zoals kleurvarianten, verschillen in afmeting of variatie in gedrag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Trachycarpus

Volgens mij kan deze discussie hiermee worden afgesloten althans wat het soortbegrip betreft.
Bij het monotypische geslacht Chamaerops* sp. humilis is ook een grote mate van variatie. Bij Trachycarpus met vooralsnog 11 beschreven species ligt dat ingewikkelder. Door de vloedgolf aan kruisingen dreigt het nog onoverzichtelijker te worden.

*Soms duikt er nog een Trachycarpus op met de oude benaming Chamaerops excelsa.

Taxonomen waarvoor kleine fenotypische verschillen reden zijn om aparte soorten te benoemen, werden destijds op het college Plantensystematiek als 'splitters' aangeduid ter onderscheid van de 'lumpers'.
Laatst bijgewerkt door draco op 21 jul 2023 21:08, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Berichtdoor PeterHoofddorp op 21 jul 2023 21:02

Maar de discussie is juist zo leuk, Han.
Dat is waarom ik dit juist gepost heb. Om te zien wat ieder er nou van denkt, of vind.
Welke variant dan ook, elk heeft z'n charme, en is een discussie best waard ;) :shock: :D
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Berichtdoor draco op 22 jul 2023 00:28

De discussie stoort mij niet Peter als het gaat over fenotypische variatie binnen een soort. Soort is een welomschreven begrip. Er staan hier diverse fortunei waaronder een exemplaar met cirkelronde bladeren het fenotype 'Winsan'. Het mijn derde exemplaar en je kunt ze in een willekeurige partij Trachycarpus aantreffen. Trachycarpus wagnerianus wordt tegenwoordig geacccepteerd als een (gecultiveerde) variant van de fortunei. Ik heb een periode afwijkende Chamaerops verzameld. Daarbij is de fenotypische variatie ook groot waarschijnlijk als gevolg van eeuwenlange selectie en geografische spreiding.
Hoe gaat het trouwens met je Chamaerops var. arborescens, maakt die nog geen pups?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Berichtdoor p e t e r op 23 jul 2023 11:33

Het is het verschijnsel van deze tijd vrees ik.

Vroeger was je man of vrouw, nu kan je kiezen tussen LHBTIQA+ ...
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Berichtdoor PeterHoofddorp op 24 jul 2023 22:16

draco schreef:De discussie stoort mij niet Peter als het gaat over fenotypische variatie binnen een soort. Soort is een welomschreven begrip. Er staan hier diverse fortunei waaronder een exemplaar met cirkelronde bladeren het fenotype 'Winsan'. Het mijn derde exemplaar en je kunt ze in een willekeurige partij Trachycarpus aantreffen. Trachycarpus wagnerianus wordt tegenwoordig geacccepteerd als een (gecultiveerde) variant van de fortunei. Ik heb een periode afwijkende Chamaerops verzameld. Daarbij is de fenotypische variatie ook groot waarschijnlijk als gevolg van eeuwenlange selectie en geografische spreiding.
Hoe gaat het trouwens met je Chamaerops var. arborescens, maakt die nog geen pups?


Nee Han, nog geen pups in de aanmaak hoor. Wel worden de bladstelen fiks korter, meer Chamaerops, zal ik maar zeggen.
De zaailingen T. Nova X wagnerianus bij jou vandaan word al een aardig boompje, gaat echt goed!
En de T.f.Winsan X wagnerianus en T, geminisectus gaan ook top!
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Berichtdoor Lieven op 24 aug 2023 09:30

draco schreef:De discussie stoort mij niet Peter als het gaat over fenotypische variatie binnen een soort. Soort is een welomschreven begrip. Er staan hier diverse fortunei waaronder een exemplaar met cirkelronde bladeren het fenotype 'Winsan'. Het mijn derde exemplaar en je kunt ze in een willekeurige partij Trachycarpus aantreffen. Trachycarpus wagnerianus wordt tegenwoordig geacccepteerd als een (gecultiveerde) variant van de fortunei. Ik heb een periode afwijkende Chamaerops verzameld. Daarbij is de fenotypische variatie ook groot waarschijnlijk als gevolg van eeuwenlange selectie en geografische spreiding.
Hoe gaat het trouwens met je Chamaerops var. arborescens, maakt die nog geen pups?


