Groote pot

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Groote pot

Berichtdoor Ronnie D op 16 feb 2011 11:01

Als ik in het voorjaar de palmen ga verpotten, zijn er regeltje voor met de grote van de pot?? Ik dacht zelf de palmen in zoon groot mogelijk pot te zetten. De palmen groeien de pot uit 1 duuwt de kluit naar boven en bij de andere komen de wortels boven.
Ronnie D
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 25 nov 2010 11:11
Woonplaats: Mill
12 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor lapalmeraie op 16 feb 2011 13:22

Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je juist wilt.

Wil je de pot het hele jaar door (dus ook in de winter) buiten laten staan, dan kun je gerust ineens een hele grote pot nemen. Je moet toch niet verplaatsen en zo hebben de wortels veel ruimte én meer buffer tegen de koude.

Moet de pot wél naar binnen (of elders) in de winter, dan zijn grote zware potten geen humor. Geloof me :roll: In dat geval pak je beter potten van enkele maatjes groter.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor Ronnie D op 16 feb 2011 13:34

Maar het heeft geen invloed op de groei als je in eens een grote pot neemt??

Winter gaan ze naar binnen, heb een karretje waar ik ze op kan zetten.
Ronnie D
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 25 nov 2010 11:11
Woonplaats: Mill
12 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor lapalmeraie op 16 feb 2011 14:41

Dat hangt er vanaf welke soort.
Bovendien zal de palm eerst energie steken aan het "inpalmen" ( (a) ) van de nieuwe ruimte ondergronds waardoor de bovengronds even stilvalt. Die achterstand lopen ze meestal wel weer snel in.

Zo zet ik mijn Washingtonia's liever een maatje te groot. Het lijkt ze goed te stimuleren en bovendien groeien die sowieso snel genoeg om de verhouding plant/pot redelijk snel weer te laten kloppen.

Bij Trachycarpus fortunei heb ik persoonlijk niet echt een verschil in groeisnelheid gezien bij grotere/kleinere potten.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 16 feb 2011 16:08

Niek, naar mijn mening plant je toch een palm alleen in een pot omdat je hem dan tijdens de winter binnen ofwel beschermt kunt plaatsen ?! Als de palm in de winter ook gewoon buiten blijft plant je die toch gewoon in volle grond, geen enkele palm vind het leuk in een pot... :)

Regeltjes zijn er niet echt Ronnie maar hoe groter hoe meer wortels hoe mooier en gezonder de palm zal worden :!: Diepte is belangrijker dan breedte, de meeste palmen wortel in de diepte ! En neem een zwarte pot, die worden het warmst in de zon wat weer een voordeel is ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor lapalmeraie op 16 feb 2011 17:20

Waterboyke schreef:Niek, naar mijn mening plant je toch een palm alleen in een pot omdat je hem dan tijdens de winter binnen ofwel beschermt kunt plaatsen ?! Als de palm in de winter ook gewoon buiten blijft plant je die toch gewoon in volle grond, geen enkele palm vind het leuk in een pot... :)


Vergeet niet de mensen die enkel een stenen terras of balkon ter beschikking hebben.
Op dit forum is dat bv al bij een paar leden het geval. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor amourath op 16 feb 2011 19:47

lapalmeraie schreef:
Waterboyke schreef:Niek, naar mijn mening plant je toch een palm alleen in een pot omdat je hem dan tijdens de winter binnen ofwel beschermt kunt plaatsen ?! Als de palm in de winter ook gewoon buiten blijft plant je die toch gewoon in volle grond, geen enkele palm vind het leuk in een pot... :)


Vergeet niet de mensen die enkel een stenen terras of balkon ter beschikking hebben.
Op dit forum is dat bv al bij een paar leden het geval. ;)


... of de mensen die nog thuis of in een huurhuis wonen en hun planten willen meenemen naar de volgende tuin ;)
Ik heb er ook een aantal in pot die gerust in de grond zouden kunnen maar ik moet het met een klein tuintje en een véél te groot terras doen, dus die potten fleuren de boel wat op. Extra voordeel: ik kan de schikking af en toe veranderen, telkens een nieuw zicht ;)

Ik laat de potten mee groeien met de plant, en kies alleen voor een grote pot als het om een palm gaat waar verplanten een zeker risico meebrengt.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 16 feb 2011 19:52

lapalmeraie schreef:
Waterboyke schreef:Niek, naar mijn mening plant je toch een palm alleen in een pot omdat je hem dan tijdens de winter binnen ofwel beschermt kunt plaatsen ?! Als de palm in de winter ook gewoon buiten blijft plant je die toch gewoon in volle grond, geen enkele palm vind het leuk in een pot... :)


Vergeet niet de mensen die enkel een stenen terras of balkon ter beschikking hebben.
Op dit forum is dat bv al bij een paar leden het geval. ;)

Hmmzzz....Goed punt Niek, had ik nog niet bij stilgestaan :? (a)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor Eduard op 16 feb 2011 20:14

En dan niet te vergeten de niet winterharde palmen, Ik krijg de palmen in pot even mooi als in de volle grond, alleen niet zo groot, maar dat is logisch toch! Als het een wortelkluit is verdubbel je de potgrote.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Groote pot

Berichtdoor lapalmeraie op 16 feb 2011 21:21

Waterboyke schreef:Hmmzzz....Goed punt Niek, had ik nog niet bij stilgestaan :? (a)


Geen probleem :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 71 gasten