Trachycarpus manipur

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 02 dec 2015 16:22

En ook deze nog eens omhoog gooien...
Wie mij een beetje gevolgd heeft wist dat ik zat te twijfelen om mijn grootste manipur uit te gaan graven en verplaatsen om zo de Parajubaea terug beter in het zicht te krijgen. Wel in het najaar heb ik de knoop doorgehakt en heb ik dus met pijn men grootste manipur toch uitgegraven. Voorlopig staat die nu in pot om deze veilig en makkelijk te kunnen overwinteren en zo kan ik er nog even over nadenken waar zijn definitieve plekje zal komen volgend voorjaar. Ik moet zeggen dat deze Trachy een hele mooie aan het worden is, heel veel tomentum ook en heel grote bladeren. De groeisnelheid was ook al goed op dreef, helaas zal die nu weer moeten herstellen van de verplaatsing dus zal ik weer geduld moeten hebben. Ik heb ook foto's genomen en die wil ik wel met jullie delen... (klikbaar)
Hieronder de laatste foto's (oktober 2015) vlak voor het uitgraven...

Afbeelding

Een hark ernaast om de werkelijke grootte beter te kunnen inschatten...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor Dennis_S op 02 dec 2015 20:59

Tjeeeemig, dat gaat ie vast niet leuk vinden. Hij was in ieder geval al erg gegroeid zeg! Prachtexemplaar! Ik hoop dat het toch meevalt en dat deze na herplant gewoon lekker doorpakt!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor s.janssen op 02 dec 2015 23:03

Wauw dat is een flinke jongen Dimi!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor Jozef op 03 dec 2015 07:08

Zo blijf je steeds bezig Dimi, ik herken dat wel een beetje.
Ik zie op de een na laatste foto eveneens een wonderschone Cycas. :o
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor lapalmeraie op 03 dec 2015 15:28

Die vielen mij idd ook al op! :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor Jos Mannaart op 03 dec 2015 17:46

Dergelijke grote exemplaren zou ik begin september "rond" steken.
De afgestoken wortels maken dan nog kleine zij wortels die intact blijven als hij er definitief uit gaat en dit maakt het verplanten voor zulke planten en stuk aangenamer :D
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 08 dec 2015 08:35

Ja dat gaat hij inderdaad niet leuk vinden Dennis. Ik heb lang getwijfeld en uiteindelijk met veel pijn toch gedaan. Hij stond daar in de weg. Begin dit jaar ook nog een andere kleinere uitgegraven en die staat nog steeds in pot, die heeft weinig geleden. Geen bladeren afgeworpen, wel viel de groei stil natuurlijk maar uiteindelijk toch nog een blad bijgemaakt dit jaar. Ik zie het snel terug goedkomen met men grote hoor, gaat volgend voorjaar zo snel mogelijk de volle grond terug in. Waarschijnlijk samen met die andere kleinere :happy_thai:

@Jos, is inderdaad een goed tip :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor Hitch op 08 dec 2015 10:54

Ik heb mijn Trachycarpus manipur uitgeplant meteen nadat hij was binnengekomen in het voorjaar van 2014. Hij wierp in die zomer 1 blad uit en vormde een nieuwe speer. Kwam de winter perfect door maar is heel 2015 compleet stil blijven staan. Moet ik er nu van uit gaan dat hij zijn tijd gewijd heeft aan het vormen van een wortelgestel aangepast aan de vrijheid van de volle grond of zou er iets mis zijn? Hij is ook niet achteruit gegaan dus ik hoop op het laatste.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor JmC4c op 08 dec 2015 20:38

Mijn aangeplante Trachycarpus manipur kreeg speerrot in het voorjaar pas eind september kwam er weer leven in. Ik had het risico genomen op vorig jaar laat in het najaar te gaan aanplanten.
Terwijl ik Trachycarpus princeps 'New form' ook diezelfde periode aanplante en deze ook speerrot kreeg er 4 nieuwe bladeren heeft uitgegooid. Mss eigen aan de Manipur dat die niet zo vlug is?
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor Dennis_S op 08 dec 2015 22:12

Bij mij is ie sinds de aanplant in de vollegrond ook niet zo snel. in pot overigens ook niet. Maar deze pikt snelheid op naarmate deze ouder wordt. Zo lees ik op andere fora. Ik heb dit jaar drie nieuwe bladeren gehad, dus dat mag wel wat sneller...
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 96 gasten