Jubaea in de herfst

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor Davy op 24 nov 2010 21:53

Christophe schreef:Ik heb de foto die je me deze middag hebt doorgestuurd er even opgezet in plaats van de kleine foto. Die is duidelijker ;) Hopelijk vind je dit niet erg 8-)

Veel succes ermee!



net goed......zo kunnen we de Jubea van Dejaegere beter bewonderen! Pracht exemplaar. Ik vraag mij af of hij niet groter is nog dan mijn exemplaar!
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor Dejagere op 25 nov 2010 13:03

Davy schreef:

net goed......zo kunnen we de Jubea van Dejaegere beter bewonderen! Pracht exemplaar. Ik vraag mij af of hij niet groter is nog dan mijn exemplaar!

Misschien even de maten dan:stamomtrek tegen de grond 108cm,stamhoogte 57cm,totale hoogte 155 cm,17 bladeren.Ik ben van mening dat het aantal bladeren vooral van belang is om de gezondheid van Jubaea in te schatten.Gr Eddy.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor Christophe op 25 nov 2010 18:08

Stamomtrek 108cm :o Netjes! :D
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor Peleroly op 25 nov 2010 20:39

Ik zie dat sommige liefhebbers hun Jubaea's al serieus aan het inpakken zijn :o
Ik denk dat het toch een beetje voorbarig is en sta er al helemaal huiverig tegenover als ik zie dat dat dan ook nog eens met plastiek gebeurd. Bij mij worden ze pas ingepakt als het 'echt' begint te vriezen en dat duurt nog wel even. Ik spreek dan van themperaturen vanaf -7/ -8. Wat ik wel doe is de planten droog houden met een afdak. Ze hebben 's winters een hekel aan vocht in het hart. De vorige twee winters zijn mijn Jubaea's prima (en zonder bijverwarmen) de winter doorgekomen met uiteraard wel wat bladschade van de nachten tot -20°C.
Mijn advies is dus: voorkom paniekreacties als met spreekt van de komende vorst want de palm kan ten slotte aardig wat vorst verdragen. En let op met plastiek omdat je zeker condens en stilstaande lucht moet proberen te vermijden.
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor bommetje op 25 nov 2010 21:25

Ik heb geen jubea, maar het voordeel van plastic is dat het waterdicht is en (bubbeltjes) isoleert.

Echter probeer ik overdag wel te luchten, tenzij ik een weekend weg ga. dan ventileer ik minimaal. tocht ik meer... en dat gaat ook goed..

afgelopen winter heb ik de " tent" enkele dagen dicht gehad omdat het overdag buiten de tent -5 bleef en zo had ik het in de tent 1 graad. de phoenix heeft dit overleeft zonder lelijke bladeren.....

het kan dus wel, mits je ventileert...
bommetje
 
Berichten: 867
Geregistreerd: 27 feb 2010 19:56
Woonplaats: Oldekerk (Groningen)
26 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor lapalmeraie op 25 nov 2010 21:46

Inderdaad, ik denk dat het niet veel met paniek te maken heeft hoor. Bij mij toch zeker niet.
Maar als ik de sneeuwbui vandaag zie ben ik toch blij dat ik enkele weken geleden al een afdak gebouwd heb en dat nu niet meer ad hoc moet doen. ;)
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je ook nu al alles volledig moet toe doen of bij verwarmen.
Want zoals je zelf al aangeeft, kunnen ze best wat hebben.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14413
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor Davy op 25 nov 2010 23:10

Het heeft hier helemaal een andere functie hoor.

Bv. mijn "tent": het afdakje is om de kern droog te houden. De plastiek is voor serre effect. Als je weet dat ik vorige week met de minste zon snel 18 graden haalde. Zo proberen we het groeiseizoen te rekken.

Wat als het echt vriest: ik heb een dikke vliesdoek die volledig over tent en al kan.

Luchten: er zijn voldoende gaten

Condens: dakje is zo schuin en steekt over. De condens druppelt aan de onderkant naar buiten
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor Peleroly op 26 nov 2010 19:28

Davy,
Met dat serre-effect heb je natuurlijk wel gelijk maar toch ga je volgens mij met het gebruik van plastic de luchtvochtigheid in de constructie doen stijgen. Heb je het op deze manier vorige winter ook geprobeerd?
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor Dejagere op 26 nov 2010 20:27

Peleroly schreef:Davy,
Met dat serre-effect heb je natuurlijk wel gelijk maar toch ga je volgens mij met het gebruik van plastic de luchtvochtigheid in de constructie doen stijgen. Heb je het op deze manier vorige winter ook geprobeerd?
Peter

Bij mij in de tent zitten onder het dak rond en rond een spleet vab 5 tal cm,onderaan langs 2 kanten ook spleet.De ene zijkant is zelfs de onderste helft open.Dit gaat enkel dicht als het gaat vriezen met vliesdoek.Ik heb vochtigheidsmeter zowel in de tent als daarbuiten en bij veelvudige controles bij mij,heb ik 9 keer op 10 minder luchtvochtigheid in de tent dan erbuiten.Bij hoge luchtvochtigheid boven de 80 buiten heb ikzelfs bijna altijd lagere in de tent.Alleen bij dagen met lage luchtvochtigheid heb je een enkele keer een hogere in de tent.Vorige winter had ik een constructie op dezelde manier en ook geen problemen enkel lichte groei vanaf eind dec gekregen en in het voorjaar goede groei doordat de temp dan vaak oploopt in de tent tot 20°vanaf half feb.In april beginnen andere Jubaeas dan nog maar aan de groei terwijl de mijne al aardig doordoet.Scheelt toch 1 a 2 bladeren ,extra groei dus net wat je nodig hebt bij de tragere palmsoorten om een gezonde kroon te ontwikkelen.En ja ik besef dat er altijd iets mis kan lopen en er speerrot hierbij kan optreden.Maar een Jubaea met gezonde kroon en die zachtjes doorgroeit in zijn warmere tent zal daar sneller doorheen geraken dan een zwakke Jubaea die bijna niet groeit en die gemid lagere temp heeft.De voordelen van de tent met serreeffect zijn veel groter dan de nadelen vooral omdat het klimaat in de tent beter gelijkt op het klimaat op zijn natuurlijke standplaats.Een Jubaea in volle gr. zonder enige bescherming heeft volgen mij weinig kans op slagen,drooghouden in de winter is noodzakelijk en gemid enkele graden meer door de tent is mooi meegenomen,bij koudeperiode met af en toe zon overdag heb je dan immers geen ijdagen.Gr Eddy
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jubaea in de herfst

Berichtdoor Dejagere op 29 nov 2010 18:36

Gisteren de eerste nachtvorst gehad en vandaag direct al eerste ijsdag gehad,zonder zon. Geen serreefect dus en ik heb dan ook een lichtslang in de tent moeten aanleggen omdat ijsdagen in tegenstelling tot gewone lichte nachtvorst wel schadelijk kan zijn bij Jubaea.Hopelijks de komende dagen wat zon zodat de verwarming enkel snachts wat aan moet .
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 94 gasten