Nieuwe aanwinsten!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Nieuwe aanwinsten!

Berichtdoor lapalmeraie op 29 feb 2012 23:50

Het gat zou ik toch droog houden door er een afgesneden plastic fles over te zetten of een afgedichte trechter oid.

Het buitenplaatsen van de opgenoemde soorten kan m.i. geen kwaad tenzij het nog zaailingen zijn. Die houd ik persoonlijk nog even binnen.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Nieuwe aanwinsten!

Berichtdoor Johann0r op 07 maart 2012 13:32

Mja, heb het gat niet afgedicht. Het regenwater komt toch wel via de bladstengels van de andere bladen in het gat... Valt hoop ik wat mee...
Johann0r
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 aug 2011 09:43
0 bedankjes

Re: Nieuwe aanwinsten!

Berichtdoor Johann0r op 17 apr 2012 11:15

Mijn palmen staan er extreem triest bij. De palm die nog speren heeft zitten alle speren nog vast en is de kleinste speer nog een beetje groen. De palm zonder speer staat er verder nog hetzelfde bij en is wat schimmelig bovenin.

Verder staan de palmen nog niet helemaal rock solid beworteld. Ik kan ze nog steeds wel een klein beetje bewegen in de bakken. Ze stonden in de winter aardig vast gevroren. Ik weet niet hoe diep de vorst de bakken in gegaan is.

Zal deze week eens foto's maken. Ik ben benieuwt wat ze gaan doen. Hoe lang zou je maximaal kunnen wachten?
Johann0r
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 aug 2011 09:43
0 bedankjes

Re: Nieuwe aanwinsten!

Berichtdoor cpo op 17 apr 2012 11:28

Het is overal triest gesteld met de palmen en andere planten, maar dat is een schrale troost. Nu met het koude weer zit er weinig tot geen groei in de palmen. Hier van 16 palmen maar 4 aan de groei en zo ontdekken ook wij hier en daar speerrot. Ook al heeft een palm speerrot, hou het gat droog, dek het af en dan hopen dat ie hersteld. Kan soms snel gaan, maar het kan ook zomaar een jaar duren.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Nieuwe aanwinsten!

Berichtdoor Johann0r op 18 apr 2012 08:33

cpo schreef:Het is overal triest gesteld met de palmen en andere planten, maar dat is een schrale troost. Nu met het koude weer zit er weinig tot geen groei in de palmen. Hier van 16 palmen maar 4 aan de groei en zo ontdekken ook wij hier en daar speerrot. Ook al heeft een palm speerrot, hou het gat droog, dek het af en dan hopen dat ie hersteld. Kan soms snel gaan, maar het kan ook zomaar een jaar duren.


Heb het gat het hele jaar niet droog gehouden, want dit is niet te doen. Ik denk ik laat de natuur zn gang gaan. Het is lastig droog te houden want er zit een half geopend blad in het gat en er komen zoveel bladeren uit. Wat ik wel zou kunnen doen is alle takken afknippen bij de palm met het gat en er dan wat over heen spannen. Alleen aangezien het gat er al sinds oktober is weet ik niet of dit zin heeft :X
Johann0r
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 aug 2011 09:43
0 bedankjes

Re: Nieuwe aanwinsten!

Berichtdoor cpo op 18 apr 2012 10:22

als het blad nog groen is zou ik die er niet afknippen, zo ga je de plant nog verder verzwakken. Ik begrijp dat er nog wel een speer vast zit in het gat?? dan op hoop van zegen dan maar.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Nieuwe aanwinsten!

Berichtdoor Johann0r op 18 apr 2012 12:10

cpo schreef:als het blad nog groen is zou ik die er niet afknippen, zo ga je de plant nog verder verzwakken. Ik begrijp dat er nog wel een speer vast zit in het gat?? dan op hoop van zegen dan maar.


Een speer die als laatste is geopend vorig jaar is zowat binnenin al open gegaan. Deze steekt er nog uit alleen heeft ook enorme vorstschade. Ik heb er geen groen blad meer aan zitten haha.

Qua wortels zouden deze niet beschadigd zijn?
Johann0r
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 aug 2011 09:43
0 bedankjes

Re: Nieuwe aanwinsten!

Berichtdoor cpo op 18 apr 2012 12:19

zou kunnen wortelschade, ik heb hier ook een paar kale trachy's staan, al het blad van bruin dus dat heb ik eraf geknipt, ze zijn nog steeds niet aan de groei, helaas. Heb je geen foto van je palm, wordt het allemaal wat duidelijker
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Nieuwe aanwinsten!

Berichtdoor Johann0r op 21 apr 2012 16:09

Heb net mijn andere palm uit binnentuin gehaald. Ziet er goed uit :) net 1 blad geopend en er staan al 3 grote speren en 1 kleine klaar. Binnenste van de kluit zit wel in klei alleen wortels komen er aan alle kanten uit. Heb hem meteen in een kuip gezet. Zal wel goed komen zo toch?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En mijn hooiboompjes : :(

Afbeelding

In de linker zitten 3 speren die alle 3 nog vast zitten. Alleen de kleinste is nog groen, alleen de puntjes van de kleinere zijn wel bruin.
Johann0r
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 aug 2011 09:43
0 bedankjes

Re: Nieuwe aanwinsten!

Berichtdoor cpo op 23 apr 2012 09:09

triest he die aanblik van al dat bruine blad, ik kon het niet meer aanzien bij een aantal dus die heb ik gensnoeit, resultaat is dat ze alleen nog groene speren hebben, ik kon alles eraf halen. De wortels komen gelukkig door de klei heen, maar die klei zou toch nog voor problemen kunnen zorgen, klei droogt enorm uit tijdens droogte maar houd ook heel veel vocht vast wat weer wortelrot kan veroorzaken en met vrieskou kunnen de wortels sneller bevriezen. Ik zou toch het zekere voor het onzekere nemen en die kleikluit met de waterslan schoonspuiten.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 87 gasten