Trachycarpus manipur

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 21 apr 2012 21:27

Dank allen voor de reacties :thai:
Goed te horen Kristof dat die het goed doet bij jou ! (maar wat niet hé bij jou :thumb_up:)
Vind het ook al flinke groei voor maar 4 jaar te zijn eigenlijk, had minder verwacht.
Heeft die bescherming gekregen en zoja welke ?
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor lapalmeraie op 23 apr 2012 10:38

Mijn ukhrulense (zoals de manipur eigenlijk schijnt te heten ;) ) is nog een stuk kleiner maar gaat op termijn ook wel de volle grond in. Is de "Mount Vicoria" die uiteindelijk toch ook onder deze soort valt.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor kristof p op 29 apr 2012 14:41

Waterboyke schreef:Dank allen voor de reacties :thai:
Goed te horen Kristof dat die het goed doet bij jou ! (maar wat niet hé bij jou :thumb_up:)
Vind het ook al flinke groei voor maar 4 jaar te zijn eigenlijk, had minder verwacht.
Heeft die bescherming gekregen en zoja welke ?



nope, nog nooit beschermd. vorig jaar had die wat sneeuw als isolatie tijdens de grootste kou maar dit jaar was hat sneeuwvrij en nog kouder...maar overleefde prima zoals je ziet :thumb_up:
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor marcorietveld op 29 apr 2012 15:14

Mijn Manipur zaailingen hebben deze winter ook voor het eerst buiten gestaan. Ik heb ze onder een handdoek beschermd tijdens de ergste kou. Dat was hier in mijn tuin ongeveer -14 C. De blaadjes hebben wel wat geleden maar niet veel meer dan mijn Fortunei en Wagnerianus zaailingen. Ik ben wel benieuwd of ze ook zo snel groeien als Fortunei en Wagnerianus.

Afbeelding
marcorietveld
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 16 mei 2011 14:03
4 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor kristof p op 29 apr 2012 15:31

de manipur gaat wel een stuk trager dan fortunei of wagnerianus maar ik denk dat vanaf een bepaalde stamhoogte ze wel wat sneller gaan groeien maar nooit zo snel als fortunei..
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 30 apr 2012 22:37

kristof p schreef:
Waterboyke schreef:Dank allen voor de reacties :thai:
Goed te horen Kristof dat die het goed doet bij jou ! (maar wat niet hé bij jou :thumb_up:)
Vind het ook al flinke groei voor maar 4 jaar te zijn eigenlijk, had minder verwacht.
Heeft die bescherming gekregen en zoja welke ?



nope, nog nooit beschermd. vorig jaar had die wat sneeuw als isolatie tijdens de grootste kou maar dit jaar was hat sneeuwvrij en nog kouder...maar overleefde prima zoals je ziet :thumb_up:

Amai, klinkt goed :thumb_up: Ik hou er wel rekening mee dat jij zeer gunstig woont natuurlijk. Zonder de weinige bescherming hier had hij het niet gered denk ik de mijne... Staat ook nog maar een jaar nu in de grond. Bedankt voor de info Kristof ! :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 17 jul 2012 20:34

Nog maar eens updaten hé...
Zo zag mijn Manipur in volle grond eruit na afgelopen winter, alle bladeren verbrand en het topje van de speer, geen speerrot !

Afbeelding

Afbeelding

En hieronder foto's van hoe hij er nu weer bijstaat... Zoals jullie kunnen zien heeft het eerste blad een groot gat dat het gevolg is van beginnend speerrot maar vrijwel elke Trachy heeft hier wel een streep of gat e.d. bij het eerste blad. Het is dus bij vele op het randje geweest. Ondanks het koude jaar komt toch het vierde blad al omhoog :thumb_up:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hieronder zijn vriendje dat nog in pot is gebleven, heeft als laagste -5 graden gezien. Weinig of geen schade en ziet er al prachtig uit 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoe is het met jullie Manipur's ? Nog mensen met één in volle grond ? :)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor s.janssen op 17 jul 2012 21:25

Ja ik heb er ook èèn vanaf vandaag in de volle grond ;)
Vandaag opgehaald die nog tijdens de overwintering in de kas stond.
Het heeft 20km verder in Lelystad -24 graden gevroren en de palmen hadden -15graden gehad.

Zal zo snel als kan foto's posten :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor Dennis_S op 28 sep 2014 21:48

Hey Sylvan, even dit topic opgerakeld. Ik wacht nu al meer dan twee jaar op foto's...haha :D Nee, serieus, heb je je T. uhkrulensis nog en hoe staat ie erbij? Zijn er meer die een fotootje kunnen plaatsen van een exemplaar wat al enkele jaren in de vollegrond staat en wat de ervaringen zijn afgelopen winters?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor Rob op 28 sep 2014 21:55

Zal eerdaags eens ff kijken voor een foto Dennis. Ik heb er hier eentje sinds 2012. In winter 2012/2013 direct speer verloren en in Juni 2013 zat er al weer blad op. In 2014 nu 4 nieuwe bladeren gemaakt en in perfecte gezondheid.

Ik had de palm op advies 10 cm dieper gezet ("komt zeer betrouwbaar weer terug na een eventueel speerverlies!") en dat advies bleek goed te werken.

PS: Meneer Jansen is overigens Sylvan. Sven is meneer "Shusui". :lol:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 68 gasten