Trithrinax campestris

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trithrinax campestris

Berichtdoor Maurice op 07 aug 2011 16:38

Dit voorjaar een dubbelstammige T. campestris in de volle grond geplant en ik moet zeggen dat de groeisnelheid me helemaal niet tegenvalt, beide stammetjes zijn nu met het derde blad bezig. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht, zeker niet direct na aanplant. Wat zijn jullie ervaringen met deze pracht palm?
Avatar gebruiker
Maurice
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 27 okt 2010 16:44
Woonplaats: Sommelsdijk
12 bedankjes

Re: Trithrinax campestris

Berichtdoor orinoco op 07 aug 2011 16:42

Juist dat 'ie tergend langzaam groeit... :lol:

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Trithrinax campestris

Berichtdoor amourath op 07 aug 2011 16:50

Idem hier! Ik heb er gezaaid in de winter van 2009 op 2010 en die is nu, anderhalf jaar later, pas aan zijn 2e blad begonnen!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Trithrinax campestris

Berichtdoor Maurice op 07 aug 2011 17:02

Dan is die van mij een uitzondering :thumb_up:
Avatar gebruiker
Maurice
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 27 okt 2010 16:44
Woonplaats: Sommelsdijk
12 bedankjes

Re: Trithrinax campestris

Berichtdoor palmguy op 07 aug 2011 17:37

Hallo,

De Trithrinax Campestris is zonder enige twijfel mijn favoriete palm. Ik heb slechts een kleiner exemplaar sinds 19 feb 2011. Hij stond in een wat kleine pot en heb hem na een week of twee verpot wat me toen opviel waren de vele (en gezonde) wortels. Ik dacht ik zet em in een pot dan kan hij nog altijd naar binnen in de winter. Maar een pot in de tuin is maar niets dus ik dacht ik zet plant met pot voor 3/4 de grond in en dit op de meest zonnige plaats. Om de argentijnse pampas te simuleren heb ik een soort kweekkoepel (ik vind nu even geen beter woord ervoor) erover gezet. (absoluut geen schoon zicht) Als de zon schijnt - en hij staat op de meest zonnige plaats - wordt het snel 30°C en nu zelfs 40°C eronder. Blijkbaar kan het dan ook helemaal geen kwaad dat de temperatuur ' s nachts onder nul gaat.
Zo nu en dan - eigenlijk heel regelmatig "google" ik wat rond om informatie te vinden over het zaaien, kweken van palmen, groeisnelheid en zo verder. Op één of ander engelstalig forum las ik dat de T. Campestris de eerste jaren vooral onder de grond groeit ( wortelvorming dus ) En toen begon ik te denken, wat als de wortels niet verder kunnen groeien of misschien groeien er wel een paar door de bodemgaten door ... enkele weken terug was ik te nieuwsgierig en heb de plant met pot en al terug uitgegraven gewoon om eens te kijken (tja een beetje overdreven zeker). Wat ik toen zag overtrof wel alle verwachtingen, verschillende wortels hadden hun weg gezocht door de bodemgaten van d e pot, verschillende waren zelfs al 40 cm in de grond gegroeid (ik lieg niet). Dus gezien het hierboven gesimuleerde microklimaat waren sommige wortels 60 cm gegroeid in nog geen 5 maanden tijd ! Ook mijn vrouw was hiervan onder de indruk. (en zij heeft slecht matig interesse in die planten)
Toen heb ik voorzichtig de bodem van de pot weggeknipt en het resterend gedeelde potwand omwikkeld met noppenfolie en dit ganse geheel in een grotere pot gestoken waar dat ik tevens de bodem van had uitgeknipt. Zo diep mogelijk put gegraven, gevuld met vele lavakorrels, wat zeewierkalk, stenen, vrij veel zand, wat bodemverbeteraar en koemestkorrels. En dit allemaal voor een plantje dat je nu op foto ziet. ( maar dat dus al wortels heeft van 80 cm ! )
Bijlagen
00009a.jpg
00009a.jpg (235.36 KiB) 5180 keer bekeken
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Trithrinax campestris

Berichtdoor palmguy op 07 aug 2011 17:56

Hallo

Misschien nog even vermelden dat mijn T. Campestris van Palmhunter komt. Marc heeft me verteld dat zijn ervaringen met de T. Campestris niet zo goed zijn. Hij zei "ik zal u eens wat laten zien, toen ik 7 jaar terug Trithrinaxen heb gezaaid heb ik de overschot van de zaden weggegooid in een bui van daar komt toch niets van ... en toch zijn sommigen van de zaden ontkiemd onder een boom zonder zonlicht" Ik heb die plantjes gezien het waren net veredelde grassprieten. De T. Campestris heeft dus zeker maximale zonnewarmte nodig om te groeien, maar toch een kanshebber voor ons (klote) klimaat
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Trithrinax campestris

Berichtdoor Maurice op 07 aug 2011 18:23

Hier staat ie niet eens in de volle zon (nog niet), er staat een Tr. fortunei voor. Als deze nog wat hoger groeit komen de zonnestralen er weer onderdoor maar de kroon van de fortunei zal 'm dan nog wel wat beschermen tegen de regen.
Ik heb ook veel tijd en aandacht besteed aan de standplaats. Verhoogde border gemaakt, diep uitgegraven en terug opgevuld met een mix van mediterraanse potgrond, veel brekerszand en lavastenen en extra kalk. De medebewoners in deze border zijn een Brahea armata en een Chamaerops "vulcano" en de bodembedekkende Delosperma cooperi.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Maurice
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 27 okt 2010 16:44
Woonplaats: Sommelsdijk
12 bedankjes

Re: Trithrinax campestris

Berichtdoor palmguy op 07 aug 2011 19:15

Maurice,

Hoe groot waren de wortels van uw Trithrinax ?
Ik meen ook gelezen te hebben dat naarmate dat ie groter wordt de groei wat betert (zoals bij de meeste palmen)
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Trithrinax campestris

Berichtdoor Maurice op 07 aug 2011 20:08

Er zat een mooie maar kurkdroge wortelkluit aan, maar met het uit de pot halen brak de kluit doormidden :shock:. Daar baalde ik toen enorm van maar hij lijkt er totaal geen last van te hebben gehad.
Avatar gebruiker
Maurice
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 27 okt 2010 16:44
Woonplaats: Sommelsdijk
12 bedankjes

Re: Trithrinax campestris

Berichtdoor lapalmeraie op 08 aug 2011 13:50

Mooi verhaal Guy!
Maar waarom heb je 'm toch weer in een (bodemloze) pot gezet en niet gewoon zo in de volle grond?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten