snelst groeiende palm

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: snelst groeiende palm

Berichtdoor gewoonstef97 op 15 feb 2011 19:43

orinoco schreef:Hallo Stef,

Doel je hier op de (semi) winterharde soorten of op de tropische ?

Groet,Ben.


Ik bedoelde (semi) winterharde soorten.
Ik ga in de (aankomende)vakantie (< ik zit in de 1e op de middelbare :mrgreen: ) denk ik de W. robusta en T. fortunei zaaien.
Daar ging mijn vraag eigenlijk ook over.
Ik heb ook nog een vraagje;
Ik heb zelf de C. humilis en de P. canariensis(zaailingen van zaden uit Spanje).
Hoe zit het met hun groeisnelheid?

Groet, Stef
gewoonstef97
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 28 jan 2011 20:19
0 bedankjes

Re: snelst groeiende palm

Berichtdoor orinoco op 15 feb 2011 19:52

Hoi Stef,

Als je deze palmen opkweekt uit zaad moet je wel enig geduld hebben voor je over enige groei snelheid kan spreken. Met Washingtonia ben ik persoonlijk niet bekend maar zal wel de snelste van de twee zijn. Een Trachycarpus kan,als zich eenmaal een stam begint te vormen,zo'n 20 a 30 cm per jaar groeien (in volle grond).
Chamaerops humilis is als zgn dwergpalm niet zo'n harde groeier. Phoenix canariensis krijgt wel snel een behoorlijke omvang,maar groeisnelheid wordt gemeten aan de groei van de stam en die is bij deze soort ook niet snel te noemen,mede veroorzaakt doordat hij hier meestal als kuipplant toegepast wordt.

:thumb_up: Succes,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: snelst groeiende palm

Berichtdoor gewoonstef97 op 15 feb 2011 20:15

Hallo

Toch vind ik dit apart;
De zaailingen v/d Chamaerops die nu gemiddeld al een tweede blad hebben van ongeveer 9 cm.(ja, soms meet ik ze op :D )
De Phoenixen hebben nog geen tweede blad.
Maar ik denk (zoals u eerder zei) dat dat komt doordat het nog zaailingen zijn.

Gr. Stef
gewoonstef97
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 28 jan 2011 20:19
0 bedankjes

Re: snelst groeiende palm

Berichtdoor Christophe op 15 feb 2011 21:04

gewoonstef97 schreef:Hallo

Toch vind ik dit apart;
De zaailingen v/d Chamaerops die nu gemiddeld al een tweede blad hebben van ongeveer 9 cm.(ja, soms meet ik ze op :D )
De Phoenixen hebben nog geen tweede blad.
Maar ik denk (zoals u eerder zei) dat dat komt doordat het nog zaailingen zijn.

Gr. Stef

Hey Stef,

Zaaien is erg leuk, maar als je echt moet wachten op je palmpjes tot ze groot zijn wordt het minder leuk :? Daarom raad ik je aan om eventueel ook enkele palmpjes te kopen. Zo kan je echt al mooie Phoenix canariensis kopen voor 5 tot 10€. Soms ongelooflijk hoe goedkoop ze worden aangeboden. Vaak zie je in tuincentra ook bijzonder goedkope Washingtonia soorten staan. Trachycarpus fortunei kan je bijzonder goedkoop vinden op zoekertjes sites en in de aangeboden rubriek op dit forum (in de lente).

Maar naast dit raad ik je zeker niet af om zelf ook te blijven zaaien! :thumb_up:

Veel succes! :D

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: snelst groeiende palm

Berichtdoor p e t e r op 15 feb 2011 23:30

Ben,

Ik vroeg me af of je toevallig geen huidige foto hebt van de eerste palm die je ooit gezaaid hebt die nu nog in leven is.

(Bv een zelf gezaaide trachy van 35jaar)
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: snelst groeiende palm

