Groei na de vele regen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Groei na de vele regen

Berichtdoor Remco van Dijk op 29 aug 2010 10:55

Hoi,

Hoe is de groei van palmen en yucca’s na de overvloedige regen bij jullie? Mij ervaring is dat verschillende de groei weer oppakken.

Mijn T. Campestris is bijna stil gaan staan en het zelfde geldt voor de C. Humilis “vulcano” .

Andere palmen zoals Butia C. , Jubutia x butia, Jubaea, X Butiagrus nabonnandii F1, T. Nanus x wag, T. Princeps, C. Radiacalis en de R. Histrix hebben de groei er goed in zitten.

Zelfs me zorgen kindjes van afgelopen winter zijn goed aan het herstellen. Zoals Yucca canerosana, C. Humilis “cerifera”, T. Nanus x wag.

Het ziet er naar uit dat we wat nazomer weer gaan krijgen komende week.
Voor mij wordt het weer tijd om na te gaan denken voor komende winter.

Vertel me jullie ervaringen.

Groeten Remco
Remco van Dijk
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 29 maart 2010 18:49
1 bedankjes

Re: Groei na de vele regen

Berichtdoor rabbit op 29 aug 2010 12:01

Hier staat er alles troosteloos bij.
Na al die regen en temperatuursdaling.
De tuin heeft hier lange tijd blank gestaan.( 140mm vanaf donderdagmorgen 6uur)
En dat doet de planten geen goed volgens mij.
Laat de zon maar komen.

Groet,
Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
Avatar gebruiker
rabbit
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 21 jun 2009 20:46
6 bedankjes

Re: Groei na de vele regen

Berichtdoor francois eijkhout op 29 aug 2010 12:45

Hoi Remco ten eerste welkom op het forum goed dat je palmen het goed doen het is bij mij ook zo vooral mijn butia odorata ,eriospatha en capithatha mijn fortuneis krijgen het meer te verduren met de harde wind maar dit komt ook weer goed mijn bananen groeien dit jaar minder dan vorig jaar heb jij misschien een foto van je butiagras ik ben opzoek ernaar groeten Francois
Avatar gebruiker
francois eijkhout
 
Berichten: 1308
Geregistreerd: 09 jan 2010 15:31
Woonplaats: Oude Tonge Zuid Holland
84 bedankjes

Re: Groei na de vele regen

Berichtdoor Dejagere op 29 aug 2010 13:58

De beste groeier van het moment is de Trachy.for.nainital.Voorlopig is de groei van Jubaea,Trac.for.,Trac.princeps,Cham.cer. ,Brachea armata goed.Mijn Trachy.wag. had lichte winterschade en groeit al hele jaar langzaam met 3 bladeren tot nu .Trachy.la. groeit traag maar is 2 jarige zaailing.De Wash.robusta in volle grond is bijna stilgevallen. De Butia er. groeit al het hele jaar zwak maar gaat stilletjes door. De Sabal riverside is stilgevallen.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Groei na de vele regen

Berichtdoor Dalmate op 29 aug 2010 21:30

Op dit moment doen de P.Canariensis, T.Campestris, T.Nanus x Wag, W.Filifera en B.Armata in de volle grond het nog prima, in pot de P.Roebelinii, T.Oreophilis en J.Chilensis.

Groetjes.
Dalmate
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 17 mei 2010 11:00
0 bedankjes

Re: Groei na de vele regen

Berichtdoor bommetje op 29 aug 2010 21:46

Bij mij is eigenlijk alles veel langzamer gaan groeien. canna's stoppen al met bloeien.
tomaten worden erg groot maar niet rood, rozen hebben weinig bloemen gehad dit jaar.

erg jammer allemaal
bommetje
 
Berichten: 867
Geregistreerd: 27 feb 2010 19:56
Woonplaats: Oldekerk (Groningen)
26 bedankjes

Re: Groei na de vele regen

Berichtdoor Remco van Dijk op 04 sep 2010 18:42

francois eijkhout schreef:Hoi Remco ten eerste welkom op het forum goed dat je palmen het goed doen het is bij mij ook zo vooral mijn butia odorata ,eriospatha en capithatha mijn fortuneis krijgen het meer te verduren met de harde wind maar dit komt ook weer goed mijn bananen groeien dit jaar minder dan vorig jaar heb jij misschien een foto van je butiagras ik ben opzoek ernaar groeten Francois


Ik zal je een foto naar je sturen of posten.
Dit is het adres waar ik hem vandaan heb. Ze zijn ook sponsors van het forum.
http://www.tenjpalmsenyuccas.nl/Palmen%20assortiment/Butyagrus.htm

Het weer deze week heeft wel weer geholpen.

Groeten Remco
Remco van Dijk
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 29 maart 2010 18:49
1 bedankjes

Re: Groei na de vele regen

Berichtdoor kristof p op 05 sep 2010 08:35

hier doen alle plantjes het goed. het heeft hier ook wel wat geregend maar het viel hier nog goed mee. de wind is een ander verhaal. een (oud)blad van men grote Butia capitata (oude naam) is afgeknakt en ook een oud blad van men Sabal palmetto...verder niks aan de hand :)

wat me het meeste opviel was men T. martianus var nepal die een groeispurtje kreeg na die hevie regenval. deze had vorige winter onbeschermd overleefd. meer dan overleven was het ook niet want de meeste bladeren waren zwaar beschadigd en hij had speerrot maar is er terug doorgekomen wat mij nogal veraste gezien de duur van vorige winter 8-)

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Groei na de vele regen

Berichtdoor Remco van Dijk op 05 sep 2010 08:53

Hoi Kristof,

Blijf de butia maar bij de oude naam noemen. Zolang er geen botanisch stuk over geschreven is geloof ik maar weinig van nieuwe namen. Het is goed te lezen dat het goed gaat met de planten.
Laatst een nieuw middel geprobeerd voor groei en wortel stimulering dat is een aanraden om in het voorjaar te gebruiken. De ontwikkellaar van het product heeft het zelf getest op een T. fortunei (spaanse kwaliteit). Deze plant heeft bijna een jaar stil gestaan. Na een regelmatige dosering is de palm volledig aan het herstellen. De palm maakt nu harder en donkerder groen blad aan.
Misschien dat het kan helpen met een extra zetje na een winter.

Groeten Remco
Remco van Dijk
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 29 maart 2010 18:49
1 bedankjes

Re: Groei na de vele regen

Berichtdoor lapalmeraie op 05 sep 2010 10:30

Welk middel is dat? :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14414
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten