Chamaedorea elegans

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Chamaedorea elegans

Berichtdoor s.janssen op 26 feb 2011 23:50

Goededag,

In de tuincentra's, marktjes en in de huiskamer zie je ze heel erg veel.
De kamerpalm die in de huiskamer tot 50cm wordt. Ik bedoel de Chamaedorea elegans.
In de natuur kan deze veel groter worden en ik zou dit graag willen zien.

Hoe kan ik in de huiskamer (of misschien wel buiten) dit palmpje groter laten worden?.
Is deze palm winterhard te maken?

Mijn exemplaar is zoals vele klein.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Chamaedorea elegans

Berichtdoor orinoco op 27 feb 2011 00:34

Deze palm kan inderdaad groter worden dan 50 cm,maar de meesten worden gewoonweg niet oud genoeg. Hoewel een van de meest aangeboden palmen is dit binnen de Chamaedorea familie beslist niet een van de makkelijkste !
In de zomer zou je hem buiten kunnen zetten maar dan altijd in de volle schaduw en warm.
Is toch wel redelijk gevoelig voor lagere temperaturen. Persoonlijk zou ik hem,zelfs in de zomer, 's avonds binnen zetten. En winterhard is hij dus niet in de verste verte ! Van de met enige regelmaat verkrijgbare soorten zijn er maar twee die redelijk (!) wat lagere temperaturen kunnen verdragen (zelfs enkele graden onder nul) en dat zijn de C. radicalis en de C. microspadix.
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Chamaedorea elegans

Berichtdoor lapalmeraie op 27 feb 2011 10:59

Wat de groei natuurlijk ook behoorlijk belemmerd is het feit dat ze hier vrijwel altijd worden verkocht met 10-tallen stammetjes in één pot.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Chamaedorea elegans

Berichtdoor wsnbm op 27 feb 2011 11:48

Toevallig, kwamen mijn zaailingen afgelopen vrijdag binnen.
Heb ook onderzoek gedaan en werd er nauwlettend op gewezen om de luchtvochtigheid goed in de gaten te houden.
en zeker niet te koud.

Plantenspuit in aanslag houden jongens.

Maar vaak aangeboden ?
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Chamaedorea elegans

Berichtdoor orinoco op 27 feb 2011 13:21

wsnbm schreef:Maar vaak aangeboden ?


John, als er 1 palm is,die je echt overal ziet waar ze planten verkopen, dan is het deze wel.
Ik denk dat dit commercieel de meest gekweekte palm ter wereld is, tegenwoordig op de voet gevolgd door Dypsis lutescens. In tegenstelling tot deze laatste ziet de C. elegans er al uit als een "echte" palm met volledig gedeelde blaadjes als hij nog zeer klein is. Wordt ook veel gebruikt in mini plantenbakjes en schaaltjes. En ik ben ze op de gekste plaatsen tegengekomen waar ze maar een plantenverkoophoek hebben: tankstations,supermarkten,etc.
Is trouwens ook weer zo'n soort waarvan de oude naam er nog vaak niet "uit" wil : Neanthe bella.

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Chamaedorea elegans

Berichtdoor wsnbm op 27 feb 2011 21:06

Ik dacht weereens een speciale soort gevonden te hebben, kan wel zien dat ik op planten/palmen gebied een beginner ben :evil:

Maar ik vind het wel een schattig plantje :)
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Chamaedorea elegans

Berichtdoor orinoco op 27 feb 2011 21:17

Dat maakt toch allemaal niet uit John, zolang je het een leuke palm vind. Bovendien is de term "bijzonder" vaak synoniem met "teleurstelling" aangezien tegenwoordig maar al te vaak palmen aangeboden worden die totaal niet geschikt zijn als kamerplant. En hoewel het naar mijn mening ook niet een van de makkelijkste is,kun je deze soort gezien de prijs nog wel eens vervangen af en toe.

Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Chamaedorea elegans

Berichtdoor wsnbm op 27 feb 2011 22:02

Bedankt voor de hart onder de riem Ben :thai:
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 78 gasten