Jubaea in de herfst

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor amourath op 20 dec 2010 15:35

In potjes en onbeschermd? :shock: Die wortels bevriezen dan toch volledig?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor lapalmeraie op 20 dec 2010 16:01

Dat dacht ik ook bij het lezen van het berichtje... :roll:
De opgegeven winterhardheid geldt voor grote, goedgewortelde, exemplaren in volle grond.
Vaak slaat het dan ook nog eens op de temperaturen die ze in hun oorspronkelijke habitat te voorduren krijgen, maar daar gaat het kwik overdag wel vaak een stuk boven nul °C !

Ik hoop dat die zaailingen het redden...
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14413
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor Christophe op 20 dec 2010 17:06

ebiraci schreef:Een jubaea zou deze temperaturen toch makkelijk aan moeten kunnen, mits die goed geworteld is, zonder al teveel bescherming? ik heb twee jubaea zaailingen buiten staan in potjes. niet beschermd, maar ze staan wel tegen de muur. Er is nog niks van schade aan te zien.

Ik heb dit vorig jaar ook gedaan met 3 Jubaea chilensis zaailingen (bij wijze van test). Tot mijn verbazing is er eentje zonder enige schade doorgekomen. Net als bij jou stonden deze potten tegen de muur wat een heel verschil is. Je kan dit echt niet vergelijken met planten die midden in de tuin staan. Merk ook op dat de schade doorgaans pas in de lente zichtbaar wordt. Dan worden pas de bladeren bruin en kan je de speer eruit trekken ...

Het is dus mogelijk als je ze tegen de huisgevel zet, maar doe het niet met plantjes waar je aan gehecht bent hé ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor lapalmeraie op 20 dec 2010 17:23

"don't try this at home" :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14413
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor Dejagere op 20 dec 2010 17:32

Jubaeazaailingen kunnen kortstondig een -7° aan ,maar wel in volle grond en in pot zou ik die -7° niet riskeren alhoewel ik weet dat sommige zaailingen van Jubaea dit wel zullen overleven ,ideaal en goed voor de zaailingen in pot is dit zeker niet want er zal wortelbeschadiging zijn wat de groei volgende zomer niet ten goede zal komen.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor ebiraci op 23 dec 2010 00:24

Ze staan wel heel erg goed beschut ja. tegen een muur en er valt ook geen sneeuw op (ze staan onder een druivenpergola hehe). Mijn tuin is opzich al redelijk beschut en dan nog een stadsklimaat.
Maar ik doelde voornamelijk op grotere exeplaren in volle grond en goed geworteld ja, dat die het redelijk aan moeten kunnen.
de zaailingen waren als een voorbeeld voor de sterkte van de jubaea.
Maar na het lezen van alle berichten toch maar binnen gezet, aangezien het nu ook overdag net niet boven vriespunt uitkomt, (of net wel). En ookal overleven ze het. Jubaea groeit al traag en ik wil geen vertraging oplopen door wortelschade :? .
ben ook een weekje weg en kan ze niet in de gaten houden.
Het is ook een beetje een test maar toch ookal zijn ze klein en heb ik er een aantal. 1 ervan te verliezen doet toch pijn. ze zijn me best dierbaar (a) :happy_thai:

PS: Heb trouwens ook een aantal livistona decipiens zaailingen met nog maar 1 blaadje buiten laten staan en er heeft ook nog een dik pak sneeuw overheen gezeten, maar die heb ik al een week binnen, maar nog geen schade te zien, mischien dan wel wortelschade. Maar ik was er verbaasd over dat ze het nog zo goed deden. maar ik twijfel of ze de hele winter aan kunnen, daarom ook nu binnen.
ebiraci
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 31 jul 2010 10:32
2 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 91 gasten