Dit is er een veelbelovende nakomeling van,

Fortunei 360° X Wagnerianus "Han" :

Afbeelding

Afbeelding

Mvg, Lieven
Lieven
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 26 jul 2013 11:20
Woonplaats: Oostham
50 bedankjes

Re: Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Berichtdoor draco op 24 aug 2023 13:55

Een mooi resultaat Lieven. ik heb zaailingen staan van een latere oogst. Eén vroege zaailing van deze kruising lijkt fenotypisch sterk op de wagnerianus vader. Die had trouwens ook bijna cirkelronde bladeren. Ik benieuwd naar de verdere ontwikkeling. De 'Winsan' fortunei draagt opnieuw zaden maar de vader is niet bekend, aangewaaid of steriel?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Berichtdoor lapalmeraie op 24 aug 2023 14:29

Ik heb ook behoorlijk wat verschillende exemplaren hier staan.
Persoonlijk denk ik ook dat het gros gewoon een marketing verhaal is en ze genotypisch vermoedelijk niet voldoende afwijken om als uniek soort te worden bestempeld. Toch wijken ze genetisch wel iets af om de fenotypische afwijking stabiel te vertonen, ook op de standplaats in de achtertuin tov het oorspronkelijke habitat.

Zo zie ik écht wel een heel duidelijk verschil in zowel vorm maar ook groei in de sp. Nova, de sp. Naini Tal, T.ukhrulensis, T. fortunei 'Tesan', T. fortunei 'Misan',...

Dat dit geen erkende soortnamen zijn vind ik niet zo heel relevant aangezien het qua vormgeving van de tuin toch wel handig is wat het resultaat gaat zijn.

Zie het een beetje als elke auto is een auto, maar het is toch wel degelijk een verschil of je een Multipla of een Defender onder je gat krijgt. :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Berichtdoor lapalmeraie op 24 aug 2023 14:30

ps. voor diegenen op Twi... "X" :roll: , en die mij volgen; deze week had ik nog een fotocompilatie van enkele van deze soorten gepost. :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Verschillende soorten Trachycarpus..... of niet?

Berichtdoor GaveAgave op 25 aug 2023 11:54

draco schreef:Wikipedia:
Een soort is in de biologie een elementaire taxonomische rang bij de indeling van de levende natuur (taxonomie). Een veelgebruikte definitie is dat een soort bestaat uit alle individuen die zich onder natuurlijke omstandigheden (dus zonder menselijk ingrijpen) onderling kunnen voortplanten, en daarbij vruchtbare nakomelingen voortbrengen.[1] De individuen binnen een soort vertonen morfologische en genetische overeenkomsten, maar ook onderlinge verschillen (natuurlijke variatie), zoals kleurvarianten, verschillen in afmeting of variatie in gedrag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Trachycarpus

Volgens mij kan deze discussie hiermee worden afgesloten althans wat het soortbegrip betreft.
Bij het monotypische geslacht Chamaerops* sp. humilis is ook een grote mate van variatie. Bij Trachycarpus met vooralsnog 11 beschreven species ligt dat ingewikkelder. Door de vloedgolf aan kruisingen dreigt het nog onoverzichtelijker te worden.

*Soms duikt er nog een Trachycarpus op met de oude benaming Chamaerops excelsa.

Taxonomen waarvoor kleine fenotypische verschillen reden zijn om aparte soorten te benoemen, werden destijds op het college Plantensystematiek als 'splitters' aangeduid ter onderscheid van de 'lumpers'.


Dit is een definitie waar veel organismen zich niet aan houden. Er zijn verschillende definities van soorten, die allemaal helpen bepaalde soortgroepen te begrijpen, maar er is niet echt een definitie die alles kan bevatten.
Kijk bijv naar meeuwen. Als je vanaf meeuw 1 westwaards kijkt, dan zijn meeuw 1 en 7 verschillende soorten, ze kunnen immers niet samen voortplanten, maar als je oostwaards kijkt dan zou het wel dezelfde soort moeten zijn, omdat die wel allemaal hybridiseren, en er dus wel uitwisseling is ook van genetisch materiaal.

Afbeelding
GaveAgave
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 23 aug 2021 16:31
40 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 85 gasten