Berichtdoor orinoco op 16 feb 2011 01:34

Peter,

De oudste Trachycarpus van zaailing zou nu zo'n 18 jaar oud moeten zijn...Als hij de jaren overleefd heeft althans. Ik ben een aantal keren verhuisd en heb deze palm destijds achtergelaten na verkoop van dat bepaalde huis. Aangezien ik er tegenwoordig weer dicht in de buurt woon,kan ik eigenlijk wel eens kijken of hij er nog staat en eventueel een foto nemen. Zou wel leuk zijn,het was mijn eerste huis met tuin en mijn eerste palm in volle grond. Voor die tijd (en eigenlijk nog steeds) lag mijn interesse toch voornamelijk bij de min of meer tropische palmsoorten. De liefhebberij voor planten in het algemeen gaat nog een paar jaar verder terug dan 35 jaar tot mijn lagere schooltijd.
De palmengekte sloeg toe toen ik een knaap van een Howea forsteriana kreeg. Dat was in 1975.
En zo is het van gek tot erger gegaan. Al in mijn kamer in mijn ouderlijk huis en later in mijn eerste eigen woning (een flatje op 4 hoog) was het niet minder dan een complete jungle.
Daar zal ik nog wel wat oude foto's van hebben waarschijnlijk maar dat wordt dan wel zoeken :?
Tegenwoordig is het niet zo "wild" meer :lol: Wat de tuin betreft had ik in mijn vorige woning een leuke collectie opgebouwd,maar het enige wat ik mee heb kunnen nemen waren een flinke Trachycarpus en twee Dicksonia's. Het laatste wat ik heb gehoord is dat deze tuin geheel "dichtgetegeld" is :shock: Aan mijn huidige tuin heb ik nog niets gedaan. Ik ben inmiddels ruim een jaar werkloos en moet eerst maar eens zien dat ik hier kan blijven wonen...
In de tussentijd is het voornamelijk een beetje zaaien en kweken,heb momenteel weer zo'n twaalf soorten staan (met wisselend succes).

Mvg,Ben.
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: snelst groeiende palm

Berichtdoor lapalmeraie op 16 feb 2011 10:33

Om toch te antwoorden op de oorspronkelijke vraag de genoemde soorten bij een ongeveer gelijke leeftijd van 2,5 jr.
Zoals je ziet heb je bij bepaalde soorten veel meer geduld nodig dan bij andere...

Chamaerops humilis. Veruit de meest traag groeiende van de drie genoemde palmen. In de eerste jaren toch zeker.
Afbeelding

Trachycarpus fortunei
Afbeelding

Washingtonia filibusta... het verschil moge duidelijk zijn :D
Afbeelding

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: snelst groeiende palm

Berichtdoor amourath op 16 feb 2011 11:08

orinoco schreef:Wat de tuin betreft had ik in mijn vorige woning een leuke collectie opgebouwd,maar het enige wat ik mee heb kunnen nemen waren een flinke Trachycarpus en twee Dicksonia's. Het laatste wat ik heb gehoord is dat deze tuin geheel "dichtgetegeld" is :shock:

Waarom dan? Ik kan me niet inbeelden dat, mocht ik hier ooit verhuizen, ik alle planten in vaste grond zomaar achter laat? Ik zou net schrik hebben dat ze bij de nieuwe eigenaar sneuvelen, en ze zijn ook gewoon veel geld waard. De hele grote exemplaren worden moeilijk, maar de kleintjes graaf ik uit, zeker weten!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: snelst groeiende palm

Berichtdoor orinoco op 16 feb 2011 12:02

Wellicht dat het in Belgie anders is, maar hier is het bij verkoop van een huis zo dat je bepaalde zaken in principe niet mag veranderen,waaronder ook in diverse aspecten de tuin valt. Tenzij je ergens duidelijke afspraken over maakt. In dit geval dus de drie genoemde planten die ik ter overname had aangeboden. En klinkt het allemaal wat vreemd: probeer maar eens met vijf mensen een drive in woning van vier verdiepingen leeg te krijgen in nog geen 2 dagen tijd. Ik kan je nu dus wel vertellen dat dit bijna ondoenlijk is hoe je je ook voorbereid !
Bovendien had ik die twee dagen al nodig gehad alleen voor de tuin. Aangezien het toen januari was,zat een gedeelte van de beplanting nog ondergronds (zoals de Hedychiums en andere gembers) en een paar planten zoals bamboe's waren gewoon ondoenlijk om in een zo korte termijn te verhuizen. En van minder belang om dat dit makkelijk en snel te vervangen is. En al had ik alles mee kunnen nemen had ik alles in een tuin moeten proppen die de helft kleiner is.
Tuinieren is een hobby,maar er zijn gewichtiger dingen in het leven. Dat fenomeen heet realiteit.
Iets wat gemakshalve maar wat vaak vergeten wordt tegenwoordig! ;)
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: snelst groeiende palm

Berichtdoor Eduard op 16 feb 2011 12:32

Hoi, ben ik blij dat het meeste plantgoed [exotische ] in potten staat! Ik heb er weleens aan gedacht waar moet dat heen als eens wat gebeurt! een soort planten testament opstellen! Dat je weet dat die goed terecht komen :P
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 85 gasten

